VOOR ZANDVOORT EN AERDENHOUT No. 28 ZONDAG 10 NOVEMBER 1912 lste Jaargang. Herdenking der Kerkhervorming. DE ZONDAGSBODE VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG abonnementsprijs Per Jaargang1.50 3 Maanden0.50 Afzonderlijke nummers005 redactie: G. POSTHUMUS MEYJES - Zandvoort- Jhr. Dr. M. F. van LENNEP - Aerdenhout. Adres voor de Administratie P. SAAF, Burgemeester Engelbertsstr. 9-13 Zandvoort - Telefoon No. 27 Advertentiën 1 5 regels0 55 Elke regel meer„0.10 Dienstaanbiedingen 1—5 regels 035 Elke regel meer0 06 Bij abonnement extra korting Zondag 10 November 1912, Ned. Herv. Gemeente, 10 uur Ds. G. POSTHUMUS MEYJES. Wanneer de volheid des tijds gekomen is. Gal. 4. vs. 4. II. Ook het toenemend verval van het Pausdom heeft het tot stand komen der Kerkhervorming krachtig bevorderd. Tegen het einde der 13de eeuw was de eerbied voor het Opperhoofd der Kerk sterk gedaald. Paus Bonifatius VIII (1294 1303) leed in den strijd met den Franschen Koning Filip den Schoone de nederlaag. Hij werd gevangen genomen en stierf kort daarna. Nu begon een tijd van vernedering voor den Pauselijken Stoel mèer dan 70 jaar lang waren de Pausen gedwongen buiten Rome te leven, wat hun aanzien en macht in de oogen van het volk een gevoeligen slag toebracht. Nog lager daalde hun invloed, toen er, gedurende meer dan 30 jaar, twee Pausen tegelijk regeerden één te Rome en één te Avignon. Beiden verklaarden ze zich voor wettige Stedehouder van Christus en wierpen elkander den ban bliksem toe. Het concilie te Pisa zette beiden af, benoemde een nieuwen Paus, maar daar de twee anderen geen afstand wilden doen, steeg de verwarring ten top, doordat er nu drie Pausen tegelijk waren. De nieuwe Paus stierf door vergif, hem toegediend door een zijner kardinalen, die daarop als Johannes XXI11 den pauselijken troon besteeg. Het concilie van Constanz zette hem af, de Roomsche Paus week toen vrijwillig terug en zijn mededinger bleef dus alleen over. Op deze wijze ging het nog geruimen tijd voort, zoodat zelfs den eenvoudigste de oogen moesten opengaan. Door het liederlijk leven der Pausen werd het Pausdom tot in zijn grondslagen geschokt. Allerwegen ontwaakte een levendige behoefte aan reformatie. Toen Maarten Luther optrad, rustte het pauselijk bewind in handen van Leo X. En dat juist deze toen Hoofd der Kerk was, is kennelijk leiding Gods. Leo's bewondering voor kunsten en wetenschappen nam zijn geheele ziel in beslag. Voor de belangen, die hij als Hoofd der Kerk te behar tigen had, voelde hij daarentegen niets. Merkwaardig toen Luther's 95 stellingen alom de grootste opschudding verwekten, sprak Leo dat het niet anders was dan armzalig monnikengekibbel. Als de Paus zich van den ernst der zaak bewust was geweest, zou hij de Hervorming gemakkelijk hebben kunnen voorkomen. Immers, Luther was aanvankelijk allerminst voornemens iets tegen 's Pausen gezag te ondernemen. Toen hij hoorde, dat zijn stellingen zelfs in het Vaticaan werden gelezen, verschrok Luther en achtte het geraden zich in een brief tot den Paus te wenden, om te getuigen van zijn ongeschokt geloof aan hem, als wettig Hoofd der Christenheid.- Ware Leo dus slim geweest, hij had den armen monnik in zijn hooge bescherming genomen en aan zijn protesten tegen den aflaat aandacht geschonken. Of anders, als de Paus in toorn was ontbrand, had hij maar behoeven te spreken en de vlammen van den brandstapel hadden de stem van den Wittenberger gesmoord. Maar Leo trok zich nergens iets van aan. En toen hij eindelijk bemerkte wat er feitelijk gaande was, toen hij krachtdadig poogde in te grijpen, was het reeds te laat. De Hervormer telde reeds zijn aanhangers bij duizenden en had machtige beschermers gevonden. De onmiddelijke aanleiding tot Luther s optreden was de onbeschaamde wijze waarop de Dominicaner monnik Tetzel den aflaathandel dreef. De aflaat is oorspronkelijk kwijtschelding van de Kerkelijke straf. Later werd deze macht ook tot de tijde lijke straf uitgebreid en eindelijk werd ook de aflaat ge schonken voor de straffen, die in het Vagevuur ondergaan werden. Zulk een aflaat kon men bekomen tegen betaling van geld. Luther zweeg aanvankelijk, al was hem de onbe schaamde manier waarop Tetzel optrad, bekend. Maar toen hij de ervaring opdeed, dat ook zijn eigen biechtelingen,, van wie hij waarachtige boete en berouw eischte, hem aflaatbrieven voorhielden, kon hij niet langer zwijgen. Hij gevoelde zich rechtstreeks in zijn ambt als zielszorger aangetast, er van gruwend dat genade voor geld werd gekocht. Gloeiend van heiligen toorn gaat Luther heen en slaat op den 31 steil October 1517 zijn 95 stellingen over den aflaat aan de poort van Wittenbergs slotkerk aan. De actie van Tetzel verwekte Luther's réactie. God heeft het kwade gebruikt om er het goede uit te laten voortkomen. En wat nu van het tijdstip, de wijze, en de plaats, van het ontstaan der Reformatie geldt, dat hier alles duidelijk de vrucht blijkt van een Goddelijk plan, dat geldt ook van Luther s lenen. De hand Gods is daarin duidelijk zichtbaar. Hij is Reformator geboren. Reformator geroepen. Reformator bij de gratie Gods. Van zijn jeugd af is hij voorbereid voor de taak, die hij als man heeft volvoerd. Zijn vaderforsch, met veel doorzicht en gezond ver stand, ondernemend, onbuigzaam.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

De Zondagsbode voor Zandvoort en Aerdenhout | 1912 | | pagina 1