Winter 2006 no.59
hand - no mouth to put it in - head of a fami
ly off - shocking, shocking". (New Oxford
Illustrated Dickens 1956, biz 11) Geef toe, we
zitten nu eerder in Stephen King dan in
Nobelprijsgebied. En daar blijft het niet bij.
Binnen de kortste keren hebben we een duel
)blz 28), het gruwelijke einde van een clown
(39/40), een teruggekeerde gevangene die
bijna zijn vader vermoord (79/81), het manu
script van een waanzinnige (139/147), en ga zo
maar door. Zelfs Kerstmis wordt opgefleurd
door "The Story of the Goblins who stole a
Sexton (396-405).
Een schrijver met zo'n groot zwak voor 't (al
dan niet humoristische) bovennatuurlijke
wordt tegenwoordig bij de afdeling fantasy
gezet, en kan elke officiële erkenning op z'n
buik schrijven. Geld zal er genoeg binnen
komen, en misschien vond onze inimitable
dat ook wel zo belangrijk, maar serieuze
erkenning
Een ding valt overigens wel op, als je zo door
de Pickwick Papers bladert, en dat is de enor
me vaart. Bedenk wel dat we hierna nog een
proces wegens "Break of Promise" krijgen,
verkiezingen, een verblijf in de gevangenis,
enz, enz. Iedereen die beweert dat 19de eeuw-
se romans traag en saai zijn, heeft duidelijk
Dickens nooit gelezen. Er gebeurt meer in 1
roman dan in 20 soaps tegelijk!
Even terug naar het beginpunt. Dickens veel
te sensationele en leesbare romans zouden nu
echt niet bij literatuur gezet worden, maar zou
hij eigenlijk wel romans schrijven?
Book of study 2007
Het bestuur heeft op de laatste bijeenkomst
Our Mutual Friend als book of Study voor
2007 aangewezen.
De roman is de laatste voltooide van Dickens
en valt onder wat literatuur critici zijn donke
re periode noemen. Hun oordeel over dit werk
is door de tijd heen niet onverdeeld gunstig
geweest. Met name de afwikkeling van het
verhaal is volgens hen voor Dickens niet al te
Zoals al eerder aangestipt was geld erg belang
rijk voor de man die zich ergerde aan de
tegenvallende opbrengst van de Christmas
Carol. Begrijpelijk, gezien zijn achtergrond en
grote gezin (o.k, dat laatste zou nu beter onder
controle te houden zijn Maar ook "fame
was een belangrijke zaak voor hem. Al zijn
biografen beschrijven duidelijk hoe hij genoot
van zijn roem.
Wel, hoe komt men in de 21ste eeuw aan geld
en roem? Via het schrijven van literatuur?
Enigszins, maar 't grote geld, en de meeste
roem, is toch eerder in Hollywood en aanpa
lende regionen te vinden. Gabriel Garcia
Marquez is best wel bekend en zal niet echt
droog brood hoeven te eten, maar iemand als
Spielberg zal op beide terreinen beter af zijn.
En laten we wel wezen, Dickens enorme fanta
sie, werklust, en zelfs zijn zwak voor 't extreme
en bovennatuurlijke, maken hem buitenge
woon geschikt voor de filmindustrie.
Hij had gewoon de pech, en wij de mazzel, dat
hij een eeuw te vroeg geboren werd.
Blijft natuurlijk de vraag of Dickens nou zelf
echt geloofde in al die bovennatuurlijke zaken.
Op 't gevaar af dat we hem nu te zeer onze
tijd intrekken, ik denk dat Dickens, net als wij,
't vooral boeiend vond. Lekker griezelen is van
alle tijden. Maar er is geen enkele aanwijzing
dat Dickens rillend bij de haard zat, in angst
voor zijn spoken. Ook voor hem viel 't vooral
onder 't kopje "horror and fantasy". Alleen de
science fiction ontbrak, maar die had een man
die zich zo goed zou hebben kunnen redden in
deze tijd ook helemaal niet nodig.
sterk. Er zijn er die dit
toeschrijven aan het
spoorwegongeluk dat
Dickens in die tijd heeft
meegemaakt. Volgens
anderen was Dickens
toen hij aan dit werk
begon over zijn hoogte
punt heen. Hij had alles
wat hij kon vertellen
inmiddels al in zijn