Uit de Gemeente. Mededeelingen. Voor eiken dag. Seen boodschappen doen op Zondag! Ook de winkelier heeft graag een rustdag in de week. FEUILLETON. OPROEPING. Den Lezers Heil! De Kerkeraad der Nederduitsche Hervormde Gemeente te Zandvoort, overwegende dat het wenschelijk is zich geheel op de hoogte te stellen van allerlei toestanden in deze kerkelijke gemeente, (waartoe ook een deel van Bentveld en Aerdenhout behoort) ten einde hare belangen naar behooren te kunnen behartigen; overwegende dat daartoe het persoonlijk be zoeken van alle huisjezinnen beslist noodzakelijk is; dat bet öndoenlijk is, voor één persoon of voor zeer weinige personen, dit werk naar behooren te verrichten, in verband met de uitgebreidheid der gemeente, de dagen en uren die voor het bezoeken het meest geschikt zijn èn de wen- schelijkheid dat het bedoelde onderzoek spoedig plaats hebbe roept volwassen personen, liefst uit alle standen, zoowel van 't mannelijk als van het vrouwelijk geslacht, op om den Kerkeraad bij bovengenoemden arbeid behulpzaam te wezen- Hun, die zich beschikbaar stellen, zal nader worden bekend gemaakt wanneer de Kerkeraad een samenkomst met hen hoopt te houden, waarin nadere mededeelingen zullen worden gedaan, het plan des Kerkeraads betreffende, en alle ge- wenschte inlichtingen zullen worden verstrekt. De Kerkeraad vertrouwt dat het uitgesproken voornemen Velen welkom zal wezen, als biedende hun een schoone gelegenheid om, door de liefde van Christus gedrongen, met den Kerkeraad, onder leiding van den Predikant, mede te arbeiden tot bevordering van het geestelijk heil dezer geme.ente En verzoekt dat dezen zich, mondeling of schriftelijk, daartoe bij den Predikant opgeven. De Kerkeraad voornoemd, G. POSTHUMUS MEYJES, Predikant. J. SNIJER, Ouderling. W. H. DRIEHUIZEN, J. M. V. BRUMMELEN, H. C. VOET, Diaken. K. v. D. MIJE, Zandvoort, December 1913. Mededeelingen, vragen, berichten enz. moeten, om in het eerstvolgend nummer te worden opgenomen, aan het adres der Redactie worden toegezonden des Dinsdags, vóór 1 uur namiddags. Op den eersten Kerstdag wordt de maandelijksche extra-collecte voor de Kerk gehouden Den twééden Kerstdag is er geen dienst, van wege het Kerstfeest 's avonds met de kinderen. De e.v. Doopsbediening is vastgesteld op Zondag 11 Januari 1914. De Bevestiging van Kerkeraadsleden heeft plaats op Zondag 4Januari. Het Kerstfeest met de kinderen van de Zondagsscholen heeft, evenals verleden jaar, in „Zomerlust" plaats. Het is bepaald op den 2den Kerstdag, 's avonds om 6 uur De ruimte laat niet toe om ook de Ouders uit te noodigen daarbij tegenwoordig te zijn. De ingang is aan de achterzijde, Baan. Eiken Donderdagavond om 8 uur 's avonds is er Bidstond ten huize van den Heer van Brummelen, Kostverlorenstraatweg 28. Maandagavond vergadert om 8 uur de Vrouwenkrans in „Ons Huis." Mevrouw Posthumus Meyjes, 's Woensdags tusschen 2 uur en half 6 thuis zijnde om bezoek te ontvangen, kan dat niet doen op 24 en 31 December. Evangelisatiearbeid. Zaterdag, 20 Dec. 's avonds 71/, uur, Kinder samenkomst in „Ons Huis". Zondag 21 Dec. 's avonds 7 uur, Openbare Samenkomst, met medewerking van het Nat. Chr. Geheelonth. Zang koor, in „Ons Huis". Maandag, 22 Dec. 's avonds 7 uur, Vergadering met alle helpers in de Evangelisatie, ten huize van den heer Schmidt. Woensdag, 24 Dec. 