ARBEID ADELT. Eet het Brood van Beslist Ist8 kwaliteit. G. KUIPER Voor eiken dag. Vragenbus. Allerlei. Depót SAAfs KUNSTHANDEL, Zandvoort. Vraagt Prijs-courant. Verzameld door C. B. De mensch zal eenmaal rekenschap moeten geven van al wat zijn oog gezien en waarvan hij toch niet genoten heeft. Talmud. Gij eenvoudige, al waart gij ook de minst ontwikkelde van allen, wanneer uw leven uitdrukt het weinige, dat gij verstaan hebt, dan spreekt gij machtiger dan de wel sprekendheid van alle redenaren. Kierkegaard. Zoovele menschen kennen elkander 't meest door wat ze van elkaar lezenen dan zijn die letters zoo zwart. Maar als zij elkander spreken, dan zien zij elkaar van aan gezicht tot aangezicht, en dat stemt zooveel vriendelijker. N. Beets. Zwakke zielen hebben het eigenaardige kenmerk dat ze eerbied hebben voor de negatie. De negatie ziet er zoo wetenschappelijk uit! T. Kuiper. De behoefte om te ijken en geijkt te worden wordt zoo algemeen in onze christelijke kringen, dat men met recht mag zeggen als Christus in ons midden rondwandelde, zou men Hem nóg eens uitmaken voor Sabbatschender, Godslasteraar, en soortgelijke liefelijkheden. H. Pierson. Bij boeken en bij menschen gaat men doorgaans veel te veel af op den titel. N. N. Er is geen ware macht, behalve de macht om te helpen; er is geen ware eer, behalve de eer 0111 te redden. Ruskin. (Niet onderteekende vragen worden niet beantwoord). Vraag. Wat beteekent„De wijsheid is gerechtvaardigd geworden van al hare kinderen"? (Lukas 7 vs. 35). Antwoord. De wijsheid is hier de wijsheid Gods, gelijk deze èn in de zending van Johannes den Dooper èn in de komst van den Z0011 des menschen, dusèn in de oordeelsprediking èn in de Evangelieverkondiging is geopenbaard. Deze wijsheid is door de menschen van dit geslacht een dwaasheid genoemd en als zoodanig behandeld. Maar öngedaan is 't toch nooit meer te maken dat zij is gerechtvaardigd van, d.i. als wijsheid erkend door al haar kinderen. Gods wijsheid is moeder géworden van een talrijk kroost. De kinderen der wijsheid smalen den Dooper niet om zijn ascetisch optreden. Zij danken hem dat hij hen tot bekeering riep. En evenmin maken zij zich met 'n paar scheldwoorden van den Zoon des menschen af. Zij buigen zich dankend neer voor Hem die hun zijn macht toonde om de zonden te vergeven. Vraag. Wat is het waarom heeten zij zoo eigenaardige der Farizeërs en Antwoord. De naam Farizeërs beteekent: de afge zonderden. Zoo heetten zij, nadat zij zich als wettisch- gezinden van de wereldschgezinden hadden afgescheiden. Deze afzondering bleef op de eene of andere wijze bestaan. (Zij eten niet met de tollenaren, Mark. 2 vs. 16; zij laten zich niet door eene zondares aanraken, Luk. 7 vs. 38). Wat hun eigenaardige kenmerken betreft, Josephus zegt daarvan: de hoofden der Farizeërs waren Schriftgeleerden; zij hielden zich streng aan de wet; zij streden tegen alles, wat daarmede niet overeen kwam; zij hadden hunne bijzondere overleveringen van geschiedkundigen aard; zij waren boven mate streng in het dagelijksch leven zij sloten zich onder ling dicht aan elkander aan en trokken steeds één lijn zij hadden meer invloed op het volk dan Koning en Hooge- priester, zoodat zij de voornaamste partij in het land waren. In de Evangeliën worden Farizeërs en Schriftgeleerden doorgaans in één adem genoemd. Zij onderhouden de vasten (Mark. 2 vs. 18) en den Sabbat (2 vs. 24) streng; zij nemen ernstig acht op de overleveningen der ouden, vooral met betrekking tot reinheid van alle handen en alle vaatwerk (Mark. 7 vs. 1—5.) Toch is de inhoud der uiter lijk zoo reine bekers en schotels vaak geroofd en gestolen goed (Luk. 11 vs. 39. Matth. 23 vs. 25, 26). En zoo ver gelijkt Jezus hen met witgepleisterde graven, die van buiten wel schoon zijn, maar van binnen vol doodsbeenderen en allerlei onreinheid (Luk. 11 vs. 39vv. Matth. 23 vs. 27, 28). Dus is het duidelijk waarom hun zoo dikwijls huichelarij wordt verweten (in Matth. 23 tot 8 malen toe)zij doen alles 0111 van de menschen gezien te worden (Matth. 23 vs. 5). Maar juist daarom brengt hun vroomheid hun geen gewin aan (Luk. 18 vs. 1014). Zij hebben den diep- gaanden ernst van de prediking des Doopers niet verstaan noch gewaardeerd. (Luk. 7 vs. 30, Matth. 21 vs. 32). Even min begrepen zij Jezus verkeer mer tollenaars en zon daren. (Mark. 2 vs. 16, Luk. 7 vs. 36—50). Verzameld door C. B. EEN MISREKENING. „Is eerst 't bezit maar algemeen, Dan krijgen wij een hemel hier op aarde," Zoo denkt en spreekt en schrijft thans menigeen, 'k Weet niet wie u die wijsheid openbaarde, Maar wel, dat zoo ge op aard den hemel wacht, Hij eerst en wel van Boven moet gebracht. Zoolang de zonde aan allen blijft gemeen. Brengt u 't gemeen bezit niet verder dan voorheen. ADVERTENTIEN. Tegen 1 SEPTEMBER door 2 Onder wijzers Kamers met pension gevraagd. Brieven met prijsopgave onder 110. 14 bureau van dit blad. Bestellingen voor BADPAKKEN, KUSSENS voor Badstoelen en andere artikelen worden aangenomen en spoedig uitgevoerd. H.J.CARELS Vleeschhouwerij en Varkensslachterij Kerkstraat 14 Telefoon 102

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

De Zondagsbode voor Zandvoort en Aerdenhout | 1913 | | pagina 3