Uit de Gemeente. FEUILLETON. Van eiken dag van ons leven, maar in het bijzonder van den ZONDAG, geldt: „Dit is de dag, dien de Heer gemaakt heeft". (Ps, 118 vs. 24.) Maar, wie ook door 't „Vergunning" Zich binnen lokken liet, Ik koos de blonde duinen, Mij trok 't „Vergunning" niét. Helaas! de blonde duinen Zij waren afgezet Door prikkeldraad omrasterd, Werd d' ingang mij belet. En toen ik, na lang zoeken, Tóch eene opening vond, Zag 'k dat daarbij een bordje „Verboden toegang" stond. 't Is hier „Verboden toegang „Vergunning" was het daar. Ik dacht zoo van die bordjes Verhing men die nu maarC. B. (vrij naar N. N.) Plaatselijke Keuze. Ook in Zandvoort is men bezig met het verzamelen van handteekeningen voor het yolkspetitionnement voor „Plaat selijke Keuze". Allicht is het niet overbodig ook hier nog eens te zeggen wat zij, die deze actie voorstaan, bedoelen. Wat is „Plaatselijke Keuze"? Het is een stelsel, waardoor de daartoe rechthebbende inwoners van een „stemdistrict", door een voor dat doel uitgeschreven stemming, hun oor deel kunnen uitspreken over den kleinhandel in alcohol houdende dranken. Tenzij er bij de regeering daartegen overwegende bezwaren mochten bestaan, wordt door haar, overeenkomstig den uitslag der stemming, een beslissing genomen. Stemgerechtigd in een „stemdistrict" zijn alle daar inge schreven mannelijke en vrouwelijke inwoners van 23 jaar of ouder. Onder „stemdistrict" wordt verstaaneen gemeente, een op zichzelf staand deel eener gemeente, of een complex van gemeenten. Onder „kleinhandel" wordt verstaan een hoeveelheid, die aanzienlijk grooter is, dan wat nu in de Drankwet daaronder verstaan wordt. Een stemming wordt door de regeering uitgeschreven, als een bepaald deel (ten minste 10 pet.) der stemgerech tigden, de stemming heeft aangevraagd. De stemmingen kunnen loopen over: den kleinhandel in alle alcoholhoudende dranken, in gedistilleerde dranken en in gegiste drankenzij betreffen ook den verkoop in loge menten en sociëteiten. Bereiding, vervoer en bewerking van alcoholhoudende dranken zijn niet aan stemming onderhevig. De stemgerechtigden spreken hun oordeel uit öf over „vermindering", öf over „verbod van de verkoopplaatsen, waarover de stemming loopt. Bij een aanvraag om „vermindering" moet blijken, hoe groot men deze vermindering wenscht. Ook kan gestemd worden over „terugkeer tot den vorigen toestand". Zal, naar aanleiding van een stemming, tot „vermindering" of „verbod" worden overgegaan, dan moet ten minste 75 pet. der uitgebrachte stemmen zich daarvoor hebben verklaard. Waar „verbod" bestaat, zal de eenvoudige meerderheid voldoende zijn, om „terugkeer tot den vorigen toestand" te rechtvaardigen. Een nieuwe stemming mag niet worden aangevraagd, dan na verloop van ten minste 5 jaar na de vorige stemming. Voor de tengevolge van een „volkstemming" opgeheven „vergunningen" zal slechts schadevergoeding gegeven wor den, indien deze reeds vóór 1 Mei 1914 bestonden voor de „verloven", voor zoover zij bestonden bij het van kracht worden van deze wetswijziging. Natuurlijk heeft deze actie eene reactie in het leven ge roepen. Het „Comité tegen onmatige drankbestrijding" (samengesteld uit Distillateurs en Likeurstokerssecretaris is de Heer A. Maas te Schiedam) laat op ruime schaal een circulaire verspreiden om het volk te waarschuwen voor onderteekening van het verzoekschrift vóór „Plaatselijke Keuze". Ook mij werd dezer