WILLIAM HARRISON AINSWORTH
Dickens' "Gothic tutor"
Guus de Landtsheer
Wat mij opviel bij het
onderzoekje waar deze
tekst het resultaat van is
was het grote aantal raakvlakken dat er in
de literatuur-kritiek te vinden is tussen
Ainsworth en Dickens. Na wat gesnuffel in
de bibliotheek en wat "gegoogle" op het
internet had ik een blocnote vel vol
steekwoorden om de beide schrijvers
onder te vangen.
Mijn keuze voor de Gothic fiction connectie
tussen beide schrijvers heb ik laten
bepalen door het idee dat Gothic door mij
toch vooral wordt gezien als een nogal
bizarre subcultuur waarvan de meeste
aanhangers stevig worstelen met hun
puberteit. Kortom de kleine minderheid
van, volledig in het zwart geklede, met
symbolen van dood en verderf omhangen
en altijd somber kijkende middelbare
scholieren. Onaantastbaar voor de spot van
de grote meerderheid van onze school
populatie, bewegen zij zich in kleine
groepjes als zwarte gaten door het
universum genietend van het besef dat de
rest van de mensheid hen niet alleen niet
begrijpt, maar ook een beetjes bang van ze
is. Bepaald niet de eerste groep waar je
aan denkt als je het over Dickensians hebt.
Winter 2005 no. 55
Willaim Harrison Ainsworth 4 februari 1805 - 3
januari 1882 hoort bij de vrienden die het eerste
deel van Dickens' leven een grote rol hebben
gespeeld. Geboren als de zoon van een succesvol
advocaat leek een carrière in de rechtspraak voor
William de meest voor de hand liggende. Zijn
vader begon daartoe al op jeugdige leeftijd van
zijn zoon verhalen te vertellen over het lot dat
misdadigers te wachten stond als zij door toedoen
van het recht op de voor hen bestemde plaats
zoals: gevangenis, werkkamp, deportatie of
executie, waren aangekomen.
Bij de dood van zijn vader in 1824 verhuist de
familie van Manchester naar naar Londen en kan
William uiteindelijk aan het werk als jurist. Toch
hadden de verhalen van zijn vader slechts in
beperkte mate het gewenste doel op geleverd. Als
jurist ging zijn grote liefde toch vooral uit naar het
schrijven van die verhalen die zijn vader hem
Uit Rookwood: The Chairing of Dick Turpin. The highwayman is
initiated as a member of the gypsy band. The composition here
mimics the chairing of a candidate for Parliament.
Bron: http://www.litgothic.com/Authors/ainsworth.html
vroeger had verteld. Toen zijn tweede roman
Rookwood (1834) een hit bleek te zijn was de
keuze snel gemaakt en wijdt hij zich voortaan
uitsluitend aan het schrijverschap. Zijn ster rijst
vanaf dat moment zeer snel. Tijdschriften vragen
hem om artikelen en de salons gaan voor hem
open. Williams naam is op de lippen van ieder die
in Engeland iets te betekenen had. Bekend staan
als vriend van Ainsworth betekende in die periode
dat er deuren voor je open gingen die voor
anderen gesloten bleven.
Dickens die in 1834 nog aan het begin van zijn
literaire carrière stond en bezig was naam te
verwerven met zijn Sketches by Boz en daarvoor
nog anoniem A dinner at populair wolk had
geschreven kon de toevoeging "vriend van
maar al te goed gebruiken. Via de uitnodigingen
bij Ainsworth thuis werd Dickens voorgesteld aan
mensen die voor zijn verdere succes van groot
belang geweest zijn, zoals: Forster, Thackeray,
Carlyle en Cruikshank.
Het succes van Ainsworth mocht in die jaren dan
wel groot zijn, na verloop van tijd bleek dat succes
toch vooral een dimensionaal te zijn. We zien hem
nadat hij zijn naam heeft gevestigd voortdurend
op zoek naar nieuwe successen waarbij hij niet zijn
eigen creativiteit als schrijver verder ontwikkelt,
maar put uit het herhalen van die eerste
The Dutch Dickensian Volume XXV
9