VOOR ZANDVOORT EN AERDENHOUT
No. 22
ZONDAG 28 SEPTEMBER 1913
2de Jaargang.
Gods zoekende liefde.
Voor eiken dag.
DE ZONDAGSBODE
VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG
Abonnementsprijs
Per Jaargang1.50
3 Maanden0.50
Afzonderlijke nummers0 05
REDACTIE:
G. POSTHUMUS MEYJES - Zandvoort.
Jhr. Dr. M F. van LENNEP - Aerdenhout.
Adres voor de Administratie
P SAAF, Burgemeester Engelbertsstr. 9-13
Zandvoort - Telefoon No. 27
Advertentiën 1-5 regels055
Elke regel meer0.10
Dienstaanbiedingen 1 —5 regels 0.35
Elke regel meer„0 06
Bij abonnement extra korting
Zondag 28 September 1913, Ned. Herv. Gemeente
v.m. 10 uur Ds. R. J. van der Meulen, Predikant-Direct,
van het Koning V'illemshuis te Amsterdam.
Daarom zie, lk zal ze lokken en zal
ze voeren in de woestijn, en lk zal
naar haar hart spreken.
Hosea 2 13.
De zoogenaamde kleine profeten zijn voor de meeste
bijbellezers nog vrijwel een gesloten boek, en wanneer zij
dat boek nu en dan ook al eens opslaan, en de vraag van
Filippus tot den kamerling ook tot hen komt„Verstaat
gij ook hetgeen gij leest dan moeten ook zij antwoorden
„Hoe zou ik toch kunnen, zoo mij niet iemand onderricht
En omdat zij niet alles verstaan, sluiten zij het boek maar
weder.
Toch is dit zeer jammer; want al is er veel moeilijk
verstaanbaar of zelfs onverstaanbaar, dank zij ook onze,
vooral daar, gebrekkige Statenvertaling, er is voor den
geduldigen, onderzoekenden, biddenden lezer zoo ontzag
lijk veel heerlijks in die kleine profeten te genieten en er
zijn tegenwoordig hulpmiddelen te over te bekomen, voor
hem die den Bijbel wil leeren kennen, in den vorm van
goede verklaringen en betere vertalingen.
In de dagen van Hosea was het volk van Israël diep en
ver van zijn verbondsgod Jahwe afgeweken en de Baals
nagegaan. En toch had Jahwe zijn volk liefgehad en trouw
en teeder verzorgd ja zoo innig was de band geweest, dat,
naar het schoone beeld der profeten, Jahwe zich als de
echtgenoot van dat volk beschouwtIsraël is de vrouw,
die Hij zich verkoren heeft. Maar die vrouw had haar
man verlaren om andere mannen na te loopen Israël
hoereert met de Baals en offert hun. Wat zou nu natuur
lijker zijn, dan dat God dat ondankbare en trouweiooze
volk ook maar verder aan zijn lot overliet en voor goed
verstiet? Het had niet anders verdiend.
Maar dat kan Jahwe niet doen Hij is immers de Verbonds
god, de Getrouwe die trouwe houdt tot in eeuwigheid 1 Zou
de ontrouw van zijn volk de trouw van Jahwe te niet doen
Dat zij verre
Vriendelijke liefdewoorden helpen niet meerhet volk
keert zich af van dien God, die het liefheeft en holt voort
op de paden der zonde. Wat nu te doen? Nu komt Jahwe
met zijn oordeelen (vers 5-12) en als de beminde van zijn
hart door smart en schande de schuld en ellende van haar
zonden heeft leeren inzien en bemerkt heeft dat die zondige
weg haar nooit gelukkig maar niet anders dan ongelukkig
kon maken, dan is de tijd voor God aangebroken om weer
met teedere liefde tot de afgedwaalde te spreken en haar
met koorden van erbarmen en vergeven tot zich terug te
brengen.
Daarvan spreekt het tekstvers, dat ik hierboven afschreef.
Maar ik kan de lezers van dit opstel niet genoeg aanraden
om het geheele hoofdstuk te lezen, ten einde den zin goed
te verstaan en al de heerlijkheid er van te genieten. Jahwe
voert zijn beminde in de woestijn, de plek waar Hij zich
het eerst aan dat volk had geopenbaard in de eenzaamheid
dus, waar Hij rustig tot dat afgedwaalde hart kan spreken
en waar niets is, dat de aandacht kan afleiden. En als die
afgedwaalde de welbekende klanken van ontfermende liefde
hoort, wordt het hart verbroken; de Baal wordt afgezworen
en weder als van ouds, valt het volk zijn Jahwe te voet,
die op nieuw zich aan zijn geliefde bondsvolk verbindt.
Zie vers 22 „Ik zal Mij ontfermen over Lo-Ruchama (de
Niet-Ontfermde) en Ik zal zeggen tot Lo-Ammi (Niet-Mijn
volk) Cij zijt mijn volk, en dat zal zeggen O mijn God 1"
De geschiedenis van een volk is de geschiedenis van
vele enkele personen en de geschiedenis herhaalt zich
altijd weer. Zoo kunnen wij dan ook in dit hoofdstuk de
geschiedenis van elke menschenziel terugvinden.
God, onze God, heeft ons liefgehad en in Christus op
gezocht en tot zijn eigendom gemaakten wij hebben Hem
verlaten en zijn schandelijk onzen eigenen zondeweg ge
gaan. Hoevele Baals hebben wij niet gediend God heeft
gesproken en wij hebben niet gehoord nu komt die trouwe
Heer met zijn oordeelen omdat Hij ons zoo onuitsprekelijk
liefheeft en niet wil dat wij verloren zullen gaan. Ziekten
en teleurstellingen treffen ons. God brengt ons in de woestijn,
in de eenzaamheid en daar gaat Hij met ons spreken. Wij
hooren die liefdestem, ons hart wordt verbroken, onder
tranen belijden wij onze schuld en Hij vergeeft en stort
zijn vrede weder in het hart uit en neemt ons op nieuw
als de zijnen aan.
O die teedere liefde van onzen God O die gezegende
oordeelen O, die heerlijke, gezegende tijd in de woestijn
O, dat woord vol van genade „Gij zijt mijn kind"
Hallelujah v. L.
Verzameld door C. B.
De armoede is niet wat sommige idealisten er van
gemaakt hebben zij is een doornenkroon ik haast mij
er bij te voegen, dat alles afhangt van liet hoofd, dat
haar draagt. Wagner.
De hoogmoed die met de ijdelheid dineert, soupeert
met de ontevredenheid. Franklin.
Al de wortelen en bladeren van mijn wezen strek ik
uit naar liefde. Ik kan haar niet missen. Als ik haar niet
met volle teugen kan opslurpen, voel ik mij terstond uit
gedroogd en verlept. Dat is de diepste behoefte mijner
natuur; ik ken geen middel om er aan te ontkomen, en
ik wil er ook geen kennen. Schleiermacher.