dagen op straat zulk een circulaire in de hand gestopt en ik heb haar aandachtig gelezen. Merkwaardig Godsbestuur. (Slot.) Toen Randall in de iauiilie van den arabi- schen Scheik was opgenomen, moest deze zich zoowel zijn persoon als zijn godsdienst laten welgevallen. Door hetgeen hij van Christus getuigde, werd zijn vrouw een geloovige christin. Zijn schoonvader werd de bescher mer van het geloof zijns schoonzoons. Zijn kinderen werden in de vreeze des Heeren op gevoed. Na den dood van zijn schoonvader werd Randall, Scheik van den stam. Alle rondom wonende stammen werden gunstig gestemd voor den christelijkeu godsdienst, en verbon den zich om dien niet het zwaard te verdedi gen. Velen werden gedoopt en honderden kinderen in het Evangelie onder-vezen. Maar een priester van den stam, een blinde ij veraar voor den mohammedaanschen gods dienst, had al lang gezocht oproer en vervol ging te wekken. Hij deed pogingen 0111 de zonen van Randall uit den turkschen dienst te verdrijven, en toen dit hem mislukte, keerde hij zijn haat tegen een dochter van Randall en klaagde haar aan wegens tooverij en afval van het ware geloof. Zij werd voor de rechters gebracht, een vergadering van 144 achtbare Scheiks en Effendi's om zich te verdedigen tegen de beschuldigingen die haar leven be dreigden. Toen de aanklacht was voorgedra gen en zoo goed het ging door getuigen be vestigd, werd zij geroepen om zich door haar advokaat te verdedigen. Ofschoon zij eerst veertien jaar oud was, verantwoordde zij zich zelve en, net gekleed, met een rustig gelaat en onwankelbaar betrouwen op God, sprak zij „Zeer eerwaarde Vaderen! ik wil mij zelve verdedigen" en, denBijbel in de hand houdende, las zij eenige plaatsen daaruit voor, en hield toen een verdedigingsrede als met apostolisch vuur. Toen zij uitgesproken had was het algemeen gevoelen te haren gunste, en de hoofden dei- stammen wijdden opnieuw hun zwaarden tot bescherming van alle christenen die zoo dach ten en gevoelden als Rosa en haar vader. Maar de oude priester blies wraak en moord tegen de christenen en besloot het jonge meisje te vermoorden. De verantwoording had in October 1872 plaats gehad. In Juni 1873, toen Rosa eens bezig was aan een klasse van 42 kleine meisjes den weg naar den hemel te wijzen, naderde de fanatieke priester haar heimelijk en eer iemand nog argwaan had opgevat, vermoordde hij het meisje en ont vluchtte. De snelste paarden van, den stam, met gewapende ruiters, ijlden hem achterna. Weldra was hij gevangen, veroordeeld en ter dood gebracht. Maar Gods werk ging voort, een nieuwe periode in de geschiedenis der uitbreiding van het Evangelie ving aan, die even wonderbaar als belangrijk is. In een brief van Arsalia, de vrouw van den Scheik Randall, waarin zij o. a. alle bijzonder heden over de verdediging en het treurig einde barer dochter mededeelt, komt deze schoone zinsnede voor: „bidt voor mij, dat mijn godsvrucht zoo nederig zij als het viooltje, zoo. standvastig als de olijfboom en zoo lichtgevend als het Oosten Ja, Gods wegen zijn wonderbaar. Een weg hebt Ge allerwegen; Geen middel, dat U faalt. Uw doen is louter zegen, Uw gang met licht omstraald. Niets kan Uw werk verhindren, 't Blijft rustloos voorwaarts spoSn, Als Gij, wat voor Uw kindren Het heilzaamst is, wilt doen. v. L.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

De Zondagsbode voor Zandvoort en Aerdenhout | 1914 | | pagina 2