no.57- 58 stel mr. mrs Gowan zijn van de partij, mrs Gowan née Pet Meagles. Zo 00k mr. Blandois de Paris, die aanpapt met mr. Gowan Amy Dorrit blijkt te beseffen wie mrs. Gowan is, die een beetje spijt lijkt te hebben van haar huwelijk met Gowan. Amy en mrs. Gowan hebben een samenspraak over hun gemeen schappelijke kennis Arthur Clenham. Dickens bouwt hier zijn idee verder uit zoals hij dat op blad V van de Working Notes heeft samenge vat: First suggestion of her being in love with clenham".Her' is Amy, die voor een heel voorzichtige houding kiest in haar relatie met Arthur Clenham, maar wel als eerste tot de ontdekking komt dat ze verliefd is op hem. Ook de 'General' maakt deel uit van de hof stoet van mr. Dorrit. Zij, de General, is een mengeling van chaperone, gezelschapsdame en vraagbaak voor de gehele familie Dorrit. Haar uitgangspunt is nergens een mening over hebben, niets van belang aan de orde stellen en je maatschappelijk: dwz burgerlijk gedragen, kortom een soort van wandelende Groskamp-ten Have. Haar befaamde uit spraak over hoe een jonge dame dient te kij ken zijn twee woorden: prunes and prisms. Als je dat hardop uitspreekt krijg je vanzelf de gewenste uitdrukking. Ook mr. Dorrit doet daar driftig aan mee, kennelijk is hij vergeten hoe dicht de prisms bij de prisons liggen. De reis gaat verder, richting Rome. Mr Dorrit gedraagt zich steevast als buitengewoon bij zonder mens. Hij wil vooral dat er buitenge meen tegen hem opgekeken wordt en voor goed geld, dat rijkelijk voorhanden is, lukt dat wel. De vrouw van mr. Merdle komt in zicht, haar boezem als eerste. In Rome ontmoet iedereen elkaar weer zo hier en daar. Het culminatie punt vormt het diner waarop de ouderdom genadeloos toeslaat in de geest van mr. Dorrit. Op enig moment denkt hij dat hij weer terug is temidden van de Collegians van de Marshalsea. Een opmerkelijk beeld van prisonisatie.Hij vraagt wie er dienst heeft bij de poort. Zijn status, zijn geld, zijn Grand Tour allemaal luchtkastelen. Alleen Amy weet hem op te vangen en naar zijn hotelkamer te leiden. Mr. Dorrit sterft en laat op zijn doods bed zijn ware gezicht zien waar Amy in de Marshalsea zo naar verlangd had. Een aan doenlijk einde van een ingewikkelde vader- 35 dochter relatie, waarin de vader er maar net in slaagt z'n dochter niet op te offeren aan zijn eigen welzijn. Terwijl de dochter alles voor haar vader over heeft De ellende stopt niet. Het financiële genie mr. Merdle blijkt een geniale zwendelaar te zijn. Na zelfmoord van mr. Merdle stort het fina- ciele imperium van de Dorrit's, Merddle's, Meagle's, Clenham's in. De as van het kwaad in de personen van Rigaud/Blandois-Flintwich-Wade lijken er in te slagen ook het persoonlijke geluk van Arthur Clenham en Amy Dorrit te verwoesten. Echter, zowel de moeder van Arthur Clenham als mede de even van het rechte pad afgewe ken Harriet beadle alias Tattycoram laten zich niet echt chanteren en uiteindelijk daagt er ligt aan het einde van de poort van de gevan genis, te weten de Marshalsea, waar Arthur Clenham inmiddels noodgedwongen in ver blijft. Eind goed al goed, ligt voor de hand, maar daar zijn enkele vragen bij te stellen. Wederom wordt in de laatste bladzijden de aandacht gevestigd op de 'registers'. Het leven in een gevangenis staat bol van allerlei regis ters. Zonder nauwkeurig vastleggen van al wat er gebeurt, is er geen ordelijk bestaan. Intrede, maar nog meer het uiteindelijk verla ten van de gevangenis, gaat gepaard met inschrijven in registers. Het laatste register dat ingevuld wordt is het huwelijks register, hoe zwaar woog dat register inmiddels niet in Charles Dickens privé leven? De huwelijks acte van hem met Catherine Hogarth was zijn D.N.F. geworden! Uiteindelijk komt Arthur Clenham tot de ont dekking dat hij wel wat ziet in Amy Dorrit maar dat zij veel eerder al meer dan een oogje op hem had. Eerst afstand nemen van z'n oude vlam: Flora Casby, vervolgens toch maar niet met Pet Meagles in zee gaan en dan val len voor Amy. Klinkt hier niet erg in door de wens van de wat oudere man om een tweede nest op te zetten? Het meest opmerkelijk is de stap naar buiten die Amy zet. Naar buiten de gevangenis, dat wel, maar buiten wordt net zo afgeschilderd als 'binnen': beiden hebben registers, gedrags codes, wetten en voorschriften, is het Circumlocution Office niet evenzeer een The Dutch Dickensian Volume XXVI

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

The Dutch Dickensian | 2006 | | pagina 35