VOOR ZANDVOORT ENAERDENHOUT No. 43 ZONDAG 28 FEBRUARI 1915 3de Jaargang. De GoëL in. cn VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG Abonnementsprijs Per Jaargang voor Zandvoort 1.50 buiten (franco) 2.50 Afzonderlijke nummers0 05 REDACTIE: G. POSTHUMUS MEYJES - Zandvoort. Jhr. Dr. M. F. van LENNEP - Aerdenhout. Adres voor de Administratie P SAAF, Burgemeester Engelbertsstr. 9-13 Zandvoort - Telefoon No. 27 Advertentiën 1—5 regels0 55 Elke regel meer010 Dienstaanbiedingen 1—5 regels 0.35 Elke regel meer0.06 Bij abonnement extra korting Zondag 28 Februari 1915, Ned. Herv. Gemeente, v.m 10 uur: Dr. G. A. VAN DEN BERGH VAN EYSINGA, Predikant te Santpoort. Gij zijt de losser. Ruth. 3 9 De goël lost in de derde plaats het bloed. Wanneer er een doodslag in Israël begaan was, rustte op den naasten bloedverwant van den verslagene de plicht om den moor denaar te dooden; hij was dan de bloed-wreker bloedgoël). Deze gewoonte vinden wij in vele oostersche en andere minbeschaafde landen terug, waar de beleedigde partij niet tot de justitie de toevlucht neemt, maar zichzelf recht ver schaft. Door de instelling van de vrijsteden drie aan iedere zijde van den Jordaan werd dit euvel eenigszins verzacht. De doodslager toch mocht naar een dier vrijsteden vluchten, waar hij veilig was voor de wraak van den bloed goël, totdat de oudsten der stad, die tevens rechters waren, de zaak verder hadden onderzocht. Bleek hel dan. dat de doodslag het gevolg was van onvoorzichtigheid of van een noodlottig toeval, dan mocht de doodslager niet aan den bloedwreker worden overgeleverd hij bleef dan in de vrijstad tot den dood van den toenmaligen hoogepriester, waarna hij zich overal ter woon mocht vestigen, zonder vrees van nog om den doodslag te worden lastig gevallen bleek het echter een moord met voorbedachten rade te zijn, dan leverden de oudsten hem aan den bloedwreker uit, die hem doodde, tenzij hij zich, zooals nogal eens voorkwam, met een hooge geldsom als schadeloosstelling voor de familie des verslagenen tevreden stelde. Wij lezen nu en dan in de Schrift, dat God zelf als Goëi de partij des verdrukten neemt en als zoodanig erkend wil worden, bijv. (Exod. 22 22 24)„Gij zult geen weduwe noch wees beleedigen. Indien gij ze eenigszins beleedigt, en indien zij eenigszins tot Mij roepen, Ik zal hun geroep zekerlijk verhooren en mijn toorn zal ontsteken, en Ik zal ulieden met het zwaard dooden, en uwe vrouwen zullen weduwen en uwe kinderen weezen worden Ook (Spreuken 23 10. 11): „Zet de oude palen (grenspalen) niet terug en kom op de akkers der weezen nietwant hun Goël is sterk, die zal hun twistzaak tegen u twisten In de geschiedenis van Israël vinden wij menig voorbeeld, dat werkelijk die bloedwraak werd toegepast. Zoo, waar Gideon Zebah en Zalmunah, de Koningen der Midianieten doodt, om den moord door dezen aan zijn broeders begaan (Richt- 8 1821 Zoo, waar Joab Abner vermoordt, omdat deze Asaël, Joabs broeder had verslagen, hoewel dit in een eerlijken krijg geschied was. (2 Sam. 3 27). Zoo ook in het verhaal dat de wijze vrouw uit Tekoa aan David doet. Zij komt tot den Koning en zegt: „Zekerlijk, ik ben een weduwvrouw en mijn man is gestorven. Nu had uw dienst maagd twee zonen, en deze twistten in het veld en er was geen scheidsman tusschen hen; zoo versloeg de een den ander en doodde hem. En zie, het gansche geslacht is opgestaan tegen uw dienstmaagd en zij hebben gezegd Geef dien hier, die zijn broeder verslagen heeft, dat wij hem voor de ziel zijns broeders, dien hij doodgeslagen heeft, dooden en ook den erfgenaam verdelgen; alzoo zullen zij mijn kool, die mij nog overgebleven is, uitdooven, zoo dat zij mijn man geen naam noch oververblijfsel laten op den aardbodem'-. Zij smeekt dan den Koning last te geven dat men haar zoon spare, hetgeen David belooft. Deze voorbeelden zouden gemakkelijk vermeerderd kunnen worden. Weder passen wij deze zaak van den bloed-goël op Christus toe. Wat vinden wij dan? Adam en zijn gansche geslacht zijn gedood door den Satan, den menschenmoordenaar van den beginne, gelijk onze Heiland hem noemt. Immers, aan Eva voorspiegelende dat zij als God zou worden indien zij van de verboden vrucht at, sleept hij haar en Adam met hun gansche nage slacht in den dood, als de bezoldiging der zonde, den dood in zijn diepste beteekenis als scheiding van God, die het Leven is, den dood, niet alleen naar het lichaam, maar bovenal naar de ziel. Onder Adams kinderen kon er nooit een opstaan, machtig om als bloed-goël den moord te wreken. Zij allen toch hebben evenzeer gezondigd en zijn er is geen onderscheid dood in de zonde en misdaden. Jezus komt, de tweede Adam, van diens maagschap, onze broeder, en als bloed-goël bindt hij den strijd met den Satan aan, overwint en doodt hem, hoewel ten koste van zijn eigen leven. Van dien toekomstigen strijd wordt reeds in de paradijsbelofte voorspeld, dat het zaad der vrouw den kop der slang zou vermorzelen, en dp apostel spreekt van Jezus als dengene, die door den dood te niet deed. dien die het geweld (de macht) des doods had, dat is den duivel. (Hebr. 2 14). Hiermede echter houdt het werk van onzen Goëi niet op. Niet slechts doodt hij den moordenaar, maar wat geen aardsche goël doen kon hij geeft het leven, ja het eeuwige leven weder aan het door de zonde vermoorde menschengeslacht. „En u heeft hij levend gemaakt", roept Paulus uit „daar gij dood waart door de misdaden en de zonden(Efeze 2 I). Eere zij onzen Goël V. L. W. GERTENBACH - Van Ostadestraat 13 - Telef. 145 Depót van de STOOMVERVER1J en CHEMISCHE WASSCHERIJ LOTTGERING, Groote Houtstraat 5a, Haarlem - Telef. 1561 en 771 Stoomt en verft alle soorten Dames- en Heeren-Garderobe ving nn onberispelijk. Speciale inrichting voor het stoomen van Deknns, Bedden en Matrassen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

De Zondagsbode voor Zandvoort en Aerdenhout | 1915 | | pagina 1