H. J. CARELS. Zending. Vragenbus- Allerlei. Advertentien- Licht-, Kracht- en Zwakstr.-lnstallaties. Z. J. LEEN. LUXE DOOZEN POSTPAPIER VAN 5AAFs Hophandel. t Mevrouw P. M. is iederen Woensdagmiddag van 2— 5]/2 thuis om bezoek te ontvangen. De Vrouwenkrans vergadert 's Maandagsavonds om 8 uur in „Ons Huis". De Heer Van Brummelen houdt eiken Donderdag, 's avonds om 8 uur, een Bidstond bij zich aan huis. Evangelisatie-arbeid. Zaterdag, 21 Febr., 's avonds 7 uur, Kindersamenkomst in „Ons Huis". Zondag 22 Febr. 's avonds 7 uur, openbare samenkomst in „Ons Huis." Dinsdag 24 en Vrijdag 27 Febr., houtsnijcursus in School A; 6 uur, klasse 17 uur klasse II. Woensdag, 25 Febr., 's avonds 7 uur, handwerkklasse in „Ons Huis." Vrijdag, 27 Febr., 's avonds 6V2 uur. vertelavond in „Ons Huis',. Penningm. Mej. R. Gertenbach bericht met dank de ontvangst van den Hr. J. f 1.voor de Evangelisatie. Op de ledenvergadering van de afd. Zandvoort der N. C. G. O. V., gehouden 13 Febr., zijn tot bestuursleden gekozenH. Keesman (Voorzitter.) G. C. A. de Bruin (2de Secr.) Mej. N. Huis (2de Penningm.) Vrijdag 27 Febr., 's avonds 8 uur: gezellige bijeenkomst. „Het schikt ons niet." Op een van zijn menigvuldige zendingsreizen door China, die daar veel per boot geschieden, maakte de zendeling Hudson Taylor zich gereed aan land te gaan om het Evangelie te verkondigen en had zich daartoe juist naar de kajuit begeven om bijbels en traktaten te halen, toen hij een gil, gevolgd door een zwaren plomp in het water, hoorde. Hij ijlde weder naar boven en zag in een oogenblik water gebeurd was. Een der medepassagiers, Peter, een ontwikkelde Chinees, met wien hij nog kort te voren een belangrijk gesprek over het Evangelie gehad had en die zich bereid had verklaard den zendeling dien dag op zijn tocht te vergezellen, was overboord ge vallen. L)e schepelingen stonden half versuit naar de plek te staren, waar hij gezonken was, maar deden geen poging om hein te redden, terwijl een sterke wind het schip verder voortdreef. I11 een oogenblik had Hudson Tayor het zwaren zeil laten vallen en was overboord gesprongen, in de hoop den drenkeling te vinden, doch spoedig moest hij zijn vruchtelooze pogingen laten varen. Daar op eens ontdekt hij op niet verren afstand eenige visschers in een bootje, die een net bij zich hadden, van haken voorzien, juist ge schikt 0111 als dreg te dienen. „Komt!" riep de zendeling terstond, terwijl de hoop weder in zijn hart levend werd, „komt hier, zoo snel gij maar kunt, en dregt met uw net over deze plaatseen man is hier in het water gevallen en verdrinkt!" „Het schikt ons niet," was het hartvochtige antwoord. „Hoe kunt gij zoo spreken!" riep de zendelfng verontwaaardigd uit; „ik zeg u, hier verdrinkt een man!" „Wij zijn druk bezig met visschen en kunnen niet komen." „Laat uw visschen dan een oogenblik varen. Het geldt het leven van een menschIk zal u geld geven, meer geld dan gij in vele dagen met visschen kunt verdienen; maar o komt toch, komt toch spoedig, eer het te laat is." (Slot volgt.) v. L. (Niet onderteekende vragen worden niet beantwoord.) V r a a g'. Dezer dagen sprak ik enkele personen die niet recht uw uitdrukking van „populair-zijn", in uw preek van 8 Februari begrepen hadden. Ik kou er geen uitlegging van geven, daar ik zelf ook Uw bedoeling niet gevat heb. Toch zou ik het graag goed willen weten en dacht dat U het misschien in de Vragenbus van den Zondagsbode wel zoudt willen uiteenzetten. Antwoord. Herinnert gij u nog den tekst van mijn intree- preek in Zandvoort? Deze was Mattheus 10 31b. „Ik ben niet ge komen om vrede te brengen, maar het zwaard". Kim nu iemand, zijn taak in dat licht beschouwende, een „populair" prediker zijn? Is het ICruis-Evangelie soms „populair" Maar hoe kan dan een ICruisevangelie-rfienaar het zijn? Een „populaire" Evangelie-prediker pleegt verraad aan het Evangelie. De dienstknecht is niet boven zijn meester. Voor den Meester had en heeft de wereld geen anderen troon dan een kruis. Wie naar „populariteit" streeft, mag wel op passen dat hij niet dicht bij Jezus komt. Want wie met Hem gaat, gaat met Hem in Zijnen dood. En Zijn dood is meteen de doop van alle „populariteit". Vraag. Welke zonde bestraft de proleet Amos in zijn volk? Antwoord. De averechtsche vroomheid, het uiterlijk dienen van God. Dat, zegt hij, heelt geen waarde voor God. De gerech tigheid, die God zoekt, ontbreekt. Daarom roept hij het volk op tot bekeering. Geen wonder, dat deze profeet geen „populair" man was te Bethel. Een boetprediker kan dat niet zijn; adres aan Johannes den Dooper. Ainos heeft dan ook den toorn der machtigen tegen zich zien ontbranden, smaad en schimp geoogst. Ook de „Kerke- lijken" te Bethel hebben hem uitgeworpen. Amazia, de opperpriester, verbood hem het prediken en noodzaakte hem te vluchten. (Hfdst.7;12.) Verzameld door C. B. SPRING NIET VERDER, enz. De jonge en eigenwijze Phaëton Dwong om koetsier te zijn op 't rijtuig van de zon. „Nu goed dan!" zei in 't eind Papa Apol. Maar nauw den stal uit, sloeg reeds knol bij knol Met zon en rijtuig op den hol. En de aard' brandde of bevroor tot Jupiter riep „Ho En Phaëton vergramd smakte in de Po. Wie wijs is grijp' niet meer dan hij kan dragen. Rijd' liever met den krui- dan met den zonnewagen. Het beste span slaat, slecht gemend, op hol, Eu van verdronkenen ligt menig' stroom al vol. WAAROM? Waarom is 't ons zoo moeilijk te gelooven Dewijl we liefst omlaag zien, niet naar boven. VAN SPEIJKSTR 4. Interc. Telef. No. 101. Aanbevelend, Eet het Brood verkrijgbaar in

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

De Zondagsbode voor Zandvoort en Aerdenhout | 1914 | | pagina 3