Martin Chuzzlewit: een contractueel succes, een mislukte uitgave? 72 problemen bij het vertalen van de Pickwick Papers in het Servo- Kroaats of de prijzen die tegenwoordig betaald worden voor een buste van Dickens. Verder het laatste nieuws over de Dickens postzegels, natuurlijk weer de onvermijdelijke professor Owen en de aankondiging van de film "Dickens's England", met Sir Derek Jacobi. In de voorjaars- en zomernummers van The Dickensians staan weer boeiende artikelen van ondermeer ons medelid Jan Lokin over "Dickens seen through the eyes of Dutch writers". Ook weer nieuwe supplementen van de brieven van Dickens, want die blijven opduiken. We zijn inmiddels toe aan het twaalfde supplement van de complete verzameling. Het is aardig om te lezen hoe Dickens zijn brieven soms ondertekende. Naast het bekende "Faithfully Yours" ook "Believe me, always" "In haste", "Ever affecy", Heartily yours". Your most affectionate, Pieter de Groot Paul Ferdinandusse Martin Chuzzlewit is niet alleen bekend door enkele van de beste karakters die Dickens ooit schiep, Pecksniff en Gamp, maar ook als de roman die door het publiek in eerste instantie werd gemeden. Hierbij enkele achtergronden en gedachten met betrekking tot de ontstaansgeschiedenis van het werk, en met name het contract tussen Dickens en zijn uitgever Chapman and Hall, en een poging tot verklaring van het matige succes.. Alhoewel Chuzzlewitt tot de zgn. middle-romans van Dickens wordt gerekend, had de auteur pas zeven jaar eerder, in 1835, voor het eerst onder zijn eigen naam gepubliceerd. Maar zijn roem was reeds groot, hetgeen ook blijkt uit de overeenkomst die hij voor dit boek met Chapman and Hall sloot. Halverwege de 19e eeuw kreeg Trollope zo'n 500 a 600 per titel. Wilkie Collins was in 1852, mede op aanraden van Dickens, tevreden met 350 voor zijn roman Basil. Dickens kreeg voor Martin Chuzzlewitt 4000. Met enkele haken en ogen zoals wij later zullen zien. Bovendien hadden alle contracten die Dickens na 1839 sloot een soort winstdelingsregeling. Winstdeling was niet ongebruikelijk, de uitgever Richard Bentley maakte daar graag gebruik van, vooral bij

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

The Dutch Dickensian | 2009 | | pagina 12