Voorjaar 2008 no.63 'from type set within the United States, or from plates made therefrom, or from negatives, or drawings on stone made within the limits of the United States, of from transfers made therefrom. Dat datzelfde land nu geen erbarmen heeft met landen die nu nog wat het auteursrecht betreft in een zelfde situatie verkeren als het negentiende eeuwse Amerika, is natuurlijk droevig. Dickens was te vroeg: hij werd tijdens zijn eerste bezoek aan Amerika beschouwd als een ordinaire zak kenvuller die, onaangekondigd, de Amerikanen als dieven brandmerkte. Dat zijn Amerikaanse roman, Martin Chuzzlewit 'greed' als centraal thema heeft, maakt het conflict nog pregnanter. Zijn satire en tirades in zijn romans hebben de Amerikaanse wetgeving niet helpen veranderen. Humphrey House merkt op dat Dickens' satirische portretten zo aanspre ken omdat wij ze niet op ons zelf maar altijd op een ander betrekken.'2 Dat mechanisme ging kennelijk ook op voor de Amerikaanse piraten die zichzelf niet zouden hebben herkend in de literaire gentleman. Geciteerde literatuur Ackroyd - Peter Ackroyd, Dickens, Minerva: London 1991. Allingham - Philip V. Allingham, publicaties op de website: The Victorian Web. Literature, history e[ culture in the age of Victoria. Barnes 1966 - James J. Barnes, Edward Lytton Bulwer and the Publishing Firm of Harper Brothers, American Literature 1966, nr. 1, p. 35-48. Barnes 1974 - James J. Barnes, Authors, Publishers and Politicians. The Quest for an Anglo-American Copyright Agreement 2815-1854, Routledge and Kegan Paul: London 1974. Boyer - Paul S. Boyer e.a., The Enduring Vision. A History of the American People, Houghton Mifflin Company: Boston/New York 2004. Briggs - W. Briggs, The Law of International Copyright, Stevens and Haynes: London 1906. The Dutch Dickensian Volume XXVIII 28 DE ONNAVOLGBARE NAGEVOLGD 32 House, p. 222.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

The Dutch Dickensian | 2008 | | pagina 28