Lente 2006 no. 56 De minderheden GEDICHT IN PUNCH The Dutch Dickensian Volume XXVI 24 vragen op. Was het omgekeerde van het hier boven beschreven oorzaak en gevolg soms ook waar? Was slecht gedrag af te leiden van de armoedige omstandigheden waar velen onder leefden. Een niet gering aantal van de gelovigen zeiden hier "ja" op. Dat er desondanks onder de zichtbaar goed gelovigen toch nog waren die onder erbarmelijke omstandigheden leefden loste men op door de behoeftigen in twee groepen te delen: Zij die het aan zichzelf te wijten hadden (de grootste groep) en zij die recht hadden op de schaarse middelen van christelijke liefdadigheid en naastenliefde: de (kleine minderheid van) Deserving Poor. Zo ging men dus op zondag naar de kerk; punt uit. De dag werd een rustdag die Zondagochtend in London. (Franse ,4 spotprent) voor de gedreven gelovige de nodige inzet en bezieling met zich mee bracht, maar voor de "omdat het hoort" gelovige was het een dag vol verveling en frustratie. Tot nu toe hebben we het alleen nog maar gehad over wat we de mainstream van het Britse godsdienstige leven zullen noemen. Er waren daarnaast nog allerlei minderheden die op hun eigen wijze met het geloof omgingen. De paria's onder de Britse Christenen waren de Rooms- katholieken. Door de voorgangers van de protestanten werden hier niet mis te verstane termen voor gebruikt als: The Scarlet Woman" of The Whore of Babylon". De mainstream moest niets van deze kerk hebben. Evenals het herstel van de katholieke hiërarchie in Nederland de emoties hoog deed oplaaien in 1851, leidde The Papal Agression" ook in Engeland tot een golf van verontwaardiging. Katholieken waren uitgesloten van overheidsfuncties, konden niet studeren in Oxford en Cambrigde en konden ook geen zitting nemen in het parlement. Het gevolg van deze regel was wel dat de overgrote meerderheid van de Ieren niet in het parlement waren vertegenwoordigd (wat de Britten later nog lelijk op zou breken). Omdat er slechts een kleine minderheid van katholieken in Engeland woonde die zich bovendien zeer rustig opstelde is de angst voor deze "papen" achteraf niet zo goed te begrijpen. Misschien kwam het door het feit dat er binnen de protestantse groep lieden waren die bleven zoeken naar opheffing van de kerksplitsing die door Hendrik de VIII in de zestiende eeuw was doorgevoerd. De "Oxford Movement", die veel nadruk legde op de historiciteit van het ambt van geestelijk. En ja; dan valt niet te ontkennen dat de rooms- katholieke priesters een onoverbrugbare voorsprong hadden opgebouwd in de Middeleeuwen. De herwaardering voor deze Middeleeuwen die we ook zien in de opkomst van de Neo-Gothiek en de schilderkunst van de Prerafaëllieten leidde binnen de Anglicaanse kerk ook tot een toenemende belangstelling voor de gebruiken van de middeleeuwse kerk, maar die was wel rooms katholiek. De gemiddelde Anglicaan gruwde zo van dit "Ritualism" dat het parlement het zelfs nodig vond om in 1874 een "Worship Regulation Act" aan te nemen waarin Anglicaanse geestelijken zelf gevangenisstraf konden krijgen als ze zich bijvoorbeeld bezondigden aan het afnemen van de biecht of het branden van kaarsen op het altaar. Though crosses and candles we play with at home, To go the whole gander there's no place like

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

The Dutch Dickensian | 2006 | | pagina 24