159 overeenstemming met het beeld dat wij vaak hebben van die tijd. Zijn vader was de zoon van een Italiaanse choreograaf die naar Engeland kwam om in de theaters van Londen zijn geluk te beproeven. Zijn moeder een dochter van een welgestelde planter die een carrière als actrice en zangpedagoge begon na de dood van haar man (in het zelfde jaar als de geboorte van George). Zij sprak vloeiend Frans en George die een vroegrijp kind was leerde die taal van zijn moeder. Er volgde een verhuizing naar Parijs waar hij op school ging. Terug in Londen voltooide hij een tekenopleiding waarna hij klaar was om de culturele wereld van die stad te betreden. Als kind kwam hij al in huize Dickens over de vloer omdat zijn moeder regelmatig optrad in de toneelvoorstellingen die door Dickens werden georganiseerd. Na de nodige baantjes komt in 1851 zijn doorbraak als journalist als hij een artikel: The Key of the Street ter publicatie in Household Words aanbied. Dickens plaatst niet alleen het artikel tegen betaling van £5, maar neemt hem ook aan als vaste medewerker voor dit tijdschrift. Als Household Words wordt opgedoekt en ingeruild voor Al! the Year Round gaat Sala mee in deze overgang. Ondertussen zette Dickens hem in het laatste jaar van de Krim-oorlog in Rusland ook in als oorlogscorrespondent. Zijn gestage, met de regelmaat van een klok verschijnende artikelen, commentaren in diverse kranten en tijdschriften en tussendoor de nodige boeken zorgden voor een zeer behoorlijk inkomen. Daarnaast stond hij ook bekend als big-spender, connaisseur van eten en drinken en verzamelaar van kostbare boeken. Toen dat laatste de overhand in Sala's leven dreigde te krijgen, ten kostte van zijn literaire werk, was er gedurende enige tijd sprake van een verwijdering tussen hem en Dickens. Maar in 1858 (na ruim een jaar) verzoenden de twee zich toch weer met elkaar. Hij slaagde erin zijn verlangen naar een bestaan als bohémien met een ijzeren werkdiscipline te combineren al lukte het hem niet om zonder schulden te leven. Tijdens de laatste jaren van zijn leven raakte hij alsnog echt in financiële problemen en moest hij door de toekenning van een jaargeld van £100 door Lord Rosbery (Prime minister van 1894 -1895) uit de problemen worden geholpen. Zijn werk. Als we Sala's werk bekijken blijkt dat hij veel van Dickens heeft geleerd. Ook hij kon met de nodige ironie, compassie en humor schrijven over sociale misstanden. En ook de zelfkant van de Londense samenleving had voor hem, evenals voor Dickens, geen geheimen. Ondanks zijn populariteit werd zijn schrijfkunst door de literaire wereld niet echt serieus genomen. En hier begint mijn achterdocht toch weer toe te slaan als we het werkje waar dit artikel om draait ter hand nemen. Iemand schrijft een artikel over een goede bekende wiens heengaan door de hele natie wordt betreurd. Een

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

The Dutch Dickensian | 2010 | | pagina 17