VOOR ZANDVOORT ENAERDENHOUT
No. 41
ZONDAG 14 FEBRUARI 1915
3de Jaargang.
De Goël
DE ZONDAGSBODE
V E R S C H IJ N T E L K E N Z A T E R D A O
Abonnementsprijs
Per Jaargang voor Zandvoort 1.50
buiten (franco) 250
Afzonderlijke nummers0C5
REDACTIE:
G. POSTHUMUS MEYJES - Zandvoort.
Jhr. Dr. M. F. van LENNEP - Aerdenhout.
Adres voor de Administratie
P. SAAF, Burgemeester Engelbertsstr. 9-13
Zandvoort - Telefoon No. 27
Advertentiën 1—5 regels0.55
Elke regel meer0.10
Dienstaanbiedingen 1—5 regels 0.35
Elke regel meer006
Bij abonnement extra korting
Zondag 14 Februari 1915, Ned. Herv. Gemeente:
v.m. 10 uur: Ds. P. E. BARBAS, Pred. te Haarlem,
i.
Gij zijt de losser.
Ruth 3 9.
Er zijn enkele hebreeuwsche en griekscbe woorden in
onzen bijbel, die langzamerhand burgerrecht gekregen heb
ben, bij de meeste bijbellezers bekend zijn en door hen
verstaan worden. Ik denk aan „Immanuel" (God met ons,)
Messias, Christus (Gezalfde,) Eben Haëzer (Steen der hulpe)
enz. Het woord „Goël,'' dat in onzen bijbel door losser
of verlosser vertaald wordt, is ook wel waard bij de gemeente
van Christus bekend te zijn en door haar in eere te worden
gehouden. Immers, Hij, onze Heiland, is onze ware Goël,
Hij van wien de goëls of lossers in Israëls geschiedenis
slechts afschaduwingen waren.
In ons tekstverhaal stelt Ruth de moabietische, de
vriendelijke schoondochter van Naomi, zich onder bescher
ming van Boaz, een bloedverwant van haar overleden man
en zegt „breid uw vleugel uit over uwe dienstmaagd, want
gij zijt de goël (of losser.)
Wat moest de losser in Israël doen In den regel is hij
de naaste mannelijke bloedverwant en zijn plicht is hande
lend op te treden, waar de belangen van zijn bloedverwant
dit vereischen. Die handeling is tot vier hoofdpunten terug
te brengen
De goël lost het erfgoed, den persoon, het bloed, de weduwe.
Als zoodanig is hij telkens het beeld van Christus, den
>varen Goël. Zoo lezen wij in Jesaja 59 20 „Er zal een
Goël (Verlosser) tot Zion komen, voor degenen die zich
bekeeren van de overtreding in Jacob, spreekt de Heere."
Wij willen die vier hoofdpunten van het werk van den
Goël nader beschouwen en daarbij telkens het oog op
Christus, den waren Goël, slaan.
De goël lost het erfgoed. „Wanneer uw broeder zal
verarmd zijn," zoo luidde het in de Mozaïsche wet, „en
iets van zijn bezitting zal verkocht hebben, zoo zal zijn
losser, die hem nabestaande is, komen en zal het verkochte
zijns broeders lossen." God had dit alzoo bepaald, opdal
het land, dat gelijkelijk onder de stammen en gezinshoofden
verdeeld was, niet vervreemd zou worden, maar telkens
weer tot de familie zou terugkeeren. Een wijze bepaling
voorwaar, tegen armoede en groot grondbezit. Zoo vinden
wij hier in de geschiedenis van Ruth, dat het land dat
vroeger aan Elimelech had toebehoord en door Naomi, zijn
weduwe, uit armoede verkocht was, door Boaz, den rijken
bloedverwant van Elimelech wordt gelost, teruggekocht.
Wanneer wij dit toepassen op Christus, als den Goël van
het menscheüjk geslacht, wat vinden wij dan
Aan Adam, het eerste hoofd der menschheid, was de
aarde gegeven om die te bouwen en te bewaren. Hij valt
en wordt uit Eden verdreven, terwijl de aarde om zijnentwil
vervloekt wordtzij zou den mensch doornen en distelen
voortbrengen en in het zweet zijns aanschijns zou hij op
die aarde zijn brood eten. Die aarde, waarop de zonde
woont en heerscht, wordt nu in zekeren zin het eigendom,
het gebied van den Satan, die zich zeer goed daarvan be
wust is en den Heiland, bij de verzoeking in de woestijn,
de macht en heerlijkheid van de koninkrijken der wereld
aanbiedt, zeggende „zij is mij overgegeven en ik geef ze
wien ik ook wil." De Heiland spreekt ook van hem als van
den „Overste dezer wereld."
Nu komt de tweede Adam, Jezus Christus, de ware
Goël hij verlaat zijn heerlijkheid en daalt op deze donkere,
door de zonde bedorven en verwoeste aarde neder om den
verloren mensch te redden en de aarde voor die vernieuwde
menschheid weder te heroveren en te verheerlijken. Hij wil
die aarde echter niet van den Satan aannemen op de voor
waarde, door dezen gesteld dat Jezus hem zal hulde doen
neen. hij kiest den weg van lijden en dood. Hij neemt de
zonde der wereld op zich en met de zonde den vloek.
Ziet hem daar staan in het rechthuis van Pilatus, door de
ruwe soldatenbende omringd, bespuwd, geslagen, gehoond.
Wat draagt hij op het hoofd? Een kroon? Ja, maar van
doornen. Waarom van doornen Die doornen zijn het
zinnebeeld van den vloek, die op de aarde rust. Die vloek
wordt op hem gelegd. Hij aanvaardt dien nu wordt de
vloek weggenomen en de aarde kan vernieuwd, verheerlijkt
worden.
Paulus spreekt er van hoe het gansche schepsel zucht
en der vergankelijkheid onderworpen is ter oorzake van de
zonde van den mensch, en dat het eenmaal hoopt vrijge
maakt te worden van de dienstbaarheid der verderfenis,
tot de vrijheid der heerlijkheid der kinderen Gods. (Roin.
8 2022.) En Jesaja voorspelt reeds een nieuwe aarde,
waarvan wij de heerlijke vervulling zien in het nieuwe
Jeruzalem, waarvan ons de Openbaring spreekt. Een aarde
zonder zonde, zonder vloek, zonder doornen, waar de rivier
van het water des levens stroomt en de boom des levens
zijn vrucht geeft. Van die aarde zegt Jezus in de zalig
sprekingen (Matth 5 5) dat de zachtmoedigen haar zul
len beërven.
W. GERTENBACH - Van Ostadestraat 13 - Telef. 145.
Depót van de ST00MVERVER1J en CHEMISCHE WASSCHERIJ
J. LOTTGERING, Groote Houtstraat 5a, Haarlem - Telef. 1561 en 771.
Stoomt en verft alle soorten Dames- en Heeren-Garderobe vlug en onberispelijk
ia*" Speciale inricbting voor het stoomen van Dekens. Bedden en Matrassen. "*o