heid doorbroken met Peter Brooks' werk The Melodramatic Imagination: Balzac, Henry James, Melodrama and the Mode of Excess. Sindsdien is het melodrama een aanvaard onderwerp voor literaire studie. Maar Edmund Wilson, Henry James, F.R.Leavis, G.H.Lewes, George Eliot, zij allen hebben Dickens gelezen vanuit een toenmalige culturele opvatting, waar Dickens juist tegenin ging. In The Amusments of the People schreef Dickens zelf: The lower we go [classes], the more natural it is that the best-relished provision for this [imagination] should be found in dramatic entertainments' as at once the most obvious, the least troublesome, and the most real, of all escapes out of the literal world. No mere utilitarian spirit, no iron binding of the mind to grim realities, will give a harsh tone to our Household Words. In the bosoms of the young and old, of th ewell-to-do and of the poor, we would tenderly cherish that light of Fancy which is inherent in the human brest; which, according to its nurture, burns with an inspiring flame, or sinks into a sullen glare, but which (or woe betide the day!) can never be extinguished. To show to all, that in all familiar things, even in those which are repellent on the surface, there is Romance enough, if we will find it out: to teach the hardest workers at this whirling wheel of toil, that their lot is not necessarily a moody, brutal fact, excluded from the sympathies and graces of imagination; to bring the greater and the lesser in degree, together, upon that wide field, and mutually dispose them to a better acquaintance and a kinder understanding - is one main oject of our Household Words. In de loop van zijn leven wijzigt zich ook het inzicht van Dickens. Er is een aanzienlijk onderscheid tussen de schurken in zijn eerste romans en die in zijn latere. Terwijl Alfred Jingle in zijn woorden en daden onmiddellijk gekarakteriseerd is, heeft John Jasper een dubbel leven. Juliet John onderscheidt in haar boek twee delen. Het eerste behandelt 'Melodrama, Villainy, Acting', het tweede 'Dickens's Novels'. Beide delen behandelen uitvoerig alle literaire stromingen en kritiek, betreffende Dickens, en vergen dan ook een grote kennis daarvan. Zij leiden tot een uitermate belangwekkende visie op John Jasper Edwin Drood}, welk zonder een diepgaande studie van haar boek moeilijk te begrijpen valt en ik daarom niet weergeef. Voor de echte liefhebber van Dickens die literair onderlegd is, is Dickens's Villains een uitzonderlijk boek. J.A.Ebbinge Wubben The Amusements of the People verscheen in Household Words van 30 maart 1850, het eerste nummer van dat tijdschrift. In hef voorwoord daarvan schreef Dickens:

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

The Dutch Dickensian | 2002 | | pagina 44