Eet het Brood van
Openbare
Vergadering
G. KUIPER
Mededeelingen.
Zending.
Vragenbus-
Advertentien.
ZATERDAG 17 JANUARI,
ENKA (Mej. A. v. d. VLIES).
De noodzakelijkheid
van t Socialisme ook
voor den Christen.
deed voortgaan. Hem zij, ook in 1914, dit werk èn de onvermoeide
werkster-zelve bevolen
Gedurende het jaar 1913 werden in de Zandvoortsche kerk 61 kin
deren gedoopt. Tot lidmaten werden 38 nieuwe leden bevestigd, ter
wijl 19 huwelijksinzegeningen plaats hadden, t. w. 2 in Januari, 2 in
Februari, 3 in Maart, 1 in April, 0 in Mei Juli, 1 in Augustus, 1 in
September, 4 in October, 3 in November en 2 in December.
Mededeelingen, vragen, berichten enz. moeten, om in het eerstvolgend
nummer te worden opgenomen, aan het adres der Redactie worden
toegezonden des Dinsdags, vóór 1 uur namiddags.
Opgelet!! Van het 'eerstvolgend nummer worden in Zandvoort en
naaste omgeving duizend exx. gratis verspreid. Daarin zal voorkomen
eene mededeeling van den Kerkeraad, in verband met de onlangs in
dit blad geplaatste „Oproeping".
as. Zondag 11 Januari, worden de Zondagsscholen weergehouden.
Er is nog gelegenheid tot toelating van nieuwe leerlingen.
Mevrouw P. M. ontvangt iederen Woensdagmiddag van 2—5' „uur.
Eiken Donderdagavond om 8 uur heeft de Heer van Brummelen
een Bidstond ten zijnen huize. Mej. van Brummelen houdt eiken
Maandagavond om 8 uur in „Ons Huis" haar Vrouwenkrans.
Als antwoord op mijn „Noodkreet", geslaakt in den Zondagsbode
van 28 Dec. 1.1. ontving ik met groote blijdschap 3 giften van f 10.—
en 1 gift van f 15.— en nog een van f2 terwijl inij tevens f5.—
voor de „Handwerkschool" werd toegezonden. Ik heb geen permissie
om de namen der gevers te vermelden. Alleen zeg ik dat ik f 10
kreeg uit Heemstede, Overveen en Aerdenhout. De f 15.— en de f5
kreeg ik uit Bentveld en de f 2.— uit Amsterdam. De f52.—werden
door mij aan de Penningm. mej. E. Bakels ter hand gesteld.
Van Mevr. de Wed. B. te Aerdenhout ontving ik f 10.— voor het
te kort op de uitgaven der Kerstfeestviering met de Zondagsschool
kinderen. Hierdoor is het tekort teruggebracht tot precies f 100.
Dus nog maar tien van zulke postwisseltjes en het tekort is gedektt
Evangelisatie-arbeid. Zaterdag lOJanuari, 's avonds 7l/j uur, Kinder
samenkomst in „Ons Huis" Zondag 11 Januari, 's avonds 7 uur,
Openbare Samenkomst in „Ons Huis". Dinsdag 13 en Vrijdag 16
Januari, Houtsnijcursus in school A, 'savonds 6 uur klasse I, 7 uur
klasse II. Woensdag 14 Januari, 'savonds 1 uur, Handwerkklasse voor
meisjes in „Ons Huis" Vrijdag 16 Januari, 's avonds 8 uur, cursus
Eerste Hulp bij Ongelukken, onder leiding van den heer F. de
Stoppelaar, arts.
De penningm. mej R. Gertenbach bericht met dank de ontvangst
van den Heer J. f 1 en mej. R. f 1.— voor de Evangelisatie
De Islam en de Christelijke Zending op Java.
(Vervolg.)
Of wij met den Islam dan toch niet een stap vooruit zijn gegaan
Koppensnellen en dergelijke barbaarschheden zijn bestreden en
verdwenen, maar met den Islam zijn wij niet zedelijk vooruitgegaan.
Men vindt er den trotschen hoogmoed van hem, die zich Mohamme
daan voelt. Men loopt met zijn vroomheid te koop (ais de Farizeër
op de hoeken der straten). Men vindt er de overtuiging: als ik in
mijn verplichtingen te kort schiet, dan zorgt de leeraar wel dat
het voor mij in orde komt. Op grond van dit alles zegt spreker
Men kan een vroom Mohammedaan zijnen toch een groote deugniet.
Het Heidendom staat menigmaal hooger bijv. in zake het huwelijk.
Bij de Mohammedanen is de huwelijksband zeer los. Trouwen en
scheiden zijn transacties van dezelfde waarde; beiden kosten een
rijksdaalder. Het Heidendom daarentegen is zeer tegen echtscheiding.