's avonds 7 uur, Handwerkcursus voor meisjes. Donderdag le Kerstdag, 's morgens 6 uur in „Ons Huis" Kerst samenkomst bij verlichten kerstboom met kinderzang; 's avonds 7 uur, Samenkomst, eveneens bij verlichten boom. Vrijdag, 2de Kerst dag, 's avonds 7 uur, Lichtbeeldensamenkomst in „Ons Huis". In dank is voor den houtsnijcursus ontvangen een mooie partij hout van den hr. J. Verzameld door C. B. Eigengerechtigde Farizeën en spitsvondige Schriftge leerden en heiilooze Sadduceën hebben altijd het Kerstfeest verslapen en geen open hemel aanschouwd, noch het Engelenkoor gehoord. E. Frommel. Wendelmoet Klaasdochter. (Slot.) Maar nog rustte de geestelijkheid niet; kon het zijn, de Kerk moest hier in de uiterste oogenblikken nog een triomf vieren, al was 't alleen voor de leus, door 't lichtgeloovig volk in den waan te brengen, dat Wendelmoet herroepen had. De aanblik van den brandsta pel zou haar misschien doen wankelen „neen," hernam zij, „des Heeren wille moet geschien." Zoo veel kwelling was zelfs den beul te machtig. „Moeder," sprak hij, „blijf by Godt ende laet u van Godt niet trecken." Neen. dat liet zij zich niet. Zelve trad zij aan den worgpaal, ontknoopte haar halsdoek en wierp zich den strop om. Nog eens treedt de monnik op haar tóehij zal nu trachten door dubbelzinnige vragen zijn oogmerk te berei ken, want wat zij daar op antwoorden moet, kan later in dier voege voorgesteld worden, dat er niets schijnt te ontbreken aan het be wijs, als ware zij inderdaad als een berouw hebbende dochter der Kerk gestorven. „Wendelmoet," zegt hij op meewarigen toon, „wilt ghy ook geerne sterven als een christen- mensche?" „Jae ick," luidt het antwoord. „Verloochent ghy alle ketterye Wederom: „Jae ick". „Dat is goed," roept hij uitreeds heeft hij bijkans haar verstrikt in haar ant woorden nog één vraag „ist u oock leedt, dat ghy ghedwaelt hebt?" Doch voor 't laatst ziet Wendelmoet hem aan en bittere teleurstelling voor den sluwaard, die zijn doel schier bereikt achtte op vasten toon spreekt zij „ick heb voormaels wel ghedwaelt. dit is gheen dwaelen, maer den rechten wech ende ick blyve bv Godt." Wierp zij, verlangende naar 't einde der marteling, misschien bij dit laatste woord een smeekenden blik op den beul. wiens opwekking: „blyf by Godt!" zij alzoo toonde te willen behartigen Hij trad toe en sloeg de hand aan den doodelijken strik. Zoo ontsliep de vrome martelares. Haar lijk werd tot asch verbrand. In haar geboortestad Monnikendam werd de volstandige trouw der martelares met bewon dering herdacht. Haar aandenken bleef er voort leven en won er velen voor de overtuiging, waaraan zij tot het einde toe had vastgehou den. Weinige jaren later, in 1534, schreven de leden van het gerechtshof, dat Wendelmoet ver oordeeld had, in een vertrouwelijken brief aan de landvoogdes, dat twee derden der stad Monnikendam door de aanhangers der nieuwe leer verpest was en voegden er bijkans wan hopig aan toe„wij vinden de zake seer perplex, want te procedeeren naer bescreven rechten, soo hebben alle dese personen verbeurt haer lyff, maer die menichte is soo groot ende veel." Zouden zij; terwijl de nood hun deze bekente nis afperste, ook gedacht hebben aan hun dood vonnis over Wendelmoet en aan de woorden der stervende: „dit en is gheen dwaelen, maar de rechte wech In de geschiedenis der christelijke kerk zien wij altijd weer dat het bloed der martelaren het zaad der Kerk bleek te zijn. Het woord van den beul tot de martelares, toen de monnik haar zoo lastig viel„Moeder 1 blijf by Godt ende laet u van Godt niet trec ken 1" brengt het treffend voorval in gedachten, dat kort daarna plaats had bij den marteldood van Adolf van Clarenbach te Keulen. Terwijl de monniken het hem met allerlei vermaningen tot bekeering, zelfs op 't schavot, ondragelijk lastig maakten, voerde plotseling een uit hun midden 't was een Augustijner hem te gemoet: „de Heer zegt: Ik ben de opstanding en het levenen liet een priester daarop volgen: „wees welgemoed in den Heer, Adolf! en laat u daarvan niet afbrengen 1" De stervende antwoordde: „Heb dank, dat gij mij het evangelie verkondigd hebt en groet voor mij alle broeders in den Heer!" Op deze „wolk van bloedgetuigen" is het woord uit den Hebreërbrief van toepassing „welker de wereld niet waardig was." v. L.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

De Zondagsbode voor Zandvoort en Aerdenhout | 1913 | | pagina 2