106 Iedereen,en het waren zalen waar soms meer dan tweeduizend personen aanwezig waren, had het gevoel, dat CD er alleen voor hem of haar was. Dat het inderdaad leek zoals het de intentie van CD was: een voorleesavond bij hem thuis bij de haard. Nu zouden we zeggen hij pakte de hele zaal in, alleen met zijn stem, alleen met zijn persoonlijkheid. Het was volgens de aanwezigen een indringende ervaring. De voordracht zelf verliep volgens een vast patroon: hij kwam op begon te vertellen bijvoorbeeld de Christmas Carol hield pauze en daarna Het Proces uit PP, na afloop een buiging naar het publiek en dan af. In essentie las hij voor, hij acteerde niet. Maar de acteur in CD of liever de acteur CD speelde dat hij thuis bij de haard voor vrienden een van zijn teksten voorlas, hij speelde dat hij niet acteerde en was daarin zo professioneel dat hij iedereen het gevoel gaf hem van nabij te kennen. Eigenlijk herhaalde hij de oervorm, de eerste keer dat hij voor zijn vriendenkring The Chimes voor las, At 58 Lincoln's Inn Fields, Monday, December 2, 1844 (From a picture by Maclise) Dl> Voor veel toehoorders betekende naar CD luisteren, het bekende verhaal opnieuw, met een nieuwe dimensie, ervaren. Zoals een tijdgenoot schreef "He CD sic) imparts to his work a reality which is not obtained by a simple reading of them". Na het voorlezen klonk applaus, CD boog en verdween achter het toneel, geen encore's, geen toegiften, klaar was klaar.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

The Dutch Dickensian | 2009 | | pagina 46