P. SAAF H. J. CARELS. N. V. IJSFABRIEK „ZANDVOORT". GONNERMAN Co., Machinefabriek, Haarlem Specialiteit in IJs- en Koelmachines. Vragenbus- Allerlei. Heerenstraat 2. Kristalhelder Ouiawaterijs twee rustige kamers BOTER- EN EIERHANDEL BOEK-, KUNST- HANDELS- DRUKKERIJ ZANDVOORT. VAN uiisluiting van de gratis-verspreiding, de Bijbels zooveel mogelijk moesten worden verkocht, zij het dan ook tegen verminderde prijzen. Dit ging zoo voort, totdat in 1843 het Britsch Bijbelgenootschap in ons land depóts vestigde, waar de Bijbels tegen zeer lage prijzen verkrijgbaar waren, en in ettelijke maanden een grooter aantal werd afgeleverd dan door het Nederlandsch Genootschap in een geheel jaar. Dat voorbeeld werkte krachtig. Het Genootschap, dat tot dus verre de Bijbels, die het noodig had, bij de Bijbelcompagnie had doen -drukken, besloot nu zelf den druk en de uitgave ter hand te nemen. Op die wijze konden de Bijbels veel goedkooper geleverd worden. In 1847 verscheen de eerste, door het Genootschap uitgegeven Bijbel, die voor den kostenden prijs aan de Afdeelingen verstrekt werd. Toen klom het aantal der door ons geleverde Bijbels reeds dadelijk van 18000 op 24000, en naarmate de druk in verschillende formaten werd voltooid, nam het debiet toe, zoodat het in het jaar 1912 ruim 91000 bedroeg. Dit aantal is alleen overtroffen in de jaren 1893-'96, toen het eenmaal zelfs tot 99000 klom. In het geheel zijn door ons Genootschap sedert zijn oprichting tot einde 1912 verspreid 3.672 092 Bijbels en gedeelten van Bijbels. Meer dan een derde van 't geheele getal waren komplete Bijbels. Slot volgt.) v. L. (Niet onderteekende vragen worden niet beantwoord.) Vraag. Hoe verhouden zich „weten" en „gelooven"? Sluit het eene het andere uit Antwoord. De onderlinge verhouding tusschen .gelooven" en „weten" is uitgedrukt door drieërlei formule: de 1ste is die vanTer- tullianus „credo quia absurdum", d.i. „ik geloof omdat het ongerijmd is". De 2de is die van Abaelardus: „intelligo ut eredam*, d i. „ik begrijp om te gelooven De 3de is die van Anselmus: „credo ut intelligam-, d i. „ik geloof om te begrijpen". In de 1ste formule wordt tweeërlei gebied erkenddes geloofs èn des verstands. Tus schen beide is een absolute klove. Onverzoenlijk is de tegenstelling. Zoowel wetenschap als geloof geven alleen zekerheid op hun eigen terrein. Het ongerijmde ligt juist binnen de grenzen van het gebied des geloofs. In de 2de formule wordt het gebied van het kennen als de grondslag beschouwd, waarop het gelooven rust. De weg tot het hart leidt door het verstand. In de 3de formule is het precies omgekeerd. Het weten groeit op uit het gelooven. Het geloof is primair. Deze drie formules hebben ieder haar betrekkelijke waarde. Deze is, wat de 1ste betreft, hierin gelegen dat het voorwerp des geloofs geen product is van verstandelijke overleggingen Het is niet uit de menschelijke rede te verklaren, maar is- van goddelijken aard en oorsprong. Het dwaze Gods is wijzer dan de menschen. Ten op zichte van de 2de formule is de betrekkelijke waarheid, daarin uit gedrukt, deze: dat onkunde niet zelden een beletsel is voor het geloof dat het hart niet nalaten zal zich gewonnen te geven aan wat het verstand eenmaal waarachtig heeft be-grepen. Wat de 3de formule