VOOR ZANDVOORT EN AERDENHOUT
No. 8 ZONDAG 22 JUNI 1913 2de Jaargang.
Navolgers Gods.
1
DE ZONDAGSBODE
VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG
abonnementsprijs
Per Jaargang1.50
3 Maanden0.50
Afzonderlijke nummers„0 05
REDACTIE:
G. POSTHUMUS MEYJES - Zandvoort-
Jhr. Dr. M. F. van LENNEP - Aerdenhout.
Adres voor de Administratie
P SAAF, Burgemeester Engelbertsstr. 9-13
zandvoort - telefoon No. 27
Advertentiën 1—5 regels0.55
Elke regel meer0.10
Dienstaanbiedingen 1—5 regels 0.35
Elke regel meer„0 06
Bij abonnement extra korting
Zondag 22 Juni 1913, Ned. Herv. Gemeente
v.m. 10 uur: Ds. G. Posthumus Meyjes.
Zijt dan navolgers Gods, als geliefde
kinderen. Efeze 5 vs. 1.
Welk eene roeping, ons in dit tekstwoord voorgehouden
Niets minder wordt van ons geëischt èn verwacht dan
dat wij zijn „navolgers Gods" Tot iets hoogers kan nie
mand ons opwekken een uitnemender voorbeeld kan ons
niet worden gesteld; God-zèlf is 't exempel, ons voorge
houden 't ideaal, dat ons wenkt, is het volmaakte ideaal.
Dat hebben wij te verwerkelijken in ons leven.
Maar dat is immers onmogelijk Verliest de Apostel, die
ons er toe vermaant, niet den oneindigen afstand uit 't oog
die er is èn eeuwig zijn zal, tusschen den Schepper en het
schepsel Kan de navolging Gods wel ooit iets anders zijn
dan een hoogst-gebrekkige navolging, zelfs bij degenen die
met deze navolging den meesten ernst maken
Of zou 't alleen maar de bedoeling wezen dat wij God
alleen in Zijne liefde moeten navolgen, daar immers in den
samenhang van den tekst alle nadruk op de liefde wordt
gelegd
Alsof t er dan beter voor ons op wordtAlsof wij kun
nen zeggen dat Paulus de navolging Gods tot Diens liefde
beperktIs niet 't Hóógste in God juist Zijne liefde Is
't Hem navolgen in de liefde niet juist 't Hem navolgen
in hetgeen Hij is
Zeker is dit de bedoelingdat wij, als God, moeten
liefhebben. Maar die nu zegt dat méér dan dit ook niet
gevraagd wordt, vergeet dat er niets meer is dan de liefde,
want de liefde is de mééste
Liefhebben als God! niet zoo maar in 't vage weg, maar
de menschen liefhebben is de eiscb. Geen denkbeeldige, geen
/cfeanf-menscben, maar menschen met al hun menschelijke
zwakheden en eigenaardigheden en gebreken Niet alleen de
beste onder hen, maar ook de slechte, ook de allerslechtste
Niet alleen die óns liefhebben, maar ook die óns haten
Niet „lieverig" zijn, want „beverigheid" is geblankette
venijnigheid Niet altijd even-lief zijn, want echte liefde
kan ook hard en streng wezen Niet liefhebben „bij buien,
onberekenbaar als de onberekenbaarheid-zelve
Maar waarachtig liefhebben en dusliefhebben met het
geduld en de volharding en de zachtmoedigheid en de
wijsheid en de flinkheid en de zachtheid en de trouw der
waarachtige liefde. Zonder te vragen: geeft 't wat Zonder
te bedelen wat krijg ik er voor zonder te rekenen met
't succesmet blijdschap en toewijding, zonder opzet en
zonder vertoon, tegen alle bedenkingen van anderen in en
tegen alle bedenkingen van 't eigen hart in, zóó lief te
hebben met de liefde waarmede God óns heeft liefgehad
èn liefheeft èn liefhebben blijft, wie durft zeggen dat
dit gaat zonder strijd en zonder gebed wie durft zeggen
dat hij daarin nooit is te kort geschoten dat God hem
altijd als Zijn navolger in de liefde kan erkennen en mag
erkennen
En toch God laat van Zijn eischen niets vallen. Hij
laat niet afdingen. Hij is niet voldaan als 't er maar zoo n
beetje op lijkt.
Het gebod is absoluutzijt dan navolgers Gods
Is 't niet om te vragen wie kan dan zalig worden
Mijn Lezer er is maar een weg die leidt tot 't volbrengen
uwer roeping. Paulus wijst dien weg, als hij zegt„zijt dan
navolgers Gods, als geliefde kinderen".
Dus niét als liefhebbende, maar als geliefde kinderen.
Niet onze liefde tot God maakt ons bekwaam Hem na te
volgen in de liefde, maar Gods liefde tot ons.
Wie 't van zijn eigen liefde verwacht, verwacht het van
iets onbestendigs, iets onzekers, iets onbetrouwbaars.
Wie de kracht tot liefhebben zoekt in zich-zelf of in iets
van zich-zèlf, al is 't ook in zijn geloof, berokkent zich
voortdurend teleurstelling en verdriet. Zijn leven is een
leven van onvoldaanheid en onrust en machteloosheid. Zijn
levensgeschiedenis is een droeve geschiedenis van neder
lagen.
Hoe anders wordt dit, als wij verstaan dat Gods liefde
de drijfkracht is tot onzen wandel in de liefde als wij ons
gedurig herinneren dat wij zijn Gods geliefde kinderen. Een
kind dat zich een geliefd kind weet, is een sterk kind, een
dankbaar kind, een gehoorzaam kind, een goed kind,
een weder-liefhebbend kind.
Zoo ligt dan ons behoud in de toeëigening dier heerlijke
benaming „geliefde kinderen Gods"
Ziet, hoe groote liefde ons de Vader gegeven heeft
Zoo gróót is die liefde dat wij „kinderen Gods" genaamd
worden. En wij zijn het, wij zijn het
Aan die liefde Gods U dan overgegeven met heel uw hart
Dit is het geheim van de navolging Gods de liefde van
Christus dringt ons
P. M.