Maak uw Zon-dag niet tot een Zonde-da^. Voor eiken dag. Uit de Gemeente. FEUILLETON. En Jezus wetende zijn zwakke plek, treft hem daar, en snijdt zoo onmiddellijk alle misverstand af, maakt al van te voren aan alle theologisch gedisputeer een einde, nog voordat het begonnen is. Want over „geloof" en „bekeering" kan gedisputeerd worden. Hevig en lang. En het is gebeurd ook. Men kan er dit en men kan er dat van maken. Men kan het zus en men kan het zoo uitleggen. Men kan 't zoolang hanteeren en omwikkelen, totdat het is een hoogst interessant onderwerp voor een twistgesprek. En geen eisch meer. Daarom zegt Jezus het zoo als Hij het zegt. Met onrustbarende duidelijkheid. Jezus helpt den jongeling alvast in het ontleden van het geloof en houdt hem één der factoren voor en zegt dat De jongeling gaat bedroefd heen. (Slot volgt). Overgenomen uit „Volmaakt in Hem" door Dr. H. Th. Óbbink. (Verzameld door C.B.) Een mensch, die maar aldoor jaagt naar geld zonder dat hij zich den tijd gunt het te gebruiken, gelijkt op een hongerige, die altijd door kookt, mnar nooit eet. N. N_ Met de werken Gods gaat het zóó in de wereld eer zij geschieden, gelooft niemand eraan; als ze echter ge beurd zijn, slaat niemand er acht op. Ongeloof gaat voor, vergeten volgt. Luther. God is een cirkel, waarvan het middelpunt overal is en de omtrek nergens. Augustinus. Schrijf in uw hart, dat elke dag de beste is van het heele jaar. Emerson. Zoo iets waard is gedaan te worden, is het zeker waard goed gedaan te worden. N.. N. Wijs is hij, die te rechter tijd komt aan, Maar nog wijzer, die bijtijds weet heen te gaan N. N. Het leven moet in eiken vorm waarde voor ons hebben om dezelfde reden waarom de Turken zoo zorgvuldig elk stukje papier, dat in hun bereik komt, oprapen het kon wezen, dat de naam van God er op geschreven stond. E. Zwaar was de strijd eer hij er toe kon komen de celibaatsgelofte af te leggen, terwijl zijn hart aan de waarheid van het Schriftwoord getuigenis gaf: „Het is niet goed dat de mensch alleen zij;'' zwaar was de strijd eer hij kon beloven de H. Schrift nooit anders te zullen uitleggen dan volgens het eenparig getuigenis der Vaderen, terwijl hem bij de studie hunner geschriften gebleken was dat die Vaderen alles behalve eenparig, ja in hoofdpunten in strijd waren. Zwaar was de strijd eer hij zich kon buigen voor de noodzakelijkheid om zich te verdiepen in al wat onrein en onzedelijk was, en daarin te worden ingeleid door die geschrif ten die den studenten in handen worden ge geven nadat zij hunne celibaatsgelofte hebben afgelegd voor de noodzakelijkheid, wreed voor een rein gemoed, om zich later als priester in de biecht daarmede voortdurend te moeten bezighouden en zichzelven en den biechtelingen de ziel te bevlekken en te verderven. Zwaar was de strijd, eer hij kon gelooven dat hij als priester de macht zou ontvangen in de mis het lichaam en bloed van onzen Heer te scheppen. v. L. (Wordt vervolgd). Is de Zandvoortsche Kerk wel zoo ARM? of: de RECHTMATIGE eigenaar der Zandvoorter duinen. Extract uit het testament van Paulus Loot Heer van Zantvoort op 13 Januari 1746, ten overstaan van den Notaris Jan Ardinois te Amsterdam gepasseerd. Wijders wilde hij heer testateur dat het graf en de Tombe met de op en dependenten van dien, welke hij tot Santvoort aan en in de kerk heeft doen maken mits gaders derselver gronden door hem heer testateur van kerkmeesteren gekogt en aan hen betaalt volgens derselver quitantien van dato 22 May 1731 in dienselven staat, waarin het nu is, alsmede ook de zitbank in deselve kerk, zal onderhouden moeten worden en dat in hetzelve graff niemand zal mogen worden begraven dan het lijk van hem heer testateur en van zijne vrouwe, en zijne descendenten alsmede van die verdere in de nederdalende lienie hem testateur in de bloede mogten bestaan, mitsgaders en ins gelijks ook de mannen en vrouwen die aan