No. 2 ZONDAG 10 MEI 1914 3de Jaargang. V O O R ZANDVOORT EN AERDENMOUT Bericht. Gebrekkige kennis. DE ZOPtDAGSBODE VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG ABONNEMENTSPRIJS Per Jaargang 1.50 3 Maanden0.50 Afzonderlijke nummers005 REDACTIE: G. POSTHUMUS MEYJES - Zandvoort- Jhr. Dr. M. F. van LENN'EP - Aerdenhout. Adres voor de Administratie P SAAF, Burgemeester Engelbertsstr. 9-13 zandvoort - telefoon No. 27 Advertentiën 1 5 regels0.55 Elke regel meer0.10 Dienstaanbiedingen 1—5 regels 0.35 Elke regel meer006 Bij abonnement extra korting De uitgave van „De Zondagsbode" is gebleken te duur te zijn, dan dat zij zonder verhooging van abonne mentsprijs zou kunnen voortgezet worden, terwijl het toch wenschelijk is dat voor de Zandvoorters de prijs van f 150 blijft gehandhaafd. Daarom zou de Redactie er gaarne toe overgaan om de abonnementsprijs voor de abonné's buiten Zandvoort vast te stellen op f2.50 per jaargang, franco thuis. De abonné's buiten Zandvoort woonachtig, die tegen deze nieuwe regeling hun bezwaren aan de Redactie kenbaar maken, kunnen „De Zondagsbode", 3den Jaar gang, tegen den prijs van f 1.50 blijven ontvangen. Zij, die hun bezwaren niet kenbaar maken, worden geacht met het boven omschreven voorstel accoord te gaan. REDACTIE. Zondag 10 Mei 1914, Ned. Herv. Gemeente: v.m. 10 uur: Ds. G. POSTHUMUS MEYJES. Filippus vond Nathanaël en zeide tot hem wij hebben dien gevonden, van welken Mozes in de wet geschreven heeft en de profeten, namelijk Jezus, den zoon van Jozef, van Nazareth. Johannes 1 vs. 46. Als Filippus aan Nathanaël mededeelt dat hij den Messias heeft gevonden, vertelt hij twee onjuistheden hij noemt Jezus den zoon van Jozef én hij zegt dat Nazareth Jezus' geboorteplaats is. (Dat de woorden „van Nazareth" niet op jozef slaan, blijkt uit den oorspronkelijken tekst.) Natuurlijk mag niemand er Filippus een verwijt van maken dat hij deze dubbele vergissing beging. Van wien zou bij, die Jezus eerst sedert enkele uren ontmoette, bet gebeim Zijner wondervolle geboorte te Bethlebem bebben vernomen Filippus' gebrekkige kennis is alleszins verklaarbaar. Daarom vestig ik er dan ook niet de aandacht op. Ik doe het alleen om nog eens te laten zien dat er liefde tot en geloof in Jezus mogelijk is, ook waar de rechte kennis van bijzonder heden uit Zijn levensgeschiedenis ontbreekt. Nog zijn er velen die waarlijk gevonden werden én ge vonden hebben. Maar hun geloofs-voorstellingen zijn ge brekkig. Laten wij toch oppassen dat wij zulke wenschen niet afstooten en, om hun verkeerde begrippen, het discipel schap ontzeggen. De eerste de beste Zondagsschool-leerling kan Filippus op zijn vingers tikken en de eerste de beste catechisant zou zich schamen zoo'n dommigheid te zeggen, dat Jezus geboren is in Nazareth. Als we nu maar niet denken dat iemand, met verstandelijke kennis toegerust, dichter bij het Koninkrijk Gods is dan een ander, die deze kennis mist. Waar het op aankomt, alléén op aankomt, is hierop dat wij Jezus als onzen Heiland kennen. Dat is het éene-noodige. En wie dat bij ervaring weet, weet meer dan de knapste theologische professor die het, met al zijn studie en geleerdheid, toch nog niet gebracht heeft tot de kennis van Christus als zijn eigen Zaligmaker. Ik geloof dat het goed is hierop bijzonder te letten. Er zijn orthodoxen, wier rechtzinnige begrippen ons zoo tegen staan, dat het ons moeite kost hen inderdaad als onze „broeders'' te beschouwen en te behandelen. En er zijn modernen, wier vrijzinnige geloofs voorstellingen ons voor komen zoo geheel onjuist te zijn, dat wij hen, voor de veiligheid, maar gauw bij de óngeloovigen indeelen. En toch zoo n orthodoxe en zoo'n moderne kan een waarachtig discipel van Jezus zijn. Wie zakt, na door ons geëxamineerd te zijn, wordt daarom nog niet afgewezen door Hem, die niet aanziet wat voor oogen is die alléén het hart aanziet die niet let op zuivere formules en juiste begrippen die maar let op één ding of het hart in waar heid voor Hem is gewonnen. Als wij nu maar niet, in het tegenovergestelde uiterste vervallende, tot de conclusie komen dat domme discipelen de beste discipelen zijn dat wij het verkrijgen van de rechte kennis van Jezus' persoon en werk als een onver schillige zaak mogen beschouwen. Filippus kon het» niet helpen dat hij zich tweemaal vergiste. Maar waar óns de weg openstaat om aangaande de dingen van het Koninkrijk Gods helder inzicht te krijgen, mogen wij de gelegenheid daartoe niet onbenut laten voorbijgaan. Het zou met veler geestelijk leven niet zoo droevig geschapen staan, als ze wat beter onderlegd waren. Menigeen zou meer vrede en blijdschap hebben, als hij niet zoo dom en bekrompen was. Velen zouden de prediking met heel wat meer vrucht kunnen volgen, als zij zich de eerste beginselen van het Evangelie b^ter hadden eigen gemaakt. Gebrek aan Bijbel kennis is de oorzaak dat tal van menschen een gemakkelijke prooi zijn van het ongeloof. In tal van gevallen is verhelderd inzicht voldoende om iemand tot het besef te brengen dat het dwaze Gods wijzer is dan de menschen en het zwakke Gods sterker dan de menschen. Daarbij is het gevaar niet denkbeeldig dat wij, door onze verkeerde opvattingen en meeningen, anderen ver hinderen tot den Heiland te komen. Nathanaël bracht tegen Filippus' getuigenis een bedenking in die juist de verkeerde voorstelling, als was Jezus uit Nazareth afkomstig, gold. Nu liep het toch nog goed af. Maar Nathanaël, die zich misschien wel Micha 5 vs. 1 herinnerde, had zijn bezwaar ook wel kunnen volhouden. En dan was Filippus, al kon hij het niet helpen, de schuld geweest van Nathanaël's niet komen tot den Heer. Ook tegenwoordig worden velen weer-

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

De Zondagsbode voor Zandvoort en Aerdenhout | 1914 | | pagina 1