DICKENS EN HET RELIGIEUZE ENGELAND Lente 2006 no. 56 ..and in two hours more will be dead." oh, god forgive this wretched man" door Guus de Landtsheer Dickens haalde zijn inspiratie behalve uit zijn eigen leven vooral uit zijn waarnemingen met de Britse samenleving. In die beschrijving van die samenleving zal hij om ook maar enigszins geloofwaardig bij zijn Engelse lezers over te komen toch niet al te ver van de werkelijkheid vandaan hebben kunnen blijven. De 19de eeuw was, zeker als we die met onze tijd vergelijken, een periode waarin religie een prominente rol vervulde. Het was niet alleen een gerespecteerd instituut, maar diende ook als praktische richtlijn voor de gedragingen van de mensen. Tegelijkertijd weten we dat Dickens bepaald niet als een fanatieke religieuze scherpslijper bekend stond. Hij laat in 22 A gebeurde. Zo eindigt a Visit to Newgate" een van de Sketches by Boz. Geschreven op jonge leeftijd, 24 jaar oud, geeft Boz blijk van een geweldige interesse in de geest van de man die achter de muren van Newgate wacht op de voltrekking van ziin doodvonnis. Dit thema, de overgang van leven naar dood, afgedwongen en uitgevoerd door en namens de Staat, houdt Charles Dickens gedurende zijn hele leven intensief bezig. Gemagnetiseerd door de naderende dood, vastgesteld en uitgevoerd door 'n medemens, immers rechters aanklagers en beulen zijn medemensen, zoekt Dickens naar een evenwicht tussen zijn gevoel, dat de doodstraf niet alleen accepteert maar ook redelijk vindt en zijn humane levenshouding die de doodstraf als onmenselijk verwerpt. In ieder geval is hij fel gekant tegen het publiekelijk executeren van de doodstraf. Het is een thema dat niet alleen hem maar ook zijn tijdgenoten fascineert, Engelsen zoals Thackery en Ainsworth ook de Fransen zoals Victor Hugo en Alexandre Dumas. De naderende dood, de overgang van hier naar daar, op een vastgesteld moment, voltrokken in een koude, zakelijke ambiance, zonder vriendschap laat staan liefde raakt hem diep. Het lijkt er op alsof de daad die aan een medemens voltrokken gaat worden, zo ingrijpend onrechtvaardig is dat het de oorspronkelijke misdaad als het ware uitwist. De schuld van de dader kan nooit zo groot zijn dat het lijden van de ter dood veroordeelde daardoor gerechtvaardigd kan worden. zijn de laatste woorden die Oliver Twist, het al ter ego van de jonge Charles Dickens uitspreekt tegen Fagin die wacht in de dodencel op zijn terechtstelling. Nog sterker beelden worden door Dickens opgeroepen als de ter dood veroordeelde volstrekt schuldeloos is, zoals in "ATale of Two Cities" De evocatie van intermenselijkheid als de niet "echte" Evremonde in de navrante onmenselijkheid van het schavot met de guillotine het naaistertje de hand vasthoudt en voor het eerst en laatst kust. She kisses his lips; he kisses her; they solemnly bless each other. The spare hand does not tremble as he releases it; nothing worse than a sweet, bright constancy is in the patient face. She goes next before him—is gone; the knitting-woman count Twenty Two." De geest van de tijd had Charles Dickens stevig in zijn greep. De worsteling met die geest heeft schitterende literatuur opgeleverd. "I will honor Christmas in my heart, and try to keep it all the year".- Charles Dickens

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

The Dutch Dickensian | 2006 | | pagina 22