2e Blad van „De Zondagsbode" van Zondag 7 Juli 1912 Vragenbus. ZENDING. 7. Jacobus v. d. Wal, propt. 1679, f 1699. 8. Gualtherus Mollerus a Bokhorst, gek van Spanje (Am bassade) 1700, f 1729. 9. Hendrik Adrianus Tross, propt. 1729, f 1762. 10. Johannes Henri Schadd, propt. 1762, vertr. naar Lochent 1774. 11. Johannes Gibbes van der Bell, gek. v. Grosthuizeti 1775, vertr. naar Wervershoof 1792. 12. Paulus van der Ven, gek. v. Hall 1792, vertrokken n Rijnsburg 1794. 18. Jacobus van Oostveen, gek. v. Krommeuiedijk 1795, vertr. naar Nieuwerkerk a. d. IJssel. Afscheid 10 Aug. 1799, tekst: Hebr. 2 3a. 14. Jan Vogel, propt, bevestigd 26 Oct. 1800, tekst Markus 1 vrs 17, vertr. n. Assendelft, intree-tekst Luk. 5 :5c. Afscheid 21 Oct. 1804, Tekst: 2 Cor. 13 11. 15. Jacobus Nicolaas v. d. Zandt, propt, bevestigd 2 Febr. 1805, vertr. naar Wamel, afscheid 24 April 1808. Tekst: Hebr. 13 20, 21. 16. Lambertus Jutting, gek. Van Breskens, bevestigd 3 Sept. 1809. Afscheid 10 Mei 1812. 17. Adriaan Casper v. Alderwereld, Cand bevestigd 2 Mei 1813, vertr, n. Rhijnsaterwoude. Afscheid 20 Juli 1817, tekst: 1 Joh. 4 16b. 18. J. van Rhee, gek. van Eenum, bevestigd: 19 April 1818 door den cousulent Ds. J. H. Weijers, pred. te Benne- broek. Tekst: Matth. 5 13a. Intree-tekst: 2 Cor. 12 9a. vertr. naar Benningbroek. Afscheid: 31 Maart 1822. Tekst: Prediker 12 13, 14 19. G. van den Berg. cand. bevestigd: 3 Aug. 1823 door Ds. J. van Rhee, tekst: I Thess. 5: 12,13. Intree-tekst: Ps. 121 2. vertr. naar Hoogniade; afscheid: 28 Mei 1826. Tekst: Handelingen 20 32. 20. Hendrik Henny, gek. v. Egmond-binnen; bevestigd: 17 Dec. 1826, door Ds. v. Alderwereld, pred. te Polsbroek. Tekst: 2 Cor. 3 2, 3. Intreetekst: Gal. 6:14a. vertr. n. Bennebroek 1831. 21. Hendrik Margret Gijsbert Koolhaas, Cand. bevestigd 9 Oct. 1831. Tekst: 2 Cor. 5 18, 19. Intree-tekst: I Cor. 2: 2. Vertr. naar Doetinchem. Afscheid: 16 Oct. 1836. Tekst: 2 Cor. 6:1. 22. C. Swalue, Cand. bevestigd 7 Mei 1837 doorzijn vader, pred. te Schoonhoven. Tekst: 2 Tim. 12. Intree-tekst Jacobus I vs. 21b. Emeritus geworden 1 Maart 1882. 23. Dr. Louis Heldring, gek. van Bussum 1882, vertr. naar Middelburg 1888. 24- Otto Schrieke.gek. v. Pijnacker; bevestigd 10 Juni 1888 door Ds. M. Göpner pred. te Harderwijk. Tekst: Luk. 5 vs. 48 Intree-tekst: Roin. 106 —8. Vertr. n. Lemmer, afscheid: 7 Dec. 1890. Tekst: Openb. 16 15m. 25 C. Barneveld, gek. v. Varsseveld 1891. Vertr. n. Aalten. afscheid: 1 Juli 1894. Tekst: Ps. 134 3. f 1912. 26. Gerrit Hulsman, gek. v. Lemele. Intrede 7 Oct. 1894. vertr. n. Groningen 1903. 27. Gerard Posthumus Meyjes, gek. v7 Dubbeldam; beves tigd door Ds. Gerth. v. Wijk, pred. te Bennebroek 20 Maart 1904, tekst: Joh. 3. vs. 30. Intree-tekst: Matth. 10 34b. Verslag van de Werkzaamheden der Wijkzuster over de maand Juni. Van de 14 patiënten, die de vorige maand werden ver pleegd, herstelden er 5. Een patient kwam er bij, zoodat aan 10 patiënten 13 maal daags hulp werd verleend. In het geheel bedroeg 't aantal bezoeken 257. Van deze patiën ten behoorden er 7 tot de Ned. Herv; 2 tot de R.