165 Alfred Tennyson beschrijft hoe Dickens, toen die in Tavistock House woonde omging met een crossing-sweeper, die mogelijk model heeft gestaan voor Jo the crossing-sweeper in Bleak House. "Shortly after my father had taken up his residence at Tavistock House there appeared upon the scene a crossing-sweeper in the shape of a small boy. He was about fourteen years of age and was I firmly believe, the original of poor Joe in 'Bleak House" which was written, as many of my readers may recollect, in 1852. In order to make myself clear, I must explain that this house, with two others - one of which was occupied by Mr. Frank Stone, A.R.A. father of the present talented artist, Mr. Marcus Stone, R.A.), and the other by a London merchant- stood within iron gates of its own. In front of these houses there was a considrable block of land, with a large carriage- drive, and a flower-bed in the center. The boy-sweep made these houses his headquarters, keeping the pavements and the drive scrupulously clean. During the winter months, when the snow was on the ground, he managed in some manner to collect little pieces of holly, mistletoe etc. with which he decorated the barren flower-beds...". Dickens mocht het jongetje wel, hij mocht in de keuken eten en Dickens zorgde voor wat geld voor een avondschool. Het jongetje deed het daar goed en als jongeman van zeventien kreeg van Dickens de kans, met uitzet en al, om in New South Wales een nieuw bestaan op te bouwen. Hij deed het daar goed en een paar jaar later schreef hij naar Dickens dat het hem goed ging en bedankte hij Dickens voor de gekregen kansen. De herinneringen gaan verder over dinner party's Dickens als acteur en organisator van huiskamer toneel en andere anecdotes. Het verhaal, tien kantjes A5 is gelardeerd met foto's. Daar valt iets bij op en wel het volgende. Hoewel er een kleine foto is van Henry Fielding met zijn jongere broer Francis Jeffery is er geen jeugd foto van de auteur zelf bij. Je zou verwachten de zozeer geprezen familie man bij uitstek wel een of meer foto's had laten maken met méér personen dan alleen hijzelf. Alleen met zijn dochters en dan is dat weer later, is hij op de foto gegaan. Ter herinnering, vanaf 1850 waren er overal photographie studio's waar uitermate veel gebruik van is gemaakt. Zwart wit gesteld, vanaf die datum is zowat iedereen in Europa op de foto gegaan. Opmerkelijk is ook dat Alfred Tennyson Dickens in dit artikeltje zijn tweede naam" D'Orsay" niet noemt terwijl op de eerste pagina ervan de tekening die Count Alfred D'Orsay in 1842 van Dickens maakte wel gepresenteerd wordt.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

The Dutch Dickensian | 2010 | | pagina 23