Herfst 2007 no.61
VAN DE REDACTIE
Dickens belangrijker dan wijsgeren als
Heidegger of Nietzsche.. Je moet maar
durven!
The Dutch Dickensian Volume XXVII 4
Bij het denken over het hoe en wat bij het
samenstellen van het herfstnummer van The
Dutch Dickensian kwam ik terecht bij een arti
kel geschreven door H.J. Pott met de niet alle
daagse titel van: Postmodern bourgeois libe
ralisme :Rorty, Dickens en de revolutie
Niet direct een titel waarbij je denkt: Ja, daar
wil ik alles van weten! Het is ergens geschre
ven aan het eind van de jaren negentig van de
vorige eeuw en daarin wordt gewag gemaakt
van de moeilijke tijden voor de filosofie. Van
koningin der wetenschappen was deze disci
pline hard op weg als overbodig te worden
gezien. Wat zo vraagt de post-moderne mens:
is het nut van filosofie? Nu weten wij
Dickensians wel dat onder dit adagium veel
kinderen met het badwater zijn weggegooid,
maar zelfs de redactie moet erkennen zich
redelijk gelukkig te voelen zonder dagelijks
met Hegel op schoot te zitten. Omdat in het
artikel ook werd gerefereerd aan Dickens wil
den wij er toch meer van weten. De schrijver
verwijst in zijn betoog naar Rorty, een moder
ne Amerikaanse filosoof die het nota bene
opneemt voor diezelfde post-moderne mens.
Het leek mij vloeken in de kerk, maar volgt u
eens het betoog van Rorty.
Stel dat in een niet al te verre toekomst, na
een nucleaire holocaust, het Westen compleet
van de aardbodem zal zijn weggevaagd - zo
compleet, dat er alleen nog hier en daar wat
verspreide boeken, films, kunstwerken en
blaadjes van computerfreaks van over zijn
gebleven. En stel dat weer veel later, bijvoor
beeld in het jaar 2500, in een ongerept geble
ven uithoek van de aarde, een aantal cultu-
reel-antropologen zich in deze verloren gega-
ne westerse' beschaving zou gaan verdiepen.
Dan zouden ze oneindig veel meer hebben
aan het terugvinden en bestuderen van
het werk van Dickens, dan wanneer ze het
verzameld werk van wijsgeren als Heidegger
of Nietzsche zouden terugvinden en zich door
dit filosofen-duo lieten leiden. Dickens name
lijk zou ze in staat stellen om een complex van
attitudes die
voor het
Westen van
belang
waren, te
begrijpen op V
een manier - -TB'
waarop de
twee
genoemde filosofen dat nooit zouden kunnen.
Dickens zou ze in contact brengen met wat
altijd het hart van de westerse beschaving is
geweest: haar principiële democratisch-plu-
ralistische gezindheid, haar hoop op vrijheid
en gelijkheid, aldus Rorty. Dit politiek plura
lisme is naar zijn mening door de roman, en
met nanw door sociaal geïnspireerde romans
als die van Dickens, altijd veel nadrukkelijker
bevorderd dan door de filosofie....
Als we Rorty dus goed begrijpen moeten we in
plaats van een boekenkast vol filosofen eerder
de planken vullen met Dickens. Des te meer
Dickens des te groter de kans om na een grote
ramp nog iets van de westerse cultuur te red
den. Welaan dit is een gedachte die de redac
tie aanspreekt. Bovendien kunnen wij hier zelf
een bijdrage aan leveren en zijn we niet afhan
kelijk van grote onduidelijke organisaties. Het
enige dat u hoeft te doen is tijdens de volgen
de boekenveiling voor een schappelijke prijs
het verzamelde werk van Dickens aan te schaf
fen. Thuis gekomen timmert u een plank aan
de muur in de kast onder de trap en plaatst
hierop de aanwinst waarna de kans op redding
van onze beschaving duidelijk is toegenomen.
Als u op deze plank dan ook nog de diverse
jaargangen van The Dutch Dickensian plaatst,
hoeft zich daarna geen zorgen meer te maken
over de ondergang van onze westerse bescha
ving. Redactioneel werk is vaak lijden in een
zaamheid, maar na lezing van het bovenstaan
de artikel begrepen wij dat dit lijden niet zin
loos is. Te weten een schakel te zijn in de grote
keten van professionals die pal staan voor
handhaving van onze beschaving geeft ons een
intens gevoel van geluk. Mocht u hierin mee
willen delen, sluit u dan bij onsaan en lees
Dickens of nog beter schrijf over hem en
bewaar h ?m naast de gasmeter.
http://igitur-archive.library.uu.nl/sg/2007-
0702-201131/post_pott.pdf