Winter 2006 no.59 hand - no mouth to put it in - head of a fami ly off - shocking, shocking". (New Oxford Illustrated Dickens 1956, biz 11) Geef toe, we zitten nu eerder in Stephen King dan in Nobelprijsgebied. En daar blijft het niet bij. Binnen de kortste keren hebben we een duel )blz 28), het gruwelijke einde van een clown (39/40), een teruggekeerde gevangene die bijna zijn vader vermoord (79/81), het manu script van een waanzinnige (139/147), en ga zo maar door. Zelfs Kerstmis wordt opgefleurd door "The Story of the Goblins who stole a Sexton (396-405). Een schrijver met zo'n groot zwak voor 't (al dan niet humoristische) bovennatuurlijke wordt tegenwoordig bij de afdeling fantasy gezet, en kan elke officiële erkenning op z'n buik schrijven. Geld zal er genoeg binnen komen, en misschien vond onze inimitable dat ook wel zo belangrijk, maar serieuze erkenning Een ding valt overigens wel op, als je zo door de Pickwick Papers bladert, en dat is de enor me vaart. Bedenk wel dat we hierna nog een proces wegens "Break of Promise" krijgen, verkiezingen, een verblijf in de gevangenis, enz, enz. Iedereen die beweert dat 19de eeuw- se romans traag en saai zijn, heeft duidelijk Dickens nooit gelezen. Er gebeurt meer in 1 roman dan in 20 soaps tegelijk! Even terug naar het beginpunt. Dickens veel te sensationele en leesbare romans zouden nu echt niet bij literatuur gezet worden, maar zou hij eigenlijk wel romans schrijven? Book of study 2007 Het bestuur heeft op de laatste bijeenkomst Our Mutual Friend als book of Study voor 2007 aangewezen. De roman is de laatste voltooide van Dickens en valt onder wat literatuur critici zijn donke re periode noemen. Hun oordeel over dit werk is door de tijd heen niet onverdeeld gunstig geweest. Met name de afwikkeling van het verhaal is volgens hen voor Dickens niet al te Zoals al eerder aangestipt was geld erg belang rijk voor de man die zich ergerde aan de tegenvallende opbrengst van de Christmas Carol. Begrijpelijk, gezien zijn achtergrond en grote gezin (o.k, dat laatste zou nu beter onder controle te houden zijn Maar ook "fame was een belangrijke zaak voor hem. Al zijn biografen beschrijven duidelijk hoe hij genoot van zijn roem. Wel, hoe komt men in de 21ste eeuw aan geld en roem? Via het schrijven van literatuur? Enigszins, maar 't grote geld, en de meeste roem, is toch eerder in Hollywood en aanpa lende regionen te vinden. Gabriel Garcia Marquez is best wel bekend en zal niet echt droog brood hoeven te eten, maar iemand als Spielberg zal op beide terreinen beter af zijn. En laten we wel wezen, Dickens enorme fanta sie, werklust, en zelfs zijn zwak voor 't extreme en bovennatuurlijke, maken hem buitenge woon geschikt voor de filmindustrie. Hij had gewoon de pech, en wij de mazzel, dat hij een eeuw te vroeg geboren werd. Blijft natuurlijk de vraag of Dickens nou zelf echt geloofde in al die bovennatuurlijke zaken. Op 't gevaar af dat we hem nu te zeer onze tijd intrekken, ik denk dat Dickens, net als wij, 't vooral boeiend vond. Lekker griezelen is van alle tijden. Maar er is geen enkele aanwijzing dat Dickens rillend bij de haard zat, in angst voor zijn spoken. Ook voor hem viel 't vooral onder 't kopje "horror and fantasy". Alleen de science fiction ontbrak, maar die had een man die zich zo goed zou hebben kunnen redden in deze tijd ook helemaal niet nodig. sterk. Er zijn er die dit toeschrijven aan het spoorwegongeluk dat Dickens in die tijd heeft meegemaakt. Volgens anderen was Dickens toen hij aan dit werk begon over zijn hoogte punt heen. Hij had alles wat hij kon vertellen inmiddels al in zijn

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

The Dutch Dickensian | 2006 | | pagina 12