VOOR ZANDVOORT ENAERDENHOUT No. 34 ZONDAG 20 DECEMBER 1914 3de Jaargang. De heerlijkheid van het Kind. DE ZONDAGSBODE n VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG Abonnementsprijs Per Jaargang voor Zandvoort '1.50 v v buiten (franco) 2.50 Afzonderlijke nummers005 REDACTIE: G. POSTHUMUS MEYJES - Zandvoort. Jhr. Dr. M. F. van LENNEP - Aerdenhout. Adres voor de Administratie P. SAAF, Burgemeester Engelbertsstr. G-13 Zandvoort - Telefoon No. 27 Advertentiën 1—5 regels0.55 Elke regel meer0.10 Dienstaanbiedingen 1—5 regels „0 35 Elke regel meer„0 06 Bij abonnement extra korting Dit nummer bestaat uit 2 bladen. Zbndag 20 December 1914, Ned. Herv. Gemeente: v. m. 10 uur: Ds. G. BARGER, van Heemstede. Ie Kerstdag, 25 December 1914, Ned. Herv Gemeente: v. m. 10 uur: Wordt Zondag bekend gemaakt. (Extra-collecte voor de kerk.) 2e Kerstdag, 26 December 1914. Geen Dienst. Zondag 27 December 1914, Ned. Herv. Gemeente: v. m. 10 uur: Wordt Kerstdag bekend gemaakt. Een kind is ons geboren, een zoon is ons gegeven, en de heerschappij is op zijn schouder; en men noemt zijn naam Wonderlijk, Raad, sterke God, Vader der eeuwigheid. Vredevorst. Jes. 9:6. Wat is het eerste, dat een kind van Jezus' heerlijkheid ontdekt? De heerlijkheid van het kind Jezus. Merk waardig genoeg. Want het beste, waarmee zoo n kind ge zegend wordt, de innigste liefde, waarin het zich koestert, de weldaden, waarvan het dag aan dag leeft, dat alles ontvangt het van volwassenenvan vader en van moeder en van andere goede menschen. En toch geloof ik dat Jezus, de kindervriend, de wan die de kleinen zoo zacht- zegenend de handen op het hoofd legt:, niet zoo gemakkelijk een kinderhart verovert, als het kincl Jezus in de kribbe dat vermag. Een kind voelt meer voor het Kerstfeest dan voor onze andere Christelijke feesten. Het geniet er van. Het wordt er door geboeid. En voor dat schoone Kind in de kribbe komt het van zelf in verrukking, zooals het in verrukking komt, wanneer het een nieuw broertje of een nieuw zusje in de wieg zit liggen. En die aantrekkingskracht laat zich gelden zelfs wanneer het Christuskind niet in de fantasie van dat kind leeft als de drager van al het moois, dat er aan den Kerstboom hangt, en van de lichtjes, die er aan flonkeren en van de innige blijdschap, die er om heen lacht een zinrijke, heilige verbeelding, „waarachtiger dan o zoo veel dat in de wereld voor onbetwistbaar „waar" gehouden wordt, zoodat een kind, dat nooit dezen droom van het Christuskind heeft meegedroomd, inderdaad wel verdient beklaagd te worden. Maar de droom raakt uitgedroomd. Ook de beste en de waarachtigste droom blijkt maar een droom te zijn. De heerlijkheid van het Christuskind verbleekt voor den knaap en het meisje, als ze straks wat ouder worden. De bekoring verslapt. De ingenomenheid, die machtige en naïeve inge nomenheid van het begin, blijkt niet bestand te zijn tegen den invloed van later ontwikkeling. En vooral wanneer zij, in den tijd van slingering en gisting, zelfstandig over de dingen van godsdienst en Evangelie beginnen na te denken, ach, dan weten ze eigenlijk niet recht wat ze met het Kind in de kribbe moeten beginnen. En hoevelen zijn er in onze dagen, die in dezen toestand van slingering en gisting zijn blijven steken! indien er al wezenlijk van die slingering en gisting diep in hun binnenste sprake was. Dan wordt het voor ben wel Kerstfeest. En ze worden ook wel ge roepen om Kerstfeest te vieren. Maar de heerlijkheid van het Kind is voor hen verdwenen. Het is een groot voorrecht, dat zich de gemeente van dezen tijd door veel arbeid en veel strijd heeft verworven, en dat haar nooit meer zal kunnen ontnomen wordenhaar geloof, het verlangen en het zinnen van haar geloof steeds meer te mogen richten op den Mem Christus, op zijn le vende persoonlijkheid, op Hem zelven, zooals Hij eenmaal lichamelijk over de aarde heeft gewandeld. In het middel punt van prediking en geloovig nadenken staat niet meer de leer, de leer omtrent zijn vleeschwording en genoegdoe ning, omtrent de waarheid van zijn goddelijke en menschelijke natuur In dat middelpunt staat Hij zelf, die voor ons mensch geworden is, voor ons geleefd en geleden heeft, daarna vol glorie is opgestaan uit de dooden en leeft in alle eeuwigheid. Hij, onze Heer en Verlosser zelf. Het Evangelie vatten wij niet op als samenvoeging van allerlei meening over Jezus, maar als de boodschap van zijn verschijnen, groot en geweldig en volmaakt, het allerhoogste en het allerbeste, dat er ooit in de wereld is gezien. En alle po gingen eener conservatieve theologie zal het toch nooit gelukken ons van dit standpunt wederom af te brengen. Maar terwijl nu de heerlijkheid van den Man Jezus steeds helderder voor 't oog van de gemeente komt te staan, blijft de heerlijkheid van het Kind^Jezus voor menigeen in nevelen gehuld, al is het ook dat zij in velerlei tongen besproken en bezongen wordt. Jammer genoeg! Want wanneer wij nu den Zoon van God in het hart gezien hebben, zooals Hij was in de volle ontwikkeling van zijn manlijken leeftijd, den geliefden Zoon, in wien. de Vader een welbehagen heeft en die immers wederkeerig den Vader zóó lief had, dat Hij den drink beker, dien de Vader Hem op de hand zette, gewillig le digde wanneer wij zijn arbeid en zijn lijden en sterven nu beschouwen mogen in 't licht der verheerlijking, dat God zelf daarover laat schijnen, dan moet juist die kennis W. GERTENBACH - Van Ostadestraat 13 - Telef. 145. Depót van de STOO.MVERVER1J en CHEMISCHE WASSCHERIJ J. LOTTGERING, Groote Houtstraat 5a, Haarlem - Telef. 1561 en 771. Stoomt eo verft alle soorten Dames- en Heeren-Garderobe ving en onberispelijk Speciale inrichting voor liet stoomen van Dekens, Bedden en Matrassen. -*e

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

De Zondagsbode voor Zandvoort en Aerdenhout | 1914 | | pagina 1