de succe- deerende Leenheeren en Leenvrouwen der gedagte ambachts heerlijkheden van Santvoort, Schooten, Akendam, Haarlemmer- liede en Hojfambacht, van des testateurs nederdalende linie zullen komen te trouwen zulk dat zijn testateurs descendenten en desselfs nageslagte uitgestorven zijnde het gemelde graff nadat de laatste van deselve daarin gelegt is, voor altoos zal moeten beslooten blijven, zonder dat het een off ander van deselve nog in 't geheel nog in eenig deel immermeer ten geenen dage zal mogen worden verkogt off op eenigerhanden wijze direct of indirect veraiiéneert makende, besprekende en destineerende hij heer testateur tot onderhoud van 't zelve graff, Tombe en Capel en cieraden mitsgaders van de gemelde sitbank en toebehooren bovengenoemd de somma van één duizend guldens capitaal op het gemeene land van Holland en Westfriesland belegt, en dat uit de revenuén van dien het voorz. onderhoud zal versorgd moeten worden zullende hetgeen van de revenuén der gemelde somme boven het onderhoud en reparatiën voorz. komt overschietende bij het capitaal oplopen en vervolgens worden tot ankoop van effecten als vooren en ten eijnde voorz. geemployeerd moeten worden. Committeerende hij heer testateur tot bewaring van 't gemelde effect en directie in 't besteeden off oplopen van CHARLES CHINIQUY. 3) Zeven jaren duurden de studiën in het seminarie, en Chiniquy klaagt over het geest- doodende daarvan. Het verstand wordt niet verscherpt, maar gevangen gehouden en steeds meer gebonden- Het verstand, het denken werd voorgesteld als onze gevaarlijkste vijand; het wordt den mensch niet gegeven opdat hij zich daardoor zou laten besturen, maar opdat hij de hand zou Ieeren kennen die hem besturen moet. En die hand is de hand van den Paus. Wat de godsdienstige en zedelijke opvoeding betrof, die was niet minder treurig. Onbe- teekenende, of zelfs in menig opzicht onzedelijke boeken werden den studenten in handen ge geven, (als bijv. de gloriae Mariae) terwijl Chiniquy niet weinig verwonderd was op zekeren dag in de boekerij rondzoekend, onder de „verboden boeken" ook een Bijbel te vinden. Heerlijke ontdekking! Zijn vorige Bijbel was verloren geraakt, en weder mocht hij zijne ziel verzadigen aan die bekende, geliefde woorden, doch werd daarvoor terstond door den supe rieur, overigens een verstandig, zachtzinnig en vroom man, streng berispt. Want „de Kerk en de Paus hebben ons verboden den Bijbel den studenten in handen te geven." Het gebeurde en gebeurt helaas maar al te veel dat Protestantsche ouders hunne kinderen naar Roomsche kloosterscholen zenden. Men belooft hun dat niets gedaan zal worden om de godsdienstige begrippen hunner kinderen te doen wankelen. Chiniquy verhaalt ons hoe met die belofte wordt gespeeld. Hij was er getuige van geweest hoe dezelfde superieur die belofte deed aan een rechter uit Nieuw York, die zijn zoon op die school plaatste, en weinige dagen later kwam de superieur bij hem (Chiniquy) en drong bij hem aan dat hij de vriendschap van dien jongen man zou ver werven, en hem zou trachten te winnen voor de Roomsche kerk. „En uwe belofte?" De superieur glimlachte en zeide „Lieve vriend, het Protestantisme is niet een godsdienst, maar de negatie van een godsdienst. Toen ik dus den rechter beloofde dat de godsdienstige be grippen van zijn zoon zouden worden geëer biedigd, en dat ik geen enkele poging zou aanwenden om zijn geloof te veranderen, heb ik de gemakkelijkste zaak ter wereld beloofd, want ik beloofde mij niet te zullen bemoeien met eene zaak die niet bestaat." Lange worstelingen, zwaren strijd heeft het Chiniquy gekost, eer hij zijn verstand en hart, ja zichzelven geheel kon gevangen geven aan al het verkeerde en ongerijmde dat de kerk van hem eischte eer hij priester kon worden.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

De Zondagsbode voor Zandvoort en Aerdenhout | 1912 | | pagina 2