"innocence" ("the pure in heart") naar
voren komen, eri dat is wellicht het
bijzondere van Dora. Het is de vraag in
hoeverre lezers van vandaag nog aange
sproken worden door dit ideaal van een
vrouw die geen gedachte heeft buiten de
kring van haar huis en echtgenoot.
De zwakke kant van Agnes is m.i. dat ze
niets van die vrolijke vitaliteit van Dora
heeft. Deed ze maar iets geks of onnut
tigs, zoals Dora (voorbeeld: Jip op zijn
achterpoten leren lopen). Een mooie
illustratie voor het verschil tussen beiden
is dat Agnes een keer wordt beschreven
als ze bezig is muziek te kopiëren (een
onopvallende dienstverlenende functie op
de achtergrond zónder eigen interpreta
tie), en Dora als ze bezig is muziek uit te
voeren (een aandacht vragende-functie op
de voorgrond, waarbij het gaat om de
eigen interpretatie). "Agnes is geremd, en
houdt haar eigen persoon en emoties op
de achtergrond. Dat dat komt omdat ze
het slachtoffer is van een moeilijke
jeugd, valt op het eerste gezicht niet zo
op, omdat we een ongelukkige jeugd
eerder associëren met materiële tekorten
of liefdeloosheid, dan met een teveel aan
(zelfzuchtige) liefde.
Was David's huwelijk met Dora nu een
vergissing of niet? Nee natuurlijk, als je
dat beziet vanuit zijn persoonlijke ont
wikkeling, waarin de fase met Dora
nodig was voor zijn verdere ontplooiing.
Deze redenering wordt door sommigen
onderbouwd met het argument dat David
als een zich ontwikkelend schrijver een
vrouw als Dora nodig heeft: m.a.w. een
kunstenaar heeft een vrouw nodig die
fantasierijk, grillig, emotioneel enz. is.
Dit argument laat ik graag ter beoor
deling van artistieke lezers.
Noemenswaard lijkt me voorts het com-*
mentaar dat David al geluk had omdat hij
twee goede huwelijken had (waar ande-
50