De Europeesche Oorlogsbrand. Bouwkunde. a! j. w. denekamp, Zending. Ingezonden. Allerlei. Burgerlijke Stand van Zandvoort. 25 Sept.—2 Oct. 1914. Ondertrouwd: A. Visser en A. Koper. Geboren: Dochter van T. Molenaar—Kerkman. Dochter van A. C. v. DamStokman. Overleden: C. D. H. Rijshouwer. 21 jr. De Medische Zending in Noord-Afrika. (Vervolg.) In 1904 had er in Tanger een opwekking plaats, die in zeer korten tijd 48 zielen aangreep. Onder dezen waren 24 Mohammedanen, die door het verblijf in het ziekenhuis tot Jezus waren gebracht. De vrouw van een knecht in het hospitaal, Fatima, bekeerde zich en de verande ring, die in haar plaats vond, was een vreugde voor allen die haar zagen: eenige jaren geleden had zij nog van het versche bloed van den geslachten ram gedronken op het groote Ramadan-feest. Dr. Roberts was in dien tijd van opwekking een ware zieleherder en hielp de zoekenden om hun Heiland te vinden. Twee bekeerde Mohammedanen brachten een Israëliet uit Marokko tot den geneesheer en ook deze man, die in Frankrijk veel schijn-christendom gezien had, werd voor den Heer gewonnen. Eenige dagen later kwam een Mohammedaan, die vroeger vijf jaar in de groote moskee te Algiers voorlezer van den Koran was geweest en begeerde onderwezen te worden. Zijn dralen en schroomvalligheid werden spoedig overwonnen en hij be keerde zich; vele dagen lang vreesde hij dat zijn dienstbode zou verraden, dat hij de vasten op het Ramadan-feest niet gehouden had, doch hij overwon deze vrees en spoedig daarop bekeerde zich ook de dienstmaagd. Ieder, die ook maar eenigszins bekend is met de groote moeilijk heden aan de zending onder Mohammedanen verbonden, zal begrijpen, hoe gelukkig de zendelingen over deze bekeeringen waren, die tot nieuwen ijver en nieuw gebed aanspoorden. Het Evangelie vindt echter dikwijls grooten tegenstand. In het Tulloch-ziekenhuis was eens een jonge Kabyle van het Rif opge nomen om een kleine wond aan den voet. Na zijn herstel werd hij tot tweeden knecht in het hospitaal aangesteld. Zijn vriendelijkheid en groote lichaamskracht maakten hem zeer geschikt voor die be trekking. Door den invloed van het ziekenhuis werd hij ook innerlijk aangegrepen en Absalom vond groote vreugde in het onvermoeid verkondigen van het Evangelie aan de patiënten en aan de lieden van zijn stam, die hij ontmoette. Na twee jaren moest hij naar zijn woonplaats terugkeeren, ten einde zijn klein eigendom te beschermen en te verhinderen dat het in handen van de regeering zou vallen. Toen hij afscheid nam, ontving hij een Nieuw Testament, dat hij, hoewel hij niet kon lezen, als een kostbaren schat beloofde te zullen bewaren. Op zijn reis naar Tetuan moest hij een nacht in een een zame hut in een woeste streek doorbrengen. Toen zijn reisgenooten, die er onheilspellend uitzagen, zich des avonds rondom het vuur hadden verzameld, haalde Absalom zijn Testament voor den dag en vroeg aan een voorlezer daaruit te willen lezen. Nauwelijks hadden de mannen het boek herkend, of zij sprongen op en dreigden ieder te dooden, die geloofde wat er in dat boek stond; de voorlezer smeet het Testament in het vuur, maar Absalom sprong op en greep het nog in tijds, zoodat alleen de omslag verschroeid werd, en begon de boodschap van het boek aan de lieden te verklaren. (Wordt vervolgd.) v. L. (Buiten verantwoordelijkheid der Redactie.) Zooals men ons bericht, heeft de Evangelische Gezangen Compagnie op verzoek der Commissie ter behartiging van de Godsdienstige belangen der Militairen in en nabij de Forten van de Stelling van Amsterdam besloten belangloos een bijzondere uitgave te vervaardigen van een kleine bloemlezing van liederen ten gebruike bij de Godsdienst oefeningen der Militairen, gekozen door die Commissie, uit den Psalm- en Gezangbundel, en zal deze aan het Bureau der Forten-Commissie, Keizersgracht 207, ten behoeve van het doel kunnen worden aangevraagd, echter ook verkrijg baar zijn door bemiddeling van iederen boekhandel in het geheele land tot den prijs van 3 cent per exemplaar. Als voorzitter van bovengenoemde Commissie mag ik U wel verzoeken dit bericht in Uw blad te willen opnemen. L. HELDRING, Predikant bij de Ned. Herv. Gem. te Amsterdam. A'dam, 1 October 1914. Verzameld door C. B. NIET MET KOUSEN EN SCHOENEN. Men komt er niet met kousen en schoenen, zegt een spreekwoord. De zegswijze is ontleend aan het gebruik, dat de priesters uit eerbied alleen barrevoets den Jeruza- lemschen tempel mochten betreden. Een diepe waarheid ligt er in. Niet vanzelf, niet zonder moeite, strijd, opoffering verwerft zich de mensch zijn tijdelijk en eeuwig geluk. De gelijkenis van den man, die alles verkocht om den begeerden schat te verwerven (Matth. 13 44) licht deze waarheid nader toe. LUTHER EN DE BIJBEL. „Sedert vele jaren", zei Luther, „lees ik den Bijbel twee maal 's jaars geheel door. De Bijbel is een prachtige boom; al de hoofdstukken zijn loten en takken. Al die takken en loten heb ik geschud, om te weten wat zij dragen en wat zij mij geven konden. Kostelijke vruchten heb ik er van zien afvallen. En telkens heb ik weer nieuwe vruchten geplukt." ADVERTENTIE N. Ondergeteekende, Bouwkundige te Haarlem, Lange Begijnestraat 22, belast zich met het maken van PLANNEN en uitvoeren van BOUW WERKEN, tegen zeer billijke conditiën, en tevens met den aan- en verkoop van Bouwterreinen. Inlichtingen gratis. BOUWKUNDIGE. (Tijdelijk Opzichter bij den bouw der 34 Arbeiderswoningen der Gem. Zandvoort.) Teeken in bij Uwen Boekhandelaar op het Mooie Volksboek: Prof. D r. P. J. MULLER Compleet in 12 afl. ad 20 ct. VRAAG HET PROSPECTUS.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

De Zondagsbode voor Zandvoort en Aerdenhout | 1914 | | pagina 3