J. Lottgering, VOOR ZANDVOORT EN AERDENHOUT No. 27 ZONDAG 1 NOVEMBER 1914 3de Jaargang. Naam en wezen. DE ZONDAGSBODE VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG Abonnementsprijs Per Jaargang voor Zandvoort 1.50 r buiten (franco) 2.50 Afzonderlijke nummers0 05 RED ACTI E: G. POSTHUMUS MEYJES - Zandvoort. Jhr. Dr. M. F. van LENNEP - Aerdenhout. Adres voor de Administratie P. SAAF, Burgemeester Engelbertsstr. 9-13 Zandvoort - Telefoon No. 27 Advertentiën 15 regels0.55 Elke regel meer„0.10 Dienstaanbiedingen 1—5 regels 0.35 Elke regel meer0.06 Bij abonnement extra korting Zondag 1 November 1914, Ned. Herv. Gemeente: V. m. 10 uur: Ds. G. POSTHUMUS MEYJES. Doopsbediening. (Extra-collecte voor de Kerk.) Abraham is onze vader. Joh. 8 vs. 39a. Het is heden, den 31 sten October, Hervormingsdag. En geen rechtgeaard Protestant zal nalaten om dankbaar te gedenken de groote dingen die de Heer bij ons gedaan heeft. Wij zijn van het roomsche juk der dienstbaarheid verlost. De kerkreformatie heeft ons het Evangelie hergeven dat onze rechtvaardiging niet is uit de werken maar uit genade, door het geloof. Als wij nu maar helder beseffen dat er, ook in het vieren van dézen feestdag, geen gering gevaar is gelegen. Het gevaarlijke van dat gevaar komt in den tekst naar voren. Daar zien wij het levens gevaarlijke van het gevaar om zich te tooien met een naam, zonder dat men datgene bezit, wat het dragen van dien naam veronderstelt. De Joden zeggen Ahraham is onze vader Maar Jezus antwoordt Abraham zou er voor bedanken uw vader ge noemd te worden. Precies op dezelfde manier als Mozes er niets van zou willen weten al die Joden voor zijn dis cipelen te erkennen, die den blindgeborene toeduwen wij zijn discipelen van Mozes Mozes zou hen terugwijzen, zeggende', gij verwerpt Hem, van Wien ik geschreven heb En Abraham zou zich van hen afkeeren, alle betrekking tot hen loochenend immersals zij Abrahams kinderen waren, zoo zouden zij de werken Abrahams doen. En dan tóch zich én op Mozes én op Abraham beroepen Toch bidden: vader Abraham? Toch blijven roemen ónze heer en meester Mozes Natuurlijk, de Joden zijn Abrahams zaad. Abraham zelf spreekt den rijken man die hem aanroeptvader Abraham zóó toe', „kind!" Maar: wat baat het natuurlijk kindschap Ondanks zijn afkomst van Abraham, ging de rijke man naar „de pijn". Abraham is voor en boven alles geloofs held. En waar is nu deze meest-sprekende karaktertrek van Abraham bij zijn nakomelingen? Waar is hun geloof. Ben Ik een Vader, waar is Mijne eere vraagt God. En Abraham spreekt ben ik uw vader, waar is mijn geloof En zoo vraagt ook Luther en Calvijn zoo vragen al de Hervormersgij, die u „Protestanten" noemtdie zegt „Kinderen der Hervorming" te wezen, waaruit blijkt dat gij geestelijk bij ons behoort „Dat deed Abraham niet", zegt Jezus tegen de zich op Abraham beroepende Joden. Maar moet niet evenzeer tot tal van geréformeerden gezegd worden dat deden de Reformatoren niet Naam en wezen moeten elkander dekken. Tot een soidaat, die ook Alexander heette, maar zich lafhartig had gedragen, sprak Alexander de Grooteals gij Alexander wilt heeten, wees dan ook AlexanderEn Christus zeide„wat noemt gij Mij Heere Heere, en doet niet wat Ik zeg?" Als Luther in ónze dagen optrad, zou hij ongetwijfeld zijn stellingen andermaal aanslaan tegen de deuren der Roomsche kerken. Maar zou hij ze misschien ook in de éérste plaats vastspijkeren tegen tal van Protestantsche bede huizen en Protestantsche woningen Zijn wij geest-verwanten der Hervormers Is ook voor óns de H. Schrift regel des geloofs? Maken ook wij een dankbaar gebruik om haar te onderzoeken Of zijn we misschien van dat slag „Protestanten", dat om den Bijbel niet maalt of zich, uit traagheid, neerlegt bij de resultaten waartoe anderen bij hun Schriftonderzoek zijn gekomen Het beginsel der Hervorming is de rechtvaardiging des zondaars door het geloof. Maar hebben wij nu ook in de practijk gebroken met de roomsche leer van de „goede werken Hoeveel Protestanten achten het niet weinig verdienstelijk dat zij eerlijk en braaf leven. Maar het is zooals Luther zeide „Goede, vrome werken maken nooit een goeden vromen man, maar een goed, vroom man doet goede, vrome werken". Hoeveel andere Protestanten trachten door hun vroomheid, bidden, kerkgaan, Bijbellezen den hemel te verdienen Tegenover Rome's dwang roemen wij in onze Protestantsche vrijheid. Maar verstaan vele Protestanten de vrijheid niet zóó, dat zij vrij zijn om te doen en te laten wat zij willen en dat het hun vrij staat op hun eigen manier zalig te worden, dus oók met loochening van den éénigen Zalig maker Het is mede een vrucht der Reformatie dat wij zeker zijn van het algemeen priesterschap der geloovigen. De drom van middelaars tusschen God en den mensch in, is weggejaagd. Intusschen, wie zal ze tellen al die Protestanten die koningsgezinder zijn dan de koning zelf? Die. de tusschenkomst van de heiligen verwerpend, tevens een streep halen door dit woord van Dèn Heilige „niemand komt tot den Vader, dan door Mij Die, den vrijen toe gang tot den troon der genade hebbende, van dat voorrecht geen gebruik maken en niet bidden Het Evangelie der Hervorming is het Evangelie der schuldvergiffenis. Niet van de vergefelijkheid, maar van de Ververij en Chemische Wasscherij Gr. Houtstraat 5a HAARLEM. Stoomt en verft alle soorten DAMES- en HEEREN GARDE ROBE, ving en onberispelijk. ZANDVOORT, Telef. 145. HAARLEM, Tel. 1561 en 771.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

De Zondagsbode voor Zandvoort en Aerdenhout | 1914 | | pagina 1