Maak uw Zon-dag niet tot een Zonde-da^.
Voor eiken dag.
Uit de Gemeente.
FEUILLETON.
En Jezus wetende zijn zwakke plek, treft hem daar, en
snijdt zoo onmiddellijk alle misverstand af, maakt al van
te voren aan alle theologisch gedisputeer een einde, nog
voordat het begonnen is.
Want over „geloof" en „bekeering" kan gedisputeerd
worden.
Hevig en lang.
En het is gebeurd ook.
Men kan er dit en men kan er dat van maken. Men
kan het zus en men kan het zoo uitleggen.
Men kan 't zoolang hanteeren en omwikkelen, totdat het
is een hoogst interessant onderwerp voor een twistgesprek.
En geen eisch meer.
Daarom zegt Jezus het zoo als Hij het zegt.
Met onrustbarende duidelijkheid. Jezus helpt den jongeling
alvast in het ontleden van het geloof en houdt hem één
der factoren voor en zegt dat
De jongeling gaat bedroefd heen. (Slot volgt).
Overgenomen uit „Volmaakt in Hem"
door Dr. H. Th. Óbbink.
(Verzameld door C.B.)
Een mensch, die maar aldoor jaagt naar geld zonder
dat hij zich den tijd gunt het te gebruiken, gelijkt op een
hongerige, die altijd door kookt, mnar nooit eet. N. N_
Met de werken Gods gaat het zóó in de wereld eer
zij geschieden, gelooft niemand eraan; als ze echter ge
beurd zijn, slaat niemand er acht op. Ongeloof gaat voor,
vergeten volgt. Luther.
God is een cirkel, waarvan het middelpunt overal is en
de omtrek nergens. Augustinus.
Schrijf in uw hart, dat elke dag de beste is van het
heele jaar. Emerson.
Zoo iets waard is gedaan te worden, is het zeker waard
goed gedaan te worden. N.. N.
Wijs is hij, die te rechter tijd komt aan,
Maar nog wijzer, die bijtijds weet heen te gaan
N. N.
Het leven moet in eiken vorm waarde voor ons hebben
om dezelfde reden waarom de Turken zoo zorgvuldig elk
stukje papier, dat in hun bereik komt, oprapen het kon
wezen, dat de naam van God er op geschreven stond. E.
Zwaar was de strijd eer hij er toe kon komen
de celibaatsgelofte af te leggen, terwijl zijn
hart aan de waarheid van het Schriftwoord
getuigenis gaf: „Het is niet goed dat de mensch
alleen zij;'' zwaar was de strijd eer hij kon
beloven de H. Schrift nooit anders te zullen
uitleggen dan volgens het eenparig getuigenis
der Vaderen, terwijl hem bij de studie hunner
geschriften gebleken was dat die Vaderen alles
behalve eenparig, ja in hoofdpunten in strijd
waren. Zwaar was de strijd eer hij zich kon
buigen voor de noodzakelijkheid om zich te
verdiepen in al wat onrein en onzedelijk was,
en daarin te worden ingeleid door die geschrif
ten die den studenten in handen worden ge
geven nadat zij hunne celibaatsgelofte hebben
afgelegd voor de noodzakelijkheid, wreed voor
een rein gemoed, om zich later als priester in
de biecht daarmede voortdurend te moeten
bezighouden en zichzelven en den biechtelingen
de ziel te bevlekken en te verderven.
Zwaar was de strijd, eer hij kon gelooven
dat hij als priester de macht zou ontvangen
in de mis het lichaam en bloed van onzen
Heer te scheppen.
v. L.
(Wordt vervolgd).
Is de Zandvoortsche Kerk wel zoo ARM?
of: de RECHTMATIGE eigenaar der Zandvoorter
duinen.
Extract uit het testament van Paulus Loot Heer van
Zantvoort op 13 Januari 1746, ten overstaan van den
Notaris Jan Ardinois te Amsterdam gepasseerd.
