"innocence" ("the pure in heart") naar voren komen, eri dat is wellicht het bijzondere van Dora. Het is de vraag in hoeverre lezers van vandaag nog aange sproken worden door dit ideaal van een vrouw die geen gedachte heeft buiten de kring van haar huis en echtgenoot. De zwakke kant van Agnes is m.i. dat ze niets van die vrolijke vitaliteit van Dora heeft. Deed ze maar iets geks of onnut tigs, zoals Dora (voorbeeld: Jip op zijn achterpoten leren lopen). Een mooie illustratie voor het verschil tussen beiden is dat Agnes een keer wordt beschreven als ze bezig is muziek te kopiëren (een onopvallende dienstverlenende functie op de achtergrond zónder eigen interpreta tie), en Dora als ze bezig is muziek uit te voeren (een aandacht vragende-functie op de voorgrond, waarbij het gaat om de eigen interpretatie). "Agnes is geremd, en houdt haar eigen persoon en emoties op de achtergrond. Dat dat komt omdat ze het slachtoffer is van een moeilijke jeugd, valt op het eerste gezicht niet zo op, omdat we een ongelukkige jeugd eerder associëren met materiële tekorten of liefdeloosheid, dan met een teveel aan (zelfzuchtige) liefde. Was David's huwelijk met Dora nu een vergissing of niet? Nee natuurlijk, als je dat beziet vanuit zijn persoonlijke ont wikkeling, waarin de fase met Dora nodig was voor zijn verdere ontplooiing. Deze redenering wordt door sommigen onderbouwd met het argument dat David als een zich ontwikkelend schrijver een vrouw als Dora nodig heeft: m.a.w. een kunstenaar heeft een vrouw nodig die fantasierijk, grillig, emotioneel enz. is. Dit argument laat ik graag ter beoor deling van artistieke lezers. Noemenswaard lijkt me voorts het com-* mentaar dat David al geluk had omdat hij twee goede huwelijken had (waar ande- 50

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

The Dutch Dickensian | 1994 | | pagina 51