Herfst 2004 no. 50 mensen begraven werden kwam er steeds minder aarde op. Er zijn verhalen bekend dat ongebluste kalk werd ingezet om versneld ruimte te creëren. Net als die verhalen dat bij storm en gierende wind soms bovenliggende aarde wegwoei en daardoor bepaalde delen zichtbaar werden?bleak places indeed. Om nog maar te zwijgen over "gangs" die na een recente begrafenis elkaar 's nachts naar het leven stonden om aan "bodysnatching" te doen en zo een paar shilling te verdienen aan illegale verkoop aan medische studenten en doktoren. Denk ook aan die zwart-wit tekening van de 3e ghost in "A Christmas Carol"die met een naar beneden wijzende vinger Scrooge zijn grafsteen wijst; zo'n soort kerkhof zal dat ook geweest zijn. Uit het voorgaande moge blijken dat mijn fascinatie t.o.v. "Bleak House" voor een niet onaanzienlijk deel te verklaren is door de beschrijvingen van Londen uit die dagen. Natuurlijk valt er nog veel meer uit te wijden over de hoeveelheid personen die in dit boek voorbijkomen. Maar dat laat ik graag aan anderen over. Mijn aspect lag een beetje in de sfeer van Londen die door Dickens opgeroepen wordt. En dan natuurlijk de beroemde beginpagina van dit boek: die raad ik iedereen aan om nog eens te lezen. Een mooiere beschrijving van Londense "foul fog", "the mud and the mire" bestaat er bijna niet. En het is meteen een prachtige metafoor voor die uitzichtloze rechtszaak waar ik mee begon Jarndyce Jarndyce, waarvan het boek zegt: "the Members of the High Court of Chancery are mistily engaged in one of the ten thousand stages of an endless cause, tripping one another up on slippery precedents,, groping knee-deep in technicalities, running their goat- hair and horse-hair warded heads against walls of words, and making pretence of equity with serious faces, as players might." 28 The Dutch Dickensian Volume XXTV

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

The Dutch Dickensian | 2004 | | pagina 31