Winter 2005 no. 55 aan Miss Havisham. Mijn woning zou het niet zijn! Ook de Marches mogen bij mooi weer een prachtig natuurgebied zijn, bij nacht en ontij zijn er plezieriger oorden denkbaar. Als er dan ook nog een schip met misdadigers ligt waarvan zojuist een boef is ontsnapt dan hebben we de sfeer te pakken die zo uit een Ghotic novel gehaald kan zijn. Zo bezien valt het te begrijpen dat Dickens het soms nodig vond te benadrukken dat zijn romans meer bevatten dan alleen supernaturalism, melodrama, and sensationalism die men bij uitstek als kenmerken van de Ghotic novel beschouwde. Gelukkig voor ons kunnen we bij hem heel wat meer vinden dan de toch wat goedkope bovengenoemde punten. Er bestaat een uitgebreide literatuur waarin het Ghotic element in de romans van Dickens wordt behandeld. Degenen die hier meer over willen weten kunnen aan de slag met de onderstaande boekenlijst die een selectie is van een nog veel uitgebreidere die op het internet3 te vinden is. CORDERY, Gareth. The Gothic and the Sentimental in Charles Dickens. DENCE, Alexandra Charlotte. The Nineteenth- Century Novel's Divided Personality: Gothic Worlds in Dickens, Hardy, and James. DUNN, Richard J. Aspects of a Novelist's Development: Dickens's Mastery of Horror and Terror. DUNN, Richard J. Dickens's Mastery of the Macabre. FISHER, Benjamin F. Dickens, Charles (pp. 45-47). In The Handbook to Gothic Literature, ed. Marie Mulvey-Roberts. New York: New York University Press, 1998. FLOWER, Timothy F. Charles Dickens and Gothic Fiction. GREENMAN, David J. Dickens's Ultimate A- chievements in the Ghost Story: To Be Taken with a Grain of Salt and The Signalman. Dickensian 85 (1989): 40-48. HODGELL, Pat. Charles Dickens' Old Curiosity Shop: The Gothic Novel in Transition. JACKSON, Rosemary. Dickens and the Gothic Tradition. JARRETT, David. The Fall of the House of Clenham: Gothic Conventions in Little Dorrit. JOHN, Juliet. Melodramatic Poetics and the Gothic Villain: Interiority, Deviance, Emotion (pp. 95-121). In Dickens's Villains: Melodrama, Character, Popular Culture. Oxford and New York: Oxford University Press, 2001. KIRKPATRICK, Larry. The Gothic Flame of Charles Dickens. KOSTELNICK, Charles. Dickens's Quarrel with the Gothic: Ruskin, Durdles, and Edwin Drood. LOE, Thomas. Gothic Plot in Great Expectations. MAXWELL, Richard. Crowds and Creativity in The Old Curiosity Shop. Journal of English and Germanic Philology 78 (1979): 49-71. MC MASTER, R.D. Dickens and the Horrific. MYRICK, Patricia Lynn. Gothic Perceptions of the Past in the Nineteenth Century Novel: Dickens, Hawthorne, Eliot, and James. PRITCHARD, Allan. The Urban Gothic of Bleak House. RONALD, Margaret A. Dickens' Gloomiest Gothic Castle. STONE, Harry. The Night Side of Dickens: Cannibalism, Passion, Necessity. Columbus: Ohio State University Press, 1994. THOMSON, Douglass H. Charles Dickens, (pp. 104- 15). In Gothic Writers: A Critical and Bibliographical Guide, eds. Douglass H. Thomson, Jack G. Voller and Frederick S. Frank.Westport, CT: Greenwood Press, 2002. TRACY, Robert. The Old Story and Inside Stories: Modish Fiction and Fictional Modes in Oliver Twist. Dickens Studies Annual 17 (1988): 1-33. TRACY, Robert. Clock Work: The Old Curiosity Shop and Barnaby Rudge. Dickens Studies Annual 30 (2001): 23-43. A source study that points out several Gothic features. WOLFREYS, Julian. I wants to make your flesh creep: Notes Toward a Reading of the Comic- Gothic in Dickens' (pp. 31-59). In Victorian Gothic: Literary and Cultural Manifestations in the Nineteenth Century. Basingstoke: Palgrave, 2000. 1) 5 mei 1840 werd Lord William Russell Mitford door zijn bediende vermoord 2) http:// www.dickenslive.com 3) http:// www.pagedepot.com/thesicklytaper/DICKENS-GGIIL.HTM The Dutch Dickensian Volume XXV 1 1

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

The Dutch Dickensian | 2005 | | pagina 12