Najaar 2005 no. 54 ongepast achten om nog levenden in een niet gewenst daglicht te zetten hebben hem ongetwijfeld weerhouden over die episode te schrijven. DC is de roman over de jeugd en opkomst van een schrijver, een echte "Bildungsroman" Waarin ook de retrospectieve geest van de auteur aan bod komt, die terug kijkt op z'n schooljeugd: "That little fellow seems to be no part of me; I remember him as something left behind upon the road of life - as something I have passed rather than have actually been - and almost think of him as of some one else" DC chapter XVIII biz 190. Dickens geboren in 1812 laat DC in de twintiger en dertiger jaren van de 19^e eeuw afspelen met uitlopers naar de vroege veertiger jaren van de 19de eeuw. Hoe werd de roman door de 19de eeuwse lezer ervaren, waaraan kon men in 1848-1850 die tijd herkennen? Door de 19de eeuwse lezer werd dat natuurlijk anders ervaren dan door de lezer van nu. Belangrijk voor de lezer van toen waren situaties die zo aan tijd gebonden waren dat die lezer er een chronologie uit kon halen. Gebouwen of gebeurtenissen die zo opvallend belangrijk waren dat iedereen wist over welk jaar het ging. In zekere zin heeft Dickens ook een historische roman geschreven met DC en wel over Londen en derzelver omstreken. In DC rijdt nog geen trein maar wordt op en in de postkoets gereisd. Voor de lezer anno 1850 was de periode waarin DC zich afspeelt al beladen met nostalgie. Londen was van 1,5 miljoen naar 2,5 miljoen inwoners aan het groeien. Vanwege de komst van de spoorwegen en de aanleg van rails waren zo ongeveer 100.000 (honderduizend) personen uit hun huis gezet en naar andere oorden verbannen. De aanleg van een riolering had met grote kracht om zich heen gegrepen. De Thames en haar kades werden aangepakt. Kortom er werd wat gedaan aan de onbeschrijfelijke vuiligheid, stank en verrotting waar de zich als maar uitdijende metropool mee te kampen had. Stank, vuiligheid en verrotting van de grootste stad ter wereld zonder riool, zonder stromend water waar paarden, mensen en andere dieren hun behoeften, afval etc in de goot en de spaarzame waterlopen lieten lopen. Het "oude Londen was verdwenen. En daarin liep iedere dag in 1824 een jongetje van 12 jaar tussen Warren's Blacking Factory, een onguur kosthuis en de Marshalsea Debtors Prison 's- morgens en 's-avonds van werk naar kosthuis en terug. Enige belangrijke data die gekoppeld zijn aan gebouwen etc die een rol spelen in DC: Doctors' Commons", waar de jonge Copperfield zich via z'n oudtante, Betsie Trodwood inkoopt,van vóór 1834, want in dat jaar brandde het af; Old London Bridge van vóór 1831, toen werd die afgebroken, de nieuwe London Bridge is dan al enige tijd in gebruik; het Roman Bath van vóór 1830, daarna in onbruik geraakt, het aardige van dit detail is dat Dickens zelf daar zeker gebruik van heeft gemaakt, voorwaar een stukje van z'n eigen verleden; Marshalsea Debtors Prison alle verhalen daarover dateren van vóór 1842, want in dat jaar wordt hij gesloten en afgebroken; Pentonville model prison, in 1842 is de ingebruikneming van deze model penitentiaire instelling.. Naast de in steen gehouwen instituties komen ook andere in DC uitvoerig aan bod zoals daar zijn: het huwelijk; de gevangenis, scholen, bordelen, het rechtssysteem beschreven middels de Doctors' Commons, sociale stijgers en dalers; postkoetsen, musea en panorama's etc. etc.. Relaties. Door heel DC heen wordt getrouwd, geboren, verliefd geweest, geschaakt, ontucht bedreven, bordelen bezocht, gevallen vrouwen ontmoet, behoed van suïcide etc. etc. Maar dan wel op zodanige een manier beschreven dat je precies moest weten wat er bedoeld werd om de échte betekenis te kunnen doorgronden. Het huwelijk als een manier om bezit te vergaren, althans dat is de manier die mr. Murdstone hanteert door steeds opnieuw met jonge weduwen te hertrouwen. Om zo'n jonge bruid vervolgens samen met z'n zuster, geestelijk en lichamelijk door zwangerschappen) murw te beuken en vervolgens de dood in te drijven. David wordt als een bijdehand, vroegwijs jongetje neergezet. De passage waarin hem gevraagd wordt of hij "sharp" is, zie Acroyd, blz 96 (4), is hier tekenend voor. "Sharp" betekende dat David wist wat er zoal aan ontuchtelijke personen in Londen rondliep. Van zich zelf vindt DC dat ook, zie de scène dat hij bij de bovenbuurman van mr. Micawber, in de Marshalsea, meteen ziet en "weet" dat die niet getrouwd is met de vrouw die daar ook rondloopt en dat de jonge meisjes die er ook zijn hun buitenechtelijke kinderen zijn, DC chapter XI blz 119. Een aspect dat bijvoorbeeld ook in Nicholas Nickleby als bijzonder wordt aangemerkt. Dat "weten" van David duidt op een vroegwijs jongetje. Als dat zo uit komt. Van het reilen en zeilen van de relatie tussen dr. Strong, z'n schoolhoofd, en diens 40 jaar jongere vrouw (Annie) kan hij niet zo veel maken. Wel verbaast het hem dat zij het lint waarmee haar keursje gesloten is ineens kwijt is na het vertrek van neeflief naar India, DC chapter XVI blz 175. Steerforth echter, heeft hij niet in de peiling en zeker niet als die de schaking van Emily aan het voorbereiden is. Een vergelijking met een soortgelijke scène uit "Oorlog Vrede"van Tolstoy 6) is hier op z'n plaats. Natasha Rostova zou zich door de 8 The Dutch Dickensian Volume XXV

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

The Dutch Dickensian | 2005 | | pagina 9