Wijders wilde hij heer testateur dat het graf en de
Tombe met de op en dependenten van dien, welke hij
tot Santvoort aan en in de kerk heeft doen maken mits
gaders derselver gronden door hem heer testateur van
kerkmeesteren gekogt en aan hen betaalt volgens derselver
quitantien van dato 22 May 1731 in dienselven staat,
waarin het nu is, alsmede ook de zitbank in deselve kerk,
zal onderhouden moeten worden en dat in hetzelve graff
niemand zal mogen worden begraven dan het lijk van hem
heer testateur en van zijne vrouwe, en zijne descendenten
alsmede van die verdere in de nederdalende lienie hem
testateur in de bloede mogten bestaan, mitsgaders en ins
gelijks ook de mannen en vrouwen die aan de succe-
deerende Leenheeren en Leenvrouwen der gedagte ambachts
heerlijkheden van Santvoort, Schooten, Akendam, Haarlemmer-
liede en Hojfambacht, van des testateurs nederdalende
linie zullen komen te trouwen zulk dat zijn testateurs
descendenten en desselfs nageslagte uitgestorven zijnde
het gemelde graff nadat de laatste van deselve daarin
gelegt is, voor altoos zal moeten beslooten blijven, zonder
dat het een off ander van deselve nog in 't geheel nog in
eenig deel immermeer ten geenen dage zal mogen worden
verkogt off op eenigerhanden wijze direct of indirect
veraiiéneert makende, besprekende en destineerende hij
heer testateur tot onderhoud van 't zelve graff, Tombe en
Capel en cieraden mitsgaders van de gemelde sitbank en
toebehooren bovengenoemd de somma van één duizend
guldens capitaal op het gemeene land van Holland en
Westfriesland belegt, en dat uit de revenuén van dien het
voorz. onderhoud zal versorgd moeten worden zullende
hetgeen van de revenuén der gemelde somme boven het
onderhoud en reparatiën voorz. komt overschietende bij
het capitaal oplopen en vervolgens worden tot ankoop van
effecten als vooren en ten eijnde voorz. geemployeerd
moeten worden.
Committeerende hij heer testateur tot bewaring van 't
gemelde effect en directie in 't besteeden off oplopen van
CHARLES CHINIQUY.
3)
Zeven jaren duurden de studiën in het
seminarie, en Chiniquy klaagt over het geest-
doodende daarvan. Het verstand wordt niet
verscherpt, maar gevangen gehouden en steeds
meer gebonden- Het verstand, het denken werd
voorgesteld als onze gevaarlijkste vijand; het
wordt den mensch niet gegeven opdat hij zich
daardoor zou laten besturen, maar opdat hij
de hand zou Ieeren kennen die hem besturen
moet. En die hand is de hand van den Paus.
Wat de godsdienstige en zedelijke opvoeding
betrof, die was niet minder treurig. Onbe-
teekenende, of zelfs in menig opzicht onzedelijke
boeken werden den studenten in handen ge
geven, (als bijv. de gloriae Mariae) terwijl
Chiniquy niet weinig verwonderd was op
zekeren dag in de boekerij rondzoekend, onder
de „verboden boeken" ook een Bijbel te vinden.
Heerlijke ontdekking! Zijn vorige Bijbel was
verloren geraakt, en weder mocht hij zijne ziel
verzadigen aan die bekende, geliefde woorden,
doch werd daarvoor terstond door den supe
rieur, overigens een verstandig, zachtzinnig en
vroom man, streng berispt. Want „de Kerk en
de Paus hebben ons verboden den Bijbel den
studenten in handen te geven."
Het gebeurde en gebeurt helaas maar al te
veel dat Protestantsche ouders hunne kinderen
naar Roomsche kloosterscholen zenden. Men
belooft hun dat niets gedaan zal worden om
de godsdienstige begrippen hunner kinderen
te doen wankelen. Chiniquy verhaalt ons hoe
met die belofte wordt gespeeld. Hij was er
getuige van geweest hoe dezelfde superieur
die belofte deed aan een rechter uit Nieuw
York, die zijn zoon op die school plaatste, en
weinige dagen later kwam de superieur bij
hem (Chiniquy) en drong bij hem aan dat hij
de vriendschap van dien jongen man zou ver
werven, en hem zou trachten te winnen voor
de Roomsche kerk. „En uwe belofte?"
De superieur glimlachte en zeide „Lieve vriend,
het Protestantisme is niet een godsdienst, maar
de negatie van een godsdienst. Toen ik dus
den rechter beloofde dat de godsdienstige be
grippen van zijn zoon zouden worden geëer
biedigd, en dat ik geen enkele poging zou
aanwenden om zijn geloof te veranderen, heb
ik de gemakkelijkste zaak ter wereld beloofd,
want ik beloofde mij niet te zullen bemoeien
met eene zaak die niet bestaat."
Lange worstelingen, zwaren strijd heeft het
Chiniquy gekost, eer hij zijn verstand en hart,
ja zichzelven geheel kon gevangen geven aan
al het verkeerde en ongerijmde dat de kerk
van hem eischte eer hij priester kon worden.