Uit de Gemeente.
Zending.
Vragenbus.
Namen der gedoopte kinderen op Zondag 2 Maart 1913.
Antje en Steintje, dochters van Willem Molenaar en
Antje Zwemmer.
Willem Cornelis, zoon van Willem van der Mije en
J. Hoogendijk.
Jopje, dochter van Huig Paap en Saartje Schaap.
Arie, zoon van Arie Keur en Elisabeth Kuiper.
Johannes Marinus, zoon van Johannes Marinus van
Brummelen en Neeltje de Nooy.
Engeltje, dochter van Hendrik Keur en Heintje van Duin.
Cijfers uit de Diakonie-rekening.
De Rekening en Verantwoording der Diakonie over 1912
heeft den vereischten tijd ter inzage gelegen. Ik weet niet
of er iemand is geweest, die er naar is komen kijken.
Ouder gewoonte zal dat ook nu wel niet 't geval zijn
geweest. Als de gemeente dan nü maar eens even haar
aandacht aan deze belangrijke zaak wil wijden. Hoe kan
men hart hebben voor iets, als men er niets van weet?
Lezers van den Zondagsbode 1 het wordt U nu zoo erg
gemakkelijk gemaakt kennis te krijgen van onze kerkelijke
arm verzorging. Neemt er nu een rustig oogenblikje voor
Het zijn zulke sprekende cijfers, die U hier onder de oogen
worden gebracht.
Het totaal der ontvangsten bedraagt f 3820.675. En dat der
uitgaven f3012.245. Het batig saldo is dus f808.43. Een
prachtig resultaat! Maar (jammer dat er zoo dikwijls zulk
een „maar" bijkomt!) in dit batig saldo is begrepen een
bedrag van f560.— door de brand-assurantie uitgekeerd
en een som van f 125.ontvangen als opbrengst van de
verkoop van een Diakonie-huisje. Beide bedragen moeten
nog op het grootboek worden geplaatst, zoodat het batig
saldo daarmee moet worden verminderd en wordt terug
gebracht tot f 123.43. Toch stemt deze uitkomst tot grooten
dank, temeer daar de Rekening 't vorige jaar sloot met een
nadeelig saldo van f2.715.
Maar hoe is nu dat totaal der ontvangsten verkregen
Ik noem een paar groote cijfers, die van belang zijn
a. Vriendelijke menschen stelden mij ter hand f700.—.
b. De Inteekenlijst, waarmede werd rondgegaan, bracht
op f434.35.
c. De gewone Kerk-collecten bedroegen f975.74 (weet
gij nog, mijn Lezer, hoeveel gij aan die som hebt
bijgedragen
d. Een extra-collecte voor de Diakonie gaf f96.53.
e. Rente f 758.45.
Saldo vorig jaar f557.285. (daarin zaten ook nog die
beide bovengenoemde posten
g. Subsidie gemeentebestuur voor onkosten rioleering,
muur en hek Diakoniehuis f 125.—.
Wat nu de uitgaven betreft, het onderhoud der gebouwen
vereischte in ronde getallen een bedrag van f118.De
Diakonie-huishouding kostte f 1483. Aan brandstoffen is
uitgegeven f80.— Met huishuur werden enkelen geholpen,
tot een gezamelijk bedrag van f252.Voor de beide
Diakonessen ontvangt het Haarlemsch Diakonessenhuis
ieder jaar f500.— Een der Oudjes moest in het Diak.Huis
te Haarlem verpleegd worden, waarvoor onze Diakonie f63.
betaalde. Dan is er nog een varken geslacht, waarvoor
f80. - noodig was. Voorts waren er kruideniers-rekeningen
tot een bedrag van f 110.En ook kregen nog enkele
weduwen een wekelijksche toelage van f 1wat nog
opliep tot de som van f175.terwijl de erfpacht f56.
en de brandassurantie f20.bedraagt.
De verschillende kleinere posten, zoowel aan ontvangsten
en uitgaven heb ik niet vermeld.
Maar dit mag nu toch zeker wel worden geconstateerd
dat onze Zandvoortsche Diakonie in het jaar 1912 koninklijk
geholpen is en koninklijk geholpen heeft.
Den Diakenen zij ook hier voor hun zorgvuldige behartiging
van de belangen der armen een woord van hartelijken
dank gebracht.