De vraag is gewettigd of de Javaan wel Mohammedaan is. Er zijn
groote verschillen Op West-Java is het besef meer doorgedrongen,
dat men Islamiet is. De echte Javaan (d i die van Midden Java)
voelt zich bovenal Javaan. In Oost Java. waar spreker werkt, onder
scheidt men „het roode volk", te vergelijken bij „de schare, die de
wet niet kende" en „het witte volk", dat de echte Mohammedanen
zijn. Maar niettegenstaande de groote verschillen, verzekert spreker,
dat, als men een Javaan zou vragen: wat ben je?" hij antwoordt:
„Ik ben een Mohammedaan al is hij nog zoo'n slechte. Hij wil niet
anders zijn dan Mohammedaan.
Dat het Mohammedanisme zal worden overwonnen enkel door de
Westersche cultuur, lijkt spreker onmogelijk. Een vereeniging tot
bevordering der beschaving buiten den godsdienst om heeft de
inenschen hoegenaamd niet gepakt. De Sarikat Islam die den laatsten
tijd zooveel van zich doet spreken, heeft wel gepakt, omdat die den
godsdienst op zijn plaats laat en rekening houdt met de eigenaardig
heid der menschen, voor wie de godsdienst één is met het leven.
Dat de Islam veranderen zal, noemt spreker een illusie. De val
van Turkije en den Sultan zal den Islam niet deren, evenmin als
Rome achteruit is gegaan toen de macht varn den Paus is geknot.
Als de Islam zedelijk en religieus zoo laag staat, vanwaar dan
zijn invloed? Omdat het zoo'n gemakkelijke godsdienst is en de
menschen heel gerust en gelukkig kunnen leven zonder te beant
woorden aan'strenge eischen. De grof-zinnelijke verwachtingen met
het oog op een hiernamaals zijn eveneens van grooten invloed.
Bovendien telt het Pan-islantisme hier mee. Men weet, dat men als
Mohammedaan deel uitmaakt van een wereldgodsdienst, waarmee
gerekend wordt en dien men ontzien moet Doch werkelijk religieuse
naturen vinden in den Islam geen bevrediging. Dat is herhaaldelijk
waargenomen zij wenden zich dikwijls tot den Christen-zendeling.
(Slot volgt) v. L.
(Niet onderteekende vragen worden niet beantwoord.)
Vraag. Als de mensch geen vrijen wil heeft, waarom lijden
dan zijn nakomelingen onder de erfelijkheid?
Antwoord. Krachtens de wet der solidariteit, der lotsgemeen-
schap. De menschen zijn geen losse, naast elkaar staande, elkander
niet rakende individuen; maar zij hangen organisch samen met heel
het geslacht. Vandaar de erfelijkheid. Deze is er in de uiterlijke ver
schijning: aan het kind herkent gij zijn ouders. Ook physische functies
worden overgeleverd, zelfs de levensduur is hereditair Verder zijn er
psychische verschijnselen: geheele families, geslachten, stammen,
kenmerken zich door een bepaalde ontwikkeling der zintuigen, aanleg
voor kunsten en wetenschappen, enz. Zoo is ook de erfzonde, in de
individuen zich openbarende, zonde van de soort Toch is de wet
der erfelijkheid geen fatale. Prof. Winckler, de psychiater, zegt in zijn
rede „de beteekenis van het onderwijs in de psychiatrie": „de er
felijkheid moer worden gecorrigeerd." Zoo kan zij óók geneutraliseerd
worden door hygiënische maatregelen, opvoeding, verlevendiging van
het besef onzer verantwoordelijkheid Niet het minste zeker door de
wedergeboorte. Een mensch. in Christus' levensgemeenschap opge
nomen. is vrij zedelijk vrij, ook van den vloek der herediteit
Ds. en Mevrouw POSTHUMUS MEYJ ES
zeggen, met wederkeerige heilwenschen,
hartelijk dank voor de menigvuldige be
wijzen van belangstelling, bij de wisseling
des jaars ontvangen.
Mejuffrouw C. BIENFA1T dankt haar
Zandvoortsche vrienden, oud-leerlingen
en leerlingen voor hun gelukwenscheti,
haar bij de intrede van het nieuwe jaar
toegezonden.
Vleeschhouwerij en Varkensslachterij
Kerkstraat 14 Telefoon 102
Beslist 1sfe kwaliteit.
VRAAGT PR IJS-COURANT.
Het Varkensvleesch, door mij verkocht,
staat onder gcregelden keuringsdienst
van het Abattoir te Haarlem.
H.J.CARELS
OP
s avonds 8 uur, in „ONS HUIS''.
SPREEKSTER:
ONDERWERP:
Entrée 5 cent, werkloozen vrij.
DEBAT VRIJ.
Het Bestuur van de afd. Zandvoort
der S. I). A. P.