en zo zaten Wickfield en Agnes dus ver strikt in een vicieuze cirkel. Conclude rend: Agnes is op een zeer jonge leeftijd teveel als volwassene behandeld, en er zijn te zware eisen aan kaar ges:ek:.. waardoor ze nooit een onbezorgd kind is geweest. Ze heeft al jong geleerd om haar eigen wensen ondergeschikt te maken aan de zorg voor anderen. Dat de opstelling van haar vader buiten de grenzen van het normale ging, blijkt uit zijn woorden als hij later tot beter in zicht is gekomen: "My iove for my child was a diseased love, but my mind was all unhealthy then Dickens, aan wie ook op jonge leeftijd (te) zware eisen werden gesteld, laat zien wat dat kan betekenen voor de ontwikke ling van een kind. Agnes is te braaf, ze wordt steeds beschreven als een halve engel, steeds tot bijna irriterens toe anderen helpend en zichzelf wegcijfe rend. Veel lezers vinden haar saai, een grijze muis, eendimensionaal, enz. maar de vraag is in hoeverre Dickens met zijn beschrijving van een kind dat in die situatie haar leven wijdt aan de zorg voor een ouder ernaast zat. Je komt overigens ook andere interpreta ties tegen, bijvoorbeeld deze: Agnes wordt ons alleen beschreven door de ogen van David, en dus staat er 'niet hoe ze werkelijk is, maar hoe David haar ziet. Blijkbaar heeft David een vrij een zijdig beeld van haar, en is hij iemand die een (volwassen) vróuw als een bijna heilige beschouwt en op een voetstuk plaatst. Hij trouwt dan met Dora, omdat ze zich als meisje blijft gedragen. Mij lijkt zo'n verklaring echter minder plausibel. De reden waarom David met Dora trouwt ligt, volgens andere commentato ren, in het feit dat ze op zijn moeder lijkt. Daar zijn ook aanwijzingen voor. Beide vrouwen voldoen aan het beeld van de ideale vrouw van toen. Ook zijn moeder, Clara, is een kinderlijk iemand, die niet goed is opgewassen tegen de harde wereld. Betsey Trotwood was tegen het huwelijk met Clara omdat ze haar een "wax doll" vond. Clara kreeg les van haar man in het huishouden (Clara: "Mr Copperfield was teaching me.1 kept my housekeeping-book regularly, and balanced it with Mr Cop perfield every night."), net zoals David les gaf aan Dora, zonder veel resultaat. Tenslotte valt op dat veel "ideale" vrou wen in het werk van Dickens een naam hebben die op een -a eindigt: Dora. Clara, Bella, Estella. Van Dora worden alleen zwakke of kinderlijke kanten beschreven, en toch heeft ze velen voor zich gewonnen. Over Agnes lezen we niets dan goeds, en toch vindt men haar vaak een beetje irritant. Dit doet de vraag opkomen wat de sterke kanten van Dora zijn en de zwakke van Agnes. De sterke kant van Dora is dat ze een persoonlijkheid is, spontaan, helemaal zichzelf, met een grote levenslust die afstraalt op anderen. Zelfs Betsey Trot wood komt onder de indruk van haar (ze noemt Dora "little blossom"), en dat wil wel veel zeggen. Lezers van vroeger waren kennelijk dol op Dora. Dat con cludeer ik uit het boek "Some Dickens Women" (1926) waarin Edwin Charles over Dora schrijft: "She remains a wonderful creation - a delicious fancy - an idyll. To me the memory of Dora is the memory of a girl of singular purity - of one who never had a thought outside home and husband. Of her it might be truly said: "The dread path once trod, Heaven lifts its everlasting portals high, And bids the pure in heart behold their God."" Hier zien we weer het ideaal van de 49

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

The Dutch Dickensian | 1994 | | pagina 50