Najaar 2005 no. 54 women are dots, or dolls, and when he attempts to change the construction, he turn us into Lady Macbeths"8Zelfs dan blijft onze onderzoeksvraag nog overeind, door te kijken of er in die platte beeld voor en na 1857 veranderingen optraden. Bij de jonge vrouwen die zijn voorbestemd om tot heldin van het verhaal voor 1857 uit te groeien blijft één kenmerk duidelijk in onze herinnering. Het zijn onschuldige meisjes die hun leven wijden aan de verzorging van een oud familie lid (bij voorkeur een vader) of zich op de huishouding van een geliefde broer storten. Als ze uiteindelijk in de echt treden gebeurt dat zonder dat ze zich daar ook maar één moment voor hebben ingespannen. Het zijn de jonge mannen die het initiatief namen tot de toenadering. De meisjes zijn te onschuldig om ook maar te kunnen vermoeden wat er zich in het hoofden van hun aanbidders afspeelt. De jonge dames van het tweede garnituur zijn te beklagen. Hun lot is het om naast hun schoonheid ook heel dom te zijn of zich door hun moeders te laten uithuwelijken aan wat op het eerste gezicht welgestelde jonge mannen zijn. Wij, de lezers vermoeden dan al dat er behalve hun slechte karakter nog meer is dat niet deugt. Een uitgesproken vreselijk lot staat lelijke jonge dames te wachten. Zij weten ten eerste zelf niet hoe lelijk ze zijn, gedragen zich daarom ook dom en onaangenaam. Zij worden daarom bij voorkeur belachelijk gemaakt en het is hun verdiende loon dat het slecht met ze afloopt. Aan de oudere dames, hetzij getrouwd, weduwe of vrijgezel besteden we hier geen aandacht. In de hele eerste lijst is er sprake van één echte uitzondering. Dat is Nancy uit Oliver Twist. Zij is tegelijkertijd een engel en een gevallen vrouw. Een combinatie die voor een Victoriaanse lezer wel heel pikant geweest moet zijn. Het moest dus wel slecht met haar aflopen zodat het wereldbeeld van die tijd intact blijft. Ik gebruik de wat kromme term echte uitzondering hierboven omdat we gelukkig bij Dickens ook momenten tegen komen waarin jonge vrouwen, zij het slechts tijdelijk of in een paar zinnen meer dan alleen maar een karikatuur blijken te zijn. Een voorbeeld dat mooi aansluit bij ons book of study voor dit jaar is het kind-vrouwtje Dora. Ze gedraagt zich voor het grootste deel in het verhaal als een kind in het lichaam van een volwassene. Dickens beschrijft haar, hoewel voor mij ongeloofwaardig heel consistent, behalve één moment waarop het lijkt alsof ze plotseling het licht ziet en beseft dat ze de rol van een karikatuur speelt. Slater citeert in zijn boek9 het stuk waarbij Dora na haar eerste kennismaking met Agnes zich plotseling afvraagt waarom David verliefd op haar is geworden terwijl hij zo'n ideale vrouw als Agnes vanaf zijn jeugd in zijn buurt had. De jonge vrouwen in de boeken na 1858 worden door de critici als meer realistische personages gekenmerkt. Het ligt dan, met de kennis die zij nu over Dickens' relatie met Ellen hebben, voor de hand dat zij geneigd zijn deze relatie als een of zelfs dé oorzaak aan te wijzen. Slater beweert zelfs dat Dickens bij de beschrijving van Lucie Manette's gezicht waarschijnlijk het beeld van Ellen in gedachte moet hebben gehad. Hij vergeleek de volgende beschrijving uit A Tale of Two Cities met een foto van haar: "A forehead with a singular capacity (remembering how young and smooth it was), of ligting and knitting itself into an expression that was not quite one of perplexity, or wonder, or alarm, or merely of bright fixed attention though it included all the four expressions"10. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die zich een gezicht zo goed voor de geest kunnen halen dat ze dit beeld nauwkeurig in woorden kunnen vatten, maar zelfs met een foto van Ellen ernaast zegt deze beschrijving mij niet veel. Als Ellen de oorzaak is, welk deel van Ellen's karakter heeft dan voor de inspiratie bij Dickens gezorgd? De dames Estella en Bella zijn niet bepaald sympathiek te noemen. De verhalen munten ook niet uit in vrolijkheid. Het kan natuurlijk zijn dat hij in deze periode doorkreeg dat vrouwen ook complexe persoonlijkheden waren, maar daar moet hij tijdens zijn huwelijk en het opvoeden van zijn dochters en de aanwezigheid van eerst Mary en later Georgina Hogarth in zijn huis toch ook achter zijn gekomen? De namen van zijn heldinnen bieden mij geen houvast op Helena Landless na. Persoonlijk vind ik haar de meest realistisch beschreven jonge vrouw. Helaas is het boek niet af waardoor deze uitspraak slechts een beperkte waarde heeft. Een argument dat ik nergens ben tegen gekomen, maar wat naar mijn smaak zeker heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van de vrouwelijke personages bij Dickens is de factor tijd. Laten we niet vergeten dat Dickens zijn boeken in een tijdspanne van ruim 25 jaar heeft geschreven. Een periode waarin de Victoriaanse samenleving zich misschien niet zo snel als de onze ontwikkelde, maar toch bepaald niet stil heeft gestaan. We moeten de neiging bestrijden, om naarmate we verder terug in het verleden kijken, tijdvakken samen te trekken. Mocht het rond 1840 nog volop mode zijn om vrouwen in de middenklasse als volstrekt onmondige kinderen te behandelen, is het dan 25 jaar later nog steeds zo? Voor waarden en normen geldt nu eenmaal dat die zich 8. Anna Maria Hall, A woman's Story, 1857 9. Slater biz. 249 10. Slater biz. 210-211 2 2 The Dutch Dickensian Volume XXV

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

The Dutch Dickensian | 2005 | | pagina 23