Aan allen die onze Diakonie steunden blijven wij, dank
zeggende, deze zaak vrijmoedig aanbevelen.
En voor de toekomst stellen wij met een gerust hart ook
onze Kerkelijke armverzorging in de handen van Hem, die
gezorgd heeft, zorgt en zorgen zal.
Het Britsch en Buitenlandsch Bijbelgenootschap heeftin
Spanje een twintigtal colporteurs in dienst, die gemiddeld
per jaar tusschen de veertig- en vijftig duizend bijbels en
testamenten verkoopen. In het geheel verspreidt het Ge
nootschap in Spanje ongeveer negentig duizend exempla
ren van de Schriften.
Uit de ervaringen van enkele colporteurs gedurende het
afgeloopen jaar, vermelden wij de volgende
In Ballobar vond een der colporteurs zes gezinnen, die
bekeerd waren door het lezen van een exemplaar van het
N. Testament. Zij kwamen geregeld samen om te lezen, te
bidden en te zingen, en hadden nimmer een leeraar in hun
midden gehad.
In Meira greep een monnik een Testament uit de han
den van een meisje en verbood haar het te lezen.
„Jezus sprak en onderwees niet in het Spaansch," zeide hij.
Terwijl een der colporteurs in Misleta over den verloren
zoon uit Lukas sprak, viel hem een der hoorders in de
rede, met de woorden: „wij willen hier niet over den ver
loren zoon hooren; die was protestant!"
„Groot was mijn vreugde," schrijft colporteur Mir, „toen
ik ver in de bergen verborgen, een dorpje vond, waarbij-
na alle menschen die lezen kunnen, ook den Bijbel lezen.
Zelfs de pastoor behoort daartoe; hij raadt de lieden aan
niet slechts den Bijbel te lezen, maar ook wat deze leert,
in praktijk te brengen, ik ontmoette daar een verlamden
man, die mij zijn bekeering verhaalde en hoe de Heer hem
genadig was geweest. „Wat heb ik veel voor de menschen
hier gebeden," zeide hij tot mij, „evenals Mozes voor zijn
volk deed. En God heeft mij verhoord, want wij hebben
hier in deze plaats en in den omtrek het volle genot van
Gods Woord. In vroeger jaren bezocht ik vaak Barcelona
om bijbels, testamenten en andere christelijke lectuur te
koopen en te verspreiden, maar sedert twee jaar ben ik
zoo krank, dat ik mij niet meer bewegen kan. Ik lijd on
uitsprekelijk en had het nooit kunnen uithouden, indien ik
niet dagelijks zulk een rijken en heerlijken troost uit mijn
dierbaren Bijbel kon putten".
Colporteur Rodriguez trad een republikeinsche club te
Manzanarez binnen. „Wij moeten hier niets van Jezuietische
boeken hebben, want wij zijn allen vrijdenkers," werd hem
terstond tegemoet gevoerd.
„Als echte vrijdenkers en republikeinen zult gij toch wel
de vrijheid liefhebben," antwoordde Rodriguez. „Welnu,
ware vrijheid moet toch op een goed fundament rusten, en
het beste fundament voor de vrijheid is Jezus Christus,
over wien gij in dit boek kunt lezen. Gij ziet dat dit boek
geen kerkelijk stempel draagt: een Jezuietisch boek kan
het dus niet zijn".
De secretaris van de club kocht een bijbel met grooten
druk voor de bibliotheek en kwam later nog in de herberg
waar Rodriguez vertoefde, om een exemplaar voor zichzelf
te koopen en den colporteur te verzoeken de leden te ko
men toespreken om hun van den godsdienst van Jezus te
vertellen. Het spreekt wel van zelf dat deze daaraan be
reidwillig voldeed. Slot volgt.) v. L.
(Niet onderteekende vragen worden niet beantwoord
Vraag: Zijn de voorstellingen in de Openbaring van Johannes
figuurlijk, of zal alles in werkelijkheid zoo geschieden?
Antwoord: Sommige voorstellingen en vormen van het boek
der Openbaring zijn stellig alleen te verklaren met behulp van de
mythen der oude volken, bepaald van hun natuur-mythen. Wie kan
zich het nieuwe Jeruzalem voorstellen, dat op een ontzaglijken kubus