VOOR ZANDVOORT EN RDENHOUT No. 45 ZONDAG 8 MAART 1914 2de Jaargang. De aantrekkingskracht van het Kruis. Voor eiken dag. DE ZONDAGSBODE VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG Abonnementsprijs Per Jaargang1.50 3 Maanden0.50 Afzonderlijke nummers005 REDACTIE: G. POSTHUMUS MEYJES - Zandvoort- Jhr. Dr. M. F. van LENNEP - Aerdenhout. Adres voor de Administratie P. SAAF, Burgemeester Engelbertsstr. 9-13 Zandvoort - Telefoon No. 27 Advertentiën 1—5 regels0.55 Elke regel meer0.10 Dienstaanbiedingen 1—5 regels 0-35 Elke regel meer0.06 Bij abonnement extra korting Zondag 8 Maart 1914, Ned. Herv. Gemeente v.m. 10 uur: Ds. G. Posthumus Meyjes. (Extra-collecte, zie onder „Mededeelingen") En ik, zoo wanneer ik van de aarde zal verhoogd zijn, zal hen allen tot mij trekken. Joh. 12 32. „Van de aarde verhoogd", wat wil de Heiland daarmede zeggen? Hier is het niet het verhoogd zijn aan 's Vaders rechterhand, waarvan meermalen sprake is neen, het geheele tekstverband toont ons duidelijk, ook al had de apostel Johannes zelf niet de verklaring er bijgevoegd, dat hier van een andere verhooging, een verhooging in letter lijken zin gesproken wordt, een opgehangen worden aan het kruis. „Dit zeide hij", zoo lezen wij in het volgende vers, „beteekenende hoedanigen dood hij sterven zou". Het is hier dus dezelfde verhooging, als waarvan Joh. 3:14, ons spreekt „Gelijk Mozes de slang in de woestijn ver hoogd heeft, alzoo moet de Zoon des Menschen verhoogd worden, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe". Van de aarde verhoogd, opgehangen aan een kruis wij christenen van de twintigste eeuw hebben groote moeite ons in te denken, wat dat kruis voor den volgeling van Jezus uit de eerste eeuw en voor den Jood of heiden uit denzelfden tijd, wien het gepredikt werd, beteekende. Voor ons is het kruis het heerlijke zinnebeeld der verlossing; wij kennen en vereeren het van onze jeugd af aan wij zien kruisen op de kerken en op de kerkhoven wij hebben ze in onze kamers, ja, zij worden van goud of diamanten als versiersel om den hals gehangen. Voor ons heeft het kruis dus eigenlijk niets aanstootelijks of verschrikkelijks meer. Maar voor den tijdgenoot van Jezus was het gansch iets anders. Voor hem was het kruis een galg, een instrument der schande en des doods. En wie hunner zou er aan gedacht hebben een kruis als versiersel op een huis of een tempel te plaatsen, veel min om den hals te hangen Zoo doen wij immers ook niet met een galgNu kunnen wij ons beter de ergernis van den Jood en den spot van den Griek voorstellen, waarvan Paulus spreekt, wanneer hun de gekruisigde Jezus als hun Heiland, als hun Messias werd verkondigd. WatEen Messias, een Koning aan het kruis, aan een vloekhout gestorven! Wat! Een Heiland der wereld, die aan een kruis sterftEen fraaie Heiland Een fraaie Messias Zouden wij een Heiland kiezen en aanbidden, die aan een galg gestorven was En nu voorspelt hier Jezus, dat hij door dat kruis de wereld tot zich trekken zou. Wonderbare profetie, maar heerlijk vervuld. Door dat kruis overwint Hij. Waarom Omdat dat kruis de weg van gehoorzaamheid was. Men denke aan de verzoeking in de woestijn. Jezus komt de wereld voor zich winnen, en nu biedt de Booze Hem die wereld aan op voorwaarde dat Jezus er hem voor danken en hulde bewijzen zal. Die voorwaarde wordt door Jezus met verontwaardiging afgewezen. Neen, Hij kiest den weg, Hem door den Vader aangewezen den weg van lijden en sterven, den weg van het kruis. En het blijkt dat die weg van lijden en sterven de eenige weg tot overwinning is. De weg van gehoorzaamheid is altijd de eenige, die tot het doel voert. Omdat dat kruis de weg van de diepste overgave was. Die zijn leven zal willen behouden, die zal het verliezen maar die zijn leven zal verliezen om Mijnentwil en des Evangelies wil, die zal het behouden". „Indien het tarwe- graan in de aarde niet valt en sterft, zoo blijft het alleen maar indien het sterft, zoo brengt het veel vrucht voort." Omdat dat kruis de weg van de hoogste liefde was. De liefde overwint alles, overwint ook daar, waar de macht, de kracht, het geweld het hoofd stoot. Dat heeft Napoleon gevoeld, toen hij, op St. Helena met generaal Bertrand over Jezus Christus en diens invloed sprekende, de merk waardige woorden uitte: „Het is aan Jezus gelukt van de menschelijke ziel eene te maken, die Hem aanhangt. Wat wereldveroveraars, als Hannibal, Caesar, Alexander of mijzelf niet is mogen gelukken door kracht van wapenen de wereld te veroveren, dat heeft Jezus gedaan door de macht van zijn liefde, door zijn kruis". Jot Mij trekken. Tot Mij, dat is niet tot de een of andere Kerk of leer, maar tot Hem, onzen gezegenden Heiland zelf. Laat ons dit nooit vergeten. Allen tot Mij trekken. Allen. Heerlijke uitnoodiging. Niemand wordt buitengesloten. Maar ook niemand wordt gedwongen. Het is een trekking der liefde, niet des gewelds. Allen. Heerlijk uitzicht. De wereld is het eigendom van Christus en moet nu door zijn dienstknechten aan zijn voeten gebracht worden. Eenmaal zal het zijn Eén kudde en één herder. Zingt, gij afgelegen landen Zingt gij verste volken zingt Jezus reikt u zelf de handen, Volken hoort! Zijn heilstem dringt Ook in 't einde tot u door Al wat leeft dank' Hem daarvoor! v. L. Verzameld door C. B. Wie geen vijand van den sterken drank is, is geen vriend van het zwakke volk. X.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

De Zondagsbode voor Zandvoort en Aerdenhout | 1914 | | pagina 1