VOOR ZANDVOORT ENAERDENHOUT LOltp llig, HAARLEM. IÏÏti. No. 7 ZONDAG 14 JUNI 1914 3de Jaargang. De zonde tegen den Heiligen Geest DE ZONDAGSBODE VERSCHIJNT EL-KEN ZATERDAG F?. E D A. C T I E ABONNEMENTSPRIJS G. POSTHUMUS MEYJES - Zandvoort- Advertentiën 1-5 regelsƒ0.55 Per Jaargang voor Zandvoort 1.50 Jhr. Dr. M. F. van LENNEP - Aerdenhout. Diens'talnb"dingen 1-5 regels' CL35 buiten (franco) 2.50 Adres voor de Administratie g|ke re„e[ meer006 Afzonderlijke nummers0 05 p SAAF, Burgemeester Engelbertsstr. 9-13 jky abonnement extra korting Zandvoort - Telefoon No. 27 Zondag 14 Juni 1914, Ned. Herv. Gemeente: v.m. 10 uur: Ds. G. POSTHUMUS MEYJES. ii. Voorwaar ik zeg u, dat al de zonden den kin deren der menschen zullen vergeven worden, en allerlei lasteringen, waarmede zij zullen gelasterd hebbenmaar zoo wie gelasterd zal hebben tegen den Heiligen Geest, die heeft geene vergeving in der eeuwigheid, maar hij is schuldig des eeuwigen oordeels. Markus III vs. 28, 29. Nu ik in het vorige opstel heb trachten duidelijk te ma ken wat wij onder de zonde tegen den Heiligen Geest hebben te verstaan, is de weg gebaand ter beantwoording van de vraag hoe weet iemand dat hij die onvergefelijke zonde niet heeft bedreven Er zijn er die zich bezwaard gevoelen door deze gedachte. Menigeen heeft geen vrede en, wat hij ook doet om haar te verkrijgen, hij vindt den begeerden vrede niet. Vroeger was dit anders met hem. Hij heeft tijden gekend van op gewekt, frisch en krachtig geestelijk leven. Maar nu kent hij ze niet meer. Innerlijke dorheid en doodschheid is er voor in de plaats gekomen. Zijn gebed is verlamd zijn blik op de liefde Gods in Christus is verduisterd; de blijd schap is weg en de troost is weg en de zekerheid is weg en de zaligheid is weg; alles is weg. Hoe kan dat zoo ge beuren Is hij misschien in dezen toestand gekomen omdat hij den Heiligen Geest heeft gelasterd Hij herinnert zich niet wanneer hij dat dan zou gedaan hebben. Maar hoe- vele zonden doet men, zender ze te onthoudenZoude er dus geen vergeving meer voor hem zijn geen weder herstelling in Gods gunst is hij dus reddeloos verloren Zoo tobben en zuchten vele ontruste, beangstigde zielen die eerlijk gelooven dat er voor hen aan de voltrekking van het eeuwige oordeel geen ontkoming meer is. Misschien is er ook onder mijn Lezers wel iemand die deze bekommernis bij eigen ervaring kent óf in aanraking komt met anderen, die daaronder gebukt gaan, zonder te weten wat hij er van denken moet. Welnu, met volle verzekerdheid zeg ik tot een ieder, die zich sidderend afvraagt of hij misschien aan de eene zonde, voor welke geen vergeving is in der eeuwigheid, schuldig staatvrees nietgij hebt den Heiligen Geest niet gelas terd gij kunt die zonde niet bedreven hebben. Hoe ik dit weet Luisterals gij haar hadt begaan, zoudt gij u over uw toestand niet ernstig ongerust maken; niét vragen om en verlangen naar vrede geen berouw ge voelen niet schrikken bij het lezen en overdenken van den tekst. Een mensch die tegen den Heiligen Geest heeft ge zondigd, is onaandoenlijk en onvatbaar voor alle hoogere belangen. Elke heilsbegeerte is in hem verstorven hij leeft voort zonder zich ongerust te maken over zichzelven. Ook de ontzaglijkste oordeelsprediking boezemt hem geen ontzag in. Hij drijft er luchthartig den spot mede. Daarbij komt nog een andere overweging, deze n.l. dat het onmogelijk is de onvergefelijke zonde, van welke Jezus in den tekst spreekt, te doen in een oogenblik van onbe dachtzaamheid, zoodat men onbewust handelde. Eén uur van onbedachtzaamheid kan wel maken dat men jaren schreit, maar heeft niet als noodwendig gevolg dat men onherroepelijk verloren gaat. Als de vergeving onzer zonden afhing van eén enkel onbewaakt oogenblik, dan hing zij af van een gril, een luim, een toevallige omstandigheid. Maar dan zou ook de zekerste zekerheid der geloovigen de zekerheid dat zij, in Christus, van hun zonden af zijn, voor goed en voor eeuwig, de zekerste onzekerheid zijn. Wie weet niet, bij eigen ondervinding, er van mede te spreken welk eene lange en bange geschiedenis die ge schiedenis der onbewaakte oogenblikken is Voorwaar, God is een God die onze zaligheid wil. Die onze zaligheid oneindig sterker wil, dan ooit een zondaar haar kan willen. Zijn liefde is onmetelijk groot, onpeilbaar diep, eeuwig rijk, zóó groot en diep en rijk, dat Hij ons, in Zijne liefde, al onze zonden vergeven heeft. Niet eéne zonde uitgezonderd. Ook de grootste, de zwartste, de af schuwelijkste zonde niet. Ook de zonde, die men zichzelf nooit vergeeft, niet Maar waar God ons volkomen vergiffenis aanbiedt, zonder geld en zonder prijs, moeten wij haar van Hem willen aannemen. Wij behoeven ons haar niet waardig te maken. Geloovig aannemen wat God schenkt, dat is de éénige conditie. Deze eenige voorwaarde is echter een beslist onmisbare voorwaarde tevens. Daarom niemand wordt buiten het Koninkrijk Gods gesloten, dan alleen zij, die zichzelf uitsluiten. Dat doet de mensch die den Heiligen lastert. Hij verwerpt de vleeschgeworden liefde Gods. En haar te verwerpen, is de vergeving van zonden te verwerpen. Mijn Lezer als uw zonden u verontrusten en uw inner lijke gesteldheid u met zorg vervult, moet gij u-zelf ernstig onderzoeken, de oorzaak opspeuren, biddend dat God u haar aanwijze. En hebt gij haar gevonden, gij moet u in Gods kracht aangorden om haar weg te nemen. Uw toe stand is inderdaad verontrustend. Maar hij is niet hopeloos. Want wie nog vatbaar is voor berouw, is nog vatbaar voor begenadiging. P. M. Ververij en Chemische Wasscherij 8t0l)nit en verft allB soorte11 DAMES- en HEEREN GARDE- JI n+irrnv>irtrr Gr. Houtstraat 5a ROBE, ving a onberispelijk.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

De Zondagsbode voor Zandvoort en Aerdenhout | 1914 | | pagina 1