VOOR ZANDVOORT EN AERDENHOUT
No. 48
ZONDAG 4 APRIL 1915
3de Jaargang
BERICHT.
Vreemde goden, Jezus en de
opstanding.
ONDAGSBODE
VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG
Abonnementsprijs
Per Jaargang voor Zandvoort 1.50
buiten (franco) 2.50
Afzonderlijke nummers0 05
REDACTIE:
G. POSTHUMUS MEYJES - Zandvoort.
Jhr. Dr. M. F. van LENNEP - Aerdenhout.
Adres voor de Administratie
P. SAAF, Burgemeester Engelbertsstr. G-13
Zandvoort - Telefoon No. 27 -
Advertentiën 1—5 regels0.55
Elke regel meer0 10
Dienstaanbiedingen 1—5 regels 0 35
Elke regel meer0 06
Bij abonnement extra korting
Met het begin van den nieuwen jaargang op 1 Mei,
treden tot de redactie toeDs. J. H. van Leeuwen, predikant
te Bloemendaal en Mejuffrouw C. Bienfait te Aerdenhout.
Deze laatste heeft, gelijk den meesten lezers bekend zal
zijn, reeds sedert het eerste nummer van ons blad, wekelijks
haar zeer gewaardeerde medewerking onder de letters C. B.
ons verleend. De Zondagsbode zal dan voortaan den naam
dragen van „De Zondagsbode voor Zandvoort, Aerdenhout,
Bloemendaal en Overveen' De drie predikanten-redacteuren
zullen beurtelings het hoofdartikel schrijven, terwijl Ds.
Posthumus AIeyjes. als vooiheen de mededeelingen uit
Zandvoort, en Ds van Lennep het feuilleton en de zendings
rubriek voor zijn rekening neemt. Mej. Bienfait schrijft
weder „Voor eiken dag" en „Allerlei Ook de vragenbus
blijft voortbestaan; ieder der drie predikanten houdt zich
voor vragen aanbevolen. Ds. van Leeuwen hoopt alle mede
deelingen en aankondigingen voor Bloemendaal te geven
sen wacht die gaarne tijdig elke week in. Bovendien
wenschen wg nog een nieuwe rubriek te openen, onder
den naam „Leestafel", waarin boeken, die ter recensie aan
ons blad worden toegezonden, zullen worden aangekondigd
en besproken. Ten einde meer ruimte voor deze nieuwe
rubrieken te winnen, is het ons voornemen zoo vaak dit
noodig mocht zijn, nog twee bladzijden aan den Zondagsbode
toe te voegen. Dit zal echter slechts mogelijk wezen, indien
het aantal abonnementen klimt, daar de drukkosten in dat
geval aanmerkelijk worden verhoogd. De abonnementsprijs
wordt nu voor Bloemendaal en Overveen, evenals voor
Zandvoort en Aerdenhout, 1.50 per jaar; voor andere
plaatsen 2.50.
DE REDACTIE.
Zondag, 1ste Paaschdag, 4 April 1915, Ned. Herv. Gem.,
v.m. 10 uur: Ds. VUNDERINK, pred. te Haarlem.
(Extra collecte voor de Kerk)
Maandag, 2de Paaschdag, 5 April 1915, Ned. Herv. Gem.,
v.m. 10 uur: Ds. W. C. POSTHUMUS MEYJES,
pred te Giethoorn.
Anderen zeiden Hij schijnt een ver
kondiger te zijn van vreemde goden,
omdat hij hