Eet het Brood van Beslist l8te kwaliteit. G. KUIPER Allerlei. DANKBETUIGING. HET ZENDINGSFEEST GEVESTIGD BETSy ESSER, Vraagt Prijs courant. tooningen". (Alsof de „coalitie" niet een allervuilste vertooning is Dan wordt gezegd dat de Zending door de liberalen stelselmatig wordt tegengewerkt. Dit zinnetje is weer zoo'n stukje uit de vuile vertooning der coalitie, die in haar farizeïsme 'n liberaal doodeen voudig gelijk stelt met een vijand van 't Godsrijk. Zeker zijn er zulke liberalen- Maar er zijn er ook niet weinigen die waarachtig vrome mannen zijn. In ieder geval: waar Rome kans ziet, dringt ze binnen in 't protestantsche zendingsveld. In Spanje o.a. wordt zending gedreven onder de Roomschen, welk werk N.B. uitgaat van en gesteund wordt door hen die hier in ons land met Rome een „christelijke" partij vormen en van Rome steun voor de zending ver wachten. Wel een bewijs hoe die verfoeilijke coalitie tal van Pro testanten stekeblind heeft gemaakt. Wat dat Zandvoortsche pamflet betreft, ik dacht wel dat het „Christelijk Comité alhier vuur en vlam zou spuwen omdat ik die heeren in den weg trad bij hun werken voor den roomschen candi- daat. Dat kwam natuurlijk erg ongelegen. Ze waren zoo mooi op weg zieltjes voor Rome te winnen en den blik der Zandvoortsche Protestanten te benevelen, om het jezuitische zwart hen te doen zien als was 't het Christelijke wit. En nu kwam me die Zondagsbode daar zoo gruwelijk wreed een stokje voor steken! 't Spreekt vanzelf dat het christelijk" Comité toen maar op mij is gaan schelden. Wat kan men van zulke „christenen" anders verwachten? Ik laat ze kalm schelden Maar op één ding kom ik hier wèl terug: op de leugenachtige voorstelling van het „christelijk" Comité als hadden Roomschen en Protestanten „samen één Godsgezag, één H. Doop, één Christus". Laat ik dan maar een „onbekwaam leidsman" wezen. Liever „onbekwaam' dan een leugenaar. Enhet liegt dat het giet in de aangehaalde woorden van het „christelijk" Comité. Eén Godsgezag? Maar, volgens de Roomsche Kerkleer, is de macht van den Priester gróóter dan de macht van God. De Paus durft zich te noemen „de Heilige Vader'. Maria is Godin. Eén H. Doop? Maar de Roomsche leer van den H Doop ver schilt van de Hervormde hemelsbreed, evenveel als óns Avondmaal van de Paapsche Mis. Eén Christus? Maar Rome gelooft niét dat Christus de Naam is onder den hemel ter zaligheid gegeven. Het leert dat we een drom van heiligen noodig hebben en dat niet alleen God ons, in Christus, de zonden vergeeft, doch dat de Priester dat evengoed doen kan en doet. Wordt bij de a s herstemming de macht van het farizeïsme ver broken, ik zal mij in dat resultaat dankbaar verblijden, zoo „on bekwaam" als ik dan ben. Wie echter bij het „christelijk" Comité alhier om advies aanbelt, gaat nt.i. even onpractisch te werk als hij, die bij den Paus ging vragen hoe iemand vrede houdt met zijn vrouw of als een ander, die bij iemand, die er op uit is om ook 's Zondags geld te verdienen, ging informeeren hoe we 't beste Zondagsrust bevorderenof als een derde, die b v. aan óns Postkantoor 't adres van een zindelijke schoonmaakster kwam vragen. Als göèd Protestant reik ik nööit-of-te-nimmer de hand aan het Ultramontanisme, dat maar één dnel heeft: ons de zegeningen der Hervorming te ontrooven. Vraag. Heeft de Satan ook macht om te gebieden over den storm Antwoord. Er is ongetwijfeld menige storm in de natuur die regelrecht door God wordt ontketend. Maar dat er ook stormen zijn door den Satan verwekt, acht ik eveneens zeker. Ik heb althans bij den laatsten stormwind die mijn tuin zoo deerlijk heeft gehavend en de boomen van hun bladeren beroofde en een tak neersmakte door het dak van mijn