aangaat, de relatieve waarheid, daardoor uitgedrukt, is deze dat het rechte kennen vrucht is van het geloof. Om met Beets te spreken: „'t Volkomene gevoel wordt een volkomen denken". Goed beschouwd, geven de drie formules, die elkaar schijnen uit te sluiten, aan eenzélfde waarheid uitdrukking De formuleering verschilt alleen, omdat dezelfde waarheid van verschillende zijden wordt benaderd en dus gezien. Vraag. Hoe kan Jezus ons leeren bidden om niet in verzoeking geleid te worden, terwijl God niemand verzoekt? (Jacobus I vrs 13) Antwoord. Er is tweëerlei verzoeking: eene, die wij aandui" den met het woord „beproeving" èn eene, die wij „verzoeking noemen- God beproeftde Satan verzoekt. De beproefing heeft onze verheffing ten doelde verzoeking onzen val. In het „Onze Vader" is sprake van .beproeving". Jacobus spreekt van „verzoeking". Het is zeker jammer dat in onze Statenvertaling dit onderscheid niet altijd be hoorlijk in acht is genomen. Vraag. In Joh. XIV vs. 6 zegt Jezus: „Niemand komt tot den Vader, dan door mij." Maar zijn er dan geen menschen die wèl in God gelooven, en niét in Christus? Antwoord. Jezus' uitspraak is de vertolking van een diep- smartelijke ervaring, die telkens weer bevestigd wordt door hen, die Christus verwerpen. Niet de kerkelijke voorstelling van Hem, maar den levenden Christus-zélf. De God dergenen die het meenen te kunnen stellen buiten Christus, is misschien een God. Maareen God zonder hart Van Gods Vaderschap zijn wij alleen „in Christus" ten volle verzekerd. Verzameld door C. B. VERANDERD. Eens vroeg men een ltaliaansche vrouw, die een prote- stantsche kerk had bezocht en wier man protestantsch ge worden was„Is het waar dat uw man van geloof veranderd is „Neen", antwoordde zij„het geloof heeft mijn man veranderdvroeger bekende hij geen enkel en nu heeft hij er één gekozen en dat moet het goede geloof zijn, want dat kan harten veranderen. Immers weet ge toch dat mijn man nu niet meer drinkt en vloekt, zooals hij vroeger altijd deed". MACHT OM TE STERVEN. In oude dagen was een Christen ter wille van zijn ge loof in den kerker geworpen. De Romeinsche keizer stelde hem voor de keuze zijn Heiland te verloochenen of worden onthoofd. Maar wat gaf deze martelaar den wereldbeheerscher ten antwoord? Dit: Gij hebt, o keizer, de macht om te dooden, maar ik heb de macht om te sterven. «tOVERTENT!F.®3 - Van heden af, dagelijks verkrijgbaar aan de fabriek, of op verlangen aan huis bezorgd. Bonboekjes voor 10 staven IJs (25 Kilo per staaf) verkrijgbaar in SAAF's Boekhandel (naast den Uitzicht toren) en bij den rondbezorger, Jb. WEBER, Heerenstraat 2. N.B. De fabriek heeft geen filialen en de bezor ging van het ijs is uitsluitend opgedragen aan den heer Jb. WEBER. DE DIRECTIE. Leverde de Installatie voor bovengenoemde fabriek. Te Zandvoort, bij voorkeur aan den HAARLEMMERWEG wordt met Sept. voor een studeer, jongmensch, gezocht met Pension. Br, pastorie Zandvoort. „DE GEKROONDE BEETWORTEL" W. SCHAAPMAN - LEMELERVELD. Prima Grasboter: per kistje van 9 pond f5.85 5 f3.40 Gegarand. versche eieren per 60 stuks f2.90 FRANCO THUIS - REMBOURS Burg. Engelbertssir Eet het

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

De Zondagsbode voor Zandvoort en Aerdenhout | 1914 | | pagina 5