Zending. ALLERLEI. Tekst der liederen, door het Zangkoor te zingen op den lsten Pinksterdag. GEZANG 1 3, en: „DANKT, DANKT NU ALLEN GOD." (Mendelsohn). Dankt, dankt nu allen God, Met blijde feestgezangen Van Hem is 't heuglijk lot, Het heil dat wij ontvangen. Hij ziet in Christus ons Altijd genadig aan En heeft ons dag aan dag Met goedheên overlaan. Lof, eer en prijs zij God, Door aller schepslen tongen Op zijnen hemeltroon Aanbiddend toegezongen. Den Vader en den Zoon En ook den Heil gen Geest, Drie-eenig God, die blijft, Wat Hij steeds is geweest! Den eersten Pinksterdag zal de Heer P. Meeth, uit Bussum, die reeds meermalen op zoo verheffende wijze het gezang der gemeente begeleidde, het kerkorgel bespelen. Evangelisatie-arbeid. Zaterdag, 25 Mei, 's avonds 8'/4 uur in „Ons Huis" Volks samenkomst. Sprekerde Hr. Barteling, van Haarlem. Toegang vrij. 2de Pinksterdag, :s nam. 3 uur Openluchtsamenkomst op het Strand, tegenover Hötel d'Orange. (Bij gunstig weer). Woensdag, 28 Mei, 's avonds 8'/4 uur, Bidstond, Kost- verlorenstraatweg 28. leder is welkom. Klachten over de bezorging van De Zondagsbode" s.v.p. direct te richten tot de Administratie. Op den heerlijken zendingsijver der apostolische eeuw volgden vaak tijden van verslapping, hetzij wanneer de Kerk zoo door vijanden van buiten werd bestookt dat zij met geen mogelijkheid zich aan het zendingswerk kon geven, hetzij wanneer die arbeid belemmerd werd door wereldgelijkvormigheid of door twisten in den boezem der gemeente zelve; maar geheel vergeten heeft de Kerk haar nooit. Nadat de landen om de Middeliandsche Zee met het Evangelie waren bekend gemaakt, volgden later de noor delijke streken van Europa, in de zevende en achtste eeuw ons vaderland; men denke aan den arbeid van Willebrord en Bonifacius. Naarmate de roomsche Kerk meer verbas terde en ontaardde, werd steeds minder aan Zending gedacht; toch hebben in het bijzonder de Jezuieten vaak grooten zendingsijver getoond, al werkten zij niet altijd naar methoden die wij zouden kunnen toejuichen, noch met het meest verheven doel voor oogen de glorie der roomsche Kerk kwam maar al te dikwijls de plaats iniremen die aan de eer Gods toekwam. In de hervormingseeuw en daarna hadden de protes tanten te veel te doen om zich naar binnen als Kerk in te richten en naar buiten tegen hun machtige vijanden te handhaven, dan dat zij veel aan Zending zouden hebben kunnen denken daarbij ontbrak, toen de belemmeringen waren weggenomen, te vaak de ware zendingsijver, al heeft de Oost-Indische Compagnie zich niet geheel onbetuigd gelaten en in haar programma ook de kerstening der ons onderworpen volken in den Indischen Archipel opgenomen. In werkelijkheid echter kwam van die kerstening zeer weinig terecht. In de achttiende eeuw begon de zendingsgeesi weder te ontwaken, vooral onder invloed van de Broedergemeente in Duitschland met haren edelen voorganger den graat van Zinzendorf, van het piëtisme in datzelfde land en van het methodisme met Wesley en Whitefield in Engeland. Het einde van die eeuw (1797) zag de oprichting van het Neder land ch Zendelinggenootschap, de oudste en, Gode zij dank, nog steeds bestaande en bloeiende vereeniging voor de Zending in ons vaderland,' weldra in den loop der volgende eeuw door vele andere vereenigingen gevolgd: het Java- Comité (1855), de Nederlandsche Zendingsvereeniging (1858 de Utrechtsche Zendingsvereeniging (1859) enz. In alle protestantsche landen der wereld van de roomsche missie spreken wij thans niet werd in de negentiende eeuw. vooral in haar tweede helft, de Zending met een ijver als nooit te voren ter hand genomen, en rijkelijk werd die arbeid door God gezegend. Engeland en Schotland staan in die edele mededinging vooraan, daarna de Vereenigde Staten van Amerika, Duitschland. Nederland, Zweden en Noorwegen, het protestantsche Frank rijk, Zwitserland en Denemarken. Ook de inwendige zending beleeft sedert het midden dei- vorige eeuw, vooral door den machtigen invloed die van het Réveil uitging, een vroeger nooit gekenden bloei. Waai de liefde van Christus de harten dringt om onbekeerden en verlorenen in de christenlanden te zoeken en tot den Heiland te leiden, om armen en ongelukkigen te troosten en te helpen, worden steeds nieuwe wegen daartoe gezucht en gevonden. Bijbel- en traktaatgenootschappen evan gelisatie en christelijk onderwijs, diakonessenwerk en arbeid onder gevallenen zijn daar om het te bewijzen. Ik stip in dit historisch overzicht slechts aan later hoop ik telkens op die takken van in- en uitwendige zending uitvoerig terug te komen. En wat is het eindresultaat van zooveel zendingseeuwen? Stellen wij de bevolking der wereld op ongeveer vijftienhon derd miilioen, dan vinden wij180 miilioen Mohammedanen, 10 miilioen Joden en 865 miilioen heidenen, tezamen 1055 miilioen niet-christenende 445 miilioen christenen zijn verdeeld in 205 miilioen roomsch-katholieken, 90 miilioen grieksch-katholieken en 150 miilioen protestanten. Deze cijfers geven te denken. Waren al die zoogenaamde christenen waarlijk christenen, dan nog zou niet eens één derde van de bevolking der wereld voor Christus gewonnen zijn.; maar ach, wij weten wel beterHoe heidensch, hoe verloren, hoe onchristelijk of anti-christelijk zijn die mil- lioenen, die als christenen in de lidmatenboeken onzer kerken geschreven zijn, hetzij zij zich roomsch, grieksch of protestant noemen! Hoe klein in getal zijn de ware belijders van den ChristusOp hen rust een reuzentaak, een schijnbaar onmogelijke taak die groote wereld rondom hen met het Evangelie bekend te maken. De christelijke gemeente begint tegenwoordig eenigszins tot het besef van hare verantwoordelijkheid in deze te komen, maar het is nog slechts een klein begin. Dat zij ontwakeGod roept. De" velden zijn wit om te oogsten. De tijden en gelegenheden zijn gunstig als nooit te voren. De deuren zijn overal geopend. Dat men binnenga! De Heer wil het. Zijne duur gekochte gemeente antwoorde: Ja, Heer, uw wil geschiede! v. L. Bijeenverzam eld door C. B. OOK GODSDIENST. Kees heeft een Zondagsch vest en jas Die gaan na Sabbath in de kas De rest van 't pak daameven. Maar tevens hangt hij in de rij Zijn christelijk geloof er bij, Dat daaraan, als aan zijn kleedij, Geen weeksche stof mag kleven. En is de week voorbij gegaan, Hij trekt geloof en pak weer aan, ('(Zou in de week niets geven): Die Kees verstaat het leven

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

De Zondagsbode voor Zandvoort en Aerdenhout | 1912 | | pagina 4