Bleak House, mijn beeld van het "Verlaten" of "Grauwe" Huis Winter 2004 no. 51 door Nolly Bouwens - de Beer Tijdens de laatste kerstbijeenkomst vroeg Pieter de Groot mij of ik Bleak House al eens gelezen had. Dat had ik niet, maar onbewust had ik mij blijkbaar vroeger al wel eens een beeld gevormd van het "Verlaten" (letterlijk dus) of "Grauwe" Huis. En gaandeweg het lezen de afgelopen maanden, mét het weten dat ik er toch echt mee op goede voet mee moest zien te komen ontstond er een filosofietje over de titel, aan de hand van wat personen en plaatsen, waar ik wel een beetje vrede mee kreeg. The Dutch Dickensian Volume XXTV 9 En verder bleef er de onvrede met de twee gezichtspunten van waaruit het verhaal verteld wordt en dan dus eigenlijk met de figuur Esther Summerson. En wat ik vaker doe met een boek dat moeite geeft, las ik het hele zaakje nog eens, maar dan van achter naar voren en vervolgens kwam ik toch, ietwat verborgen misschien in de tekst aanwijzingen voor het karakter en functioneren van Esther tegen. Alleen met de dikke Engelse pil kwam ik er niet doorheen en toen moest de Gemeentelijke Bibliotheek ergens vanuit Nederland de Prisma's uit de jaren vijftig opdiepen. Maar, daar 3 weken en ook 6 weken bij lange na niet toereikend bleken moest de firma De Slegte uitkomst bieden met een vertaling uit de jaren '20 van Mensingh uitgeverij Roelants, en, ja hoor Langzaam maar zeker begon er na het lezen van de eerste zeven hoofdstukken iets te zingen, een melodie als in een sonate, de expositie met het hoofdthema in de grondtoon: Chancery. De Dedlock's, Miss Flite en al de andere eigenzinnige personen tot dan toe, tot in Bleak House met Skimpole achter de piano en de drie vrolijke jonge mensen zingend en plezier makend, totdat (dissonant) de deurwaarder het boek in komt. Een klerk van Kenge en Carboy, Mr.Guppy met z'n vriend in Chesney Wold op kijkbezoek krijgt bij het zien van Lady Dedlock's portret het idee dat gezicht te kennen en een mooi spookverhaal, ontstaan in de tijd van Karei I waarin veel spookverhalen de landhuizen van Engeland gingen bevolken en er wordt al een verband gelegd tussen My Lady en een schandaal. En in een Franse pendule wordt muziek aangezet om angstaanjagende stapgeluiden buiten te overstemmen. Ieder hoofdstuk krijgt er een persoon bij gecomponeerd en je beseft dat dit een symfonisch gedicht wordt, uitgevoerd in groot orkest Vanuit het middelpunt van het verhaal, het proces, draaien de gebeurtenissen die allemaal met elkaar verweven zijn en als in een web consequent weer op elkaar uitkomen, maar dan bij het begin. Je kunt haast zelfs niet eens spreken over een plot of meerdere, want dat doet tekort aan de hele creatie die Bleak House is. Komische personen of personen met komische gewoontes zijn er natuurlijk: Pa Turveydrop, a "Model of Deportment" een dandy, nog herinnerend aan de lachwekkende, heersende mode van de regenten en vorsten uit de eeuw ervoor. Mrs.Pardigle met haar in liefdadigheid

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

The Dutch Dickensian | 2004 | | pagina 12