-K. en 1 tot de Luthersche Kerk. (Niet onderteekende vragen worden niet beantwoord.) Vraag. Hoe denkt U over dansen en kaartspelen? A nt w o o r d. Oorspronkelijk dansten mannen en vrouwen af zonderlijk en was de dans een rhythmische en schoone lichaams- beweging,"een uiting van blijdschap (Luk. 15 25 gerei gedans). In het O. T. was de dans zelfs een deel van den eeredienst (Exod. 15 Vs. 20, Psalm 149 vs. 3, 150 vs. 4). Toch kan hij, direct of in direct nadeelig op de zedelijkheid werken. (Mark. 6 vs. 22 v.v Daarom werd hij door de oude christelijke kerk verworpen. Wie de werkelijke toestanden kent, en wat er in de z.g.n. danshuizen gebeurt, weet dat de ontucht er zeer door bevorderd wordt. En als de muren der balzalen eens spreken konden Op zichzelf genomen is dansen natuurlijk een onschuldig ver maak Dat van oude menschen is echter belachelijk. Wat 't kaartspelen betreft, daarvan wordt veel misbruik gemaakt Geldverspilling, drankzucht en vechtlust worden er door bevorderd. Hoevelen leggen een kaartje om, zooals 't heet: den tijd te dooden! Toch kan 't kaartspel even onschuldig als elk ander spel ge speeld worden. En een gezellig kaart-kransje, desnoods om 'n paar centen, is zeker verre te verkiezen boven zulke onder-onsjes, waar kaartspel verboden is maar aan zouteloos gebabbel en kwaadsprekerij alle mogelijke vrijheid verleend wordt Vraag Wat beteekent in Psalm 60 10 ,Moab ismijnwasch- pot, op Edom zal ik mijn schoen werpen"? Antwoord. De gedachte, hier uilgesproken is: dat Moab en Edom aan Israël onderworpen zullen zijn. Het eerste zal slavendiensten verrichtenIsraël zal het gebruiken om er zijne voeten in te was- schen. Zijn schoen op een stuk land werpen, beteekent: het tot zijn eigendom nemen. Derhalve: Edom zal Israel's bezit wezen. Vraag. Moet men uitspreken Pilatus of Pilatus en wat beteekent die naam? Antwoord. De Grieksche handschriften van het N T verschil len in de spelling van den naam, zoodat sommige hebben Pilatus, andere Pilétus, nog andere Peilatus. Wat de toenaam Pilatus betreft, het latijnsche woord Pilatus leidt men af van pitumdan beteekent het: met werpschichten voorzien of: dicht ineengedrongen, vast Anderen denken aan pita pijler. De Pilatus-bergen schijnen er hun naam aan te danken te hebben. Een derde beteekenis zou het kunnen hebben van pilare van haar berooven. Die den naam van pileus een vilten hoed, teeken der vrijheid, afleiden, vergeten dat hij dan Pileatus zou moeten zijn. Lichtstralen op den akker der Wereld. Kennen onze lezers tie „Lichtstralen"? Dat is een dei- beste en belangrijkste zendingstijdschriften die in ons land verschijnen en daarbij zeer goedkoop. Franco per post kost het slechts 92 cents, waarvoor men zes boekjes ontvangt van 16—32 of meer bladzijden groot en van fraaie illustratiën voorzien. De boekjes bevatten gewoonlijk de geschiedenis van de een of andere zending of merkwaardige levensbij zonderheden van beroemde zendelingen, en zijn voor het meerendeel goed en onderhoudend geschreven. Men abon neert zich bij den uitgever, den heer J. M. Bredée, te Rotterdam. Voor mij ligt de derde aflevering van den achttienden jaargang, die begin Juni verscheen. De titel van het boekje is: „Van het Parsisme naar het Christendom", door Ds. C. van der Hoeven. Het bevat de levensgeschiedenis van Dhanjibhai Naoroji, een der eerste bekeerlingen uit de Parsi's, de belijders van den Oud-Perzischen godsdienst, die in Engelsch Indië nog heden ten dage een 90.00U aanhangers telt, waarvan 50.000 in Bombay wonen. De man wiens naam ik u noemde, werd in 1839, op 17-jarigen leeftijd gedoopt, nadat hij, na langen strijd, Jezus als zijn Heiland had leeren kennen, studeerde daarna in Edinburg, werd in 1846 tot zendeling geordend, en stierf in 1908, na 62-jarigen trouwen evangelisatiearbeid onder zijn volk. Zoo groot was de verbittering bij de Parsi's indertijd door zijn overgang tot het Christendom gewekt, dat de geheele stad Bombay in opschudding was en men voor een opstand vreesde. Zijn leven was toen maanden lang in groot gevaar.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

De Zondagsbode voor Zandvoort en Aerdenhout | 1912 | | pagina 3