Winter 2004 no.51 6 The Dutch Dickensian Volume XXIV Zoals wij weten, heeft Dickens tot het allerlaatst een levenswijze gehad, die maniakaal is te noemen; zowel in werk als in "rust" Zijn besluit, de moord op Nancy (Oliver Twist) in zijn repertoire op te nemen, een idee uit 1863, dat echter pas werd uitgevoerd in '68 omdat men het "too horrible" achtte, komt ons bijna voor als een bewuste poging, zijn leven te verkorten. De lezingen, het werken aan The Mutual Friend, zijn journalistieke bezigheden, de talloze sociale verplichtingen en zijn relatie met Ellen Ternan, die in deze periode zeer intensief was en hem noopte, elk vrij moment naar Frankrijk te reizen waar zij met haar moeder verbleef.. En tenslotte de slopende tweede tournee door Amerika in 1867, waar, ondanks de pogingen hem te beschermen tegen de overal opdringende menigten, Dickens zijn afspraken meer dood dan levend nakwam. "Seldom eating and drinking, and scarcely ever sleeping. It was only by a most careful observation that anyone could form any idea of the extent of his sufferings" schreef een zéér bezorgde Dolby. En hoe kwam Dickens op zijn pubhek over? Een jongen van zes woonde een lezing uit Pickwick bij en herinnerde zich jaren later hoe Dickens Justice Stareleigh "werd" a fat, pompous, prosy little man, with a plump imbecile face; the upper hp had become long, the corners of the mouth drooped, the nose was short and podgy, all the angles of the chin had gone, the chin itself had receded into the throat, and the eyes, lately so humorous and human, had become as mahcious as those of a pig" De combinatie van zijn charismatische persoonlijkheid, zijn "hypnotic power", het zuurstoftekort door de vele gasvlammen en de slechte ventilatie bracht het pubhek in een lichte vorm van hysterie. Wat hij met zijn stem en motoriek deed, steeg boven acteren als zodanig uit door zijn alles absorberende liefde voor zijn karakters; een liefde die de gevoelens voor zijn eigen kinderen overtrof, zoals zijn oudste zoon ooit gezegd heeft. Op 14 november 1865, in St. James HaU, vermoordde Charles Dickens Nancy voor de eerste keer. Het pubhek was "unmistakeably pale, and had horror-stricken faces" aldus Dickens. Een vriend zei later: "it was a most amazing and terrific thing. But I had an almost irresistible impulse upon me to scream". Een dokter waarschuwde Dickens: "if only one woman cries out, when you murder the girl, there will be a contagion of hysteria all over the place". Voor de scène waren twee rode schermen als vleugels terzijde van het spreekgestoelte geplaatst en elke opening op het toneel was afgedekt met gordijnen in dezelfde kleur, zodat alle aandacht op de lezer/acteur was gericht, elke beweging hel verlicht door het gaslicht, "a Theatre of Terror" zoals Peter Ackroyd het beschrijft in zijn biografie "Dickens". De sensatie die deze "moord" verwekte, ook in de pers, was genoeg om elke waarschuwing van artsen en vrienden in

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

The Dutch Dickensian | 2004 | | pagina 9