volière heen, zoodat bijna al mijn vogels zijn weggewaaid, niet aan een werk Gods maar wel aan een satans werk gedacht. Dat de Booze een onder Gods toelating begrensde macht heeft over de natuur wordt trouwens ook in de Schrift geleerd. Heet hij niet „overste dezer wereld" Vraag. Mogen ouders die geen lidmaten zijn en 't ook niet willen worden, hun kind toch laten doopen Zoo niet, is dat kind dan van het genadeverbond uitgesloten Antwoord. Zelfs al zijn beide ouders niet eens gedoopt, dan nóg is er geen bezwaar hun kind te doopen. Wel moet althans een der beide ouders bij de doopsbediening tegenwoordig zijn. Dat echter een ongedoopt kind zou staan buiten het genadeverbond is een roomsche dwaling. De doop is geen opname in dat verbond, doch teeken en zegel dat het kind tot het genadeverbond behoort. Niet de doop is eerst en dan het in Christus geheiligd zijn, maar (zooals ook in de 1ste vraag van 't formulier wordt gezegd): de kinderen zijn in Christus geheiligd en behooren daarom als lidmaten zijner Gemeente gedoopt te worden. Vraag. Waarom wordt er zoo weinig uit de „Openbaring van Johannes" gepreekt? Antwoord. Wat daarvan andere collega's weerhoudt, zal wel hetzelfde zijn wat maakt dat ik zelden een tekst neem uit het laatste Bijbelboek. Met uitzondering van sommige gedeelten b. v. de brieven aan de zeven gemeenten, de daaraan voorafgaande inleiding, hfst. 7 vs. 9—17, 21 en 22, is de inhoud van de Openbaring meer geschikt om er Bijbellezingen over te houden dan om dien te behandelen in de morgen-godsdienstoefening. Vraag. Zou het over 't algemeen slechte kerkbezoek, waarover allerwegen geklaagd wordt niet ook voor een goed deel op rekening komen van de dominees? Antwoord Zeker. In I Cor. 15 vs. 33 staat .kwade samen- sprekingen verderven goede zeden." Dit woord van Paulus is aan den Griekschen dichter Menander ontleend. Op uw vraag toegepast, kan men 't oorspronkelijk ook zóó volkomen juist vertalen„Slechte preeken dooden goede gewoonten," i. c. de gewoonte van ter kerk te gaan. (In 't Grieksch staatSteirousiu èthè chrèsta homiliaikakai). Ongetwijfeld jagen vele predikanten de hoorders uit de kerk door hen te vervelen met hun onstichtelijk geleuter. Verzameld door C. B. VOOR DE WAARHEID. De voortreffelijke John Pyne, die om zijn gevoelens, welke in vele opzichten van die zijner tijdgenooten afweken, dik wijls veel te lijden had, ging toch voort met te verkondigen, wat hem waarheid toescheen. Hij zeide daarbij't Is beter, dat ik lijd, omdat ik waarheid spreek, dan dat de waarheid moet lijden, omdat ik haar niet spreek." Hiermede betuig ik mijn hartelijken dank aan de WelEd. Heer Dr. C. A. Gerke voor zijn goede en zorgvuldige be handeling en aan Zuster Dina Bronders voor haar liefderijke verpleging aan mijn vrouw bewezen. Zandvoort. T. PAAP Jb.zn. AD VERTENTIEN. op RAAPHORST bij Station Voorschoten, den 2 Juli a.s. PLAATSBEWIJZEN en PROGRAMMA's voor den feesttrein der Hollandsche Spoor zijn van 23 tot 30 Juni des middags 2 uur te bekomen aan het Station te Zandvoort en tusschenliggende Stations. Vertrek van Zandvoort ten 8.39 uur. Prijs 11 kl. f 1.90. 111 kl. fl.40. PROGRAMMA's, afzonderlijk zijn a 40 cent verkrijgbaar gesteld tot en met Maandag 30 Juni bij den Boekhandelaar. De uitgevers H. B. B r e ij e r Zn. te Arnhem zenden het bij franco inzending van het bedrag franco toe. Nadere inlichtingen zijn te vinden in het Programma en op het Aanplakbiljet aan de Stations. te ZANDVOORT Tandarts. Burgemeester Engelbertsstraat 16. H :.J.' CAR ELS Vleeschhouwerij en Varkensslachterij Kerkstraat 14 Telefoon 102

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

De Zondagsbode voor Zandvoort en Aerdenhout | 1913 | | pagina 5