Technisch Bnreao
LEIDSCHE
ALMANAK
met Watergetij
voor 1915.
XZ J- LEEN
DRUKWERKEN.
De oorlog en de Zending.
Vragenbus.
Allerlei.
Ti
j Licht-, Kracht- en 5
Zwakstr.-Installaties.
ELECTR. DRUKKERIJ
P. SAAF ZANDVOORT
geheel besteedde zuster Dina haar goede zorgen in 3707
gevallen. Van de 85 verpleegden behoorden er 63 tot de
Ned. Hervormde, 12 tot de R. C., 2 tot de Luthersche, 6
tot de Doopsgezinde kerk, terwijl 1 patient tot geen kerk
genootschap behoorde. Tien overleden patiënten werden
afgelegd, 16 zieken werden naar Haarlem vervoerd, 6 maal
moest onverwachts hulp worden geboden, terwijl de zuster
één nacht heeft gewaakt.
De afdeeling Zandvoort der N. C. G. O. V. houdt
22 Januari, 's avonds 8 uur een ledenvergadering in ,,Ons
Huis".
Openbare samenkomsten worden, vanwege de afdeeling
gehouden, telkens 8 uur 's avonds in „Ons Huis":
29 |anuari. Spreker Os. van Paassen, uit Haarlem.
5 Februari. Ds. Montijn,
19 Ds. Vunderink
26 de heer van Marle
Burgerlijke Stand van Zandvoort.
8—15 Januari 1915.
Ondertrouwd: C. Keur en A. Draijer.
P. Keur en M. Zwemmer.
Geboren: Johanna Margaretha Georgina Elisabeth, dochter
van A. Loos en M. Weber.
Comelis. zoon van C. Hovingh enj. M. Oosterhuis.
Andries Cornell's, zoon van N. H. Dalman en
B. Baan.
(Vervolg.)
Een laatste droevige schade, die ik vermelden wil, is het verlies
van kostbare jonge menschenlevens, die in den dienst van het
Koninkrijk Oods zoo heerlijk en vruchtbaar lange jaren hadden kun
nen arbeiden en thans wreed worden neergeveld in den strijd tegen
broeders.
Tweemaal werd ik onlangs droevig getroffen door een dergelijk
bericht. Het eerste betrof de, ook in onze koloniën, op Borneo en
Sumatra arbeidende Rijnsche Zending te Barmen. Een groot aantal
jonge mannen, zendeling kweekelingen, waren naar het front ver
trokken daarvan waren er reeds een paar gesneuveld en velen
verwond en gevangen. Hoevelen zullen er gezond terugkeeren en
geschikt om hun studie voort te zetten en eenmaal naar de heiden-
landen heen te gaan
Het tweede bericht betrof de fransche protestantsche Zending.
Ook deze heeft reeds gevoelige verliezen geleden. Twee daarvan
zijn bijzonder treffend. De heer Frank Escande, die van 1910 tot 1912
reeds zendeling aan de Zambezi was geweest en weldra daarheen
zou terugkeeren, werd, begin September, door een granaat gedood.
Hij was sergeant bij de artillerie en verdedigde een brug over de
Aisne. En den 12den van diezelfde maand stierf, te Betheny bij
Reims, door een kogel getroffen terwijl hij bezig was een gewonden
sergeant te verbinden. Francis Monod, zoon van den predikant te
Rijssel, éen van dat geslacht dat reeds zoovele edele mannen aan
het Koninkrijk Gods gegeven heeft. De heer Monod was student in
de theologie en hoopte, na het eindigen van zijn studie, als zende
ling te vertrekken. Hij was een jonge man van groote gaven, die
zich geheel aan den Heer gegeven had en reeds een gezegenden
invloed op zijn medestudenten uitoefende door zijn heiligen en
godverheerlijkenden wandel. Men koesterde van hem de schoonste
verwachtingen voor het zendingsveld. En aan al die verwachtingen
zijn thans de bodem ingeslagen. Welk een verlies!
Ja, welk een verlies! En hoevelen zullen nog volgen, eer de oor
log ten einde is.
En toch, God regeert. Hij is de Koning der Koningen en de Heer
der Heeren. En Zijn Koninkrijk komt.
Maar ach, hoezeer wordt de komst van dat Koninkrijk door de
zonden der wereld tegengehouden
(Slot volgt.) v. L.
(Niet onderteekende vragen worden niet beantwoord).
Vraag. Wat beteekent Lukas 10 4: „Draagt geen buidel, noch
male, noch schoenen, en groet niemand op den weg Wat wordt
met „buidel" bedoeld, wat met „male?" Waarom mochten de dis
cipelen geen schoenen dragen? Moesten zij dan blootsvoets loopen
En waarom mochten zij niemand groeten Moet een christen dan
niet beleefd zijn
Antwoord. De buidel is de geldbuidel; vergelijk Matth.l0:9,
waar den apostelen verboden wordt goud-, zilver-of kopergeld mede
te nemen. De Heiland wil namelijk, dat zij die de blijde boodschap
uit den mond der discipelen van Jezus hooren, ook voor hun levens
onderhoud zullen zorgen; zij behoeven dus zeiven niets mede te
nemen. Zóo moest het zijn; zoo is het echter niet altijd geweest en
in de heidenianden, waar de boodschap eerst nog moet aangenomen
worden, gaat dit ook moeilijk. Paulus zelf heeft altijd door tenten
maken in zijn eigen onderhoud voorzien en beroemde zich er op,
dat hij niemand lastig was geweest, al nam hij met dankbaarheid
de gaven aan, hem door de geloovigen geschonken, zooals uit den
brief aan de Filippenzen blijkt (4:10, 14 18) De gemeenten in
christenlanden, die maar al te dikwijls hun leeraars en evangelisten
laten hongerlijden, mochten dit gebod van den Heer wel eens ernstig
overdenken. De male is de reiszak, een lederen, aan riemen over
de schouders gedragen ransel; deze was ook onnoodig, daar zij
mochten verwachten alles te zullen ontvangen wat zij noodig hadden.—
De schoenen zijn in het meervoud bedoeld, evenals de twee rokken
of onderkleederen uit Matth. 10 10. Weder om dezelfde reden be
hoefden zij geen kleedingstukken of extra paar schoenen mede te
nemen. Deze moesten hun ook gegeven worden. Zij liepen dus niet
blootsvoets. Wat eindelijk het niet groeten betreft, zeker moet de
christen altijd beleefd en vriendelijk zijn, en een eenvoudige, be
leefde of vriendelijke groet die den reiziger niet ophield, was zeker
niet verboden.
Maar op dat niet opgehouden worden komt het aan. De begroetingen
in het Oosten gaan vaak met vele plichtplegingen gepaard en daarop
volgt dan soms een zich nederzetten en een gesprek. Dat alles houdt
op, en de discipel, door Jezus uitgezonden om het evangelie te ver
kondigen, mag zich door niets van het doel van zijn tocht laten af
houden. Daarbij komt nog iets. Het woord, in onze vertaling door
„groeten" weergegeven, kan ook beteekenen: ,.een kort bezoek aan
die begroeting verbinden". Zoo lezen wij van Agrippa en Bernice
dat zij Festus kwamen begroeten. (Hand. 25 13) en wij weten dat
zij eenige dagen bij hem bleven. Zoo vinden wij het ook in Hand.
20 1, waar Paulus de discipelen tot zich roept en groet, dat is af
scheid van hen neemt. Welnu, elk oponthoud moest door de discipelen
vermeden worden. Vandaar geen lange begroetingen op den wegen
geen uitstapjes om vrienden of kennissen te gaan opzoeken.
v. L.
Verzameld door C. B.
BIJ EEN ZWALUW.
De zwaluw vliegt door 't ruim en zingt haar blijde zangen.
Wat, zoo zij van den Heer geen vleuglen had ontvangen?
Mijn vleuglen zijn 't geloof, mijn zangen zijn gebeên.
Wanneer 'k geloof en zing, vliegt alle twijfel heen.
ADVERTENTIE N.
In SAAF's BOEKHANDEL
verkrijgbaar a 15 ct.
VAN SPEIJKSTR 4.
Interc. Telef. No. 101.
Aanbevelend,
beveelt zich beleefd aan voor
de levering van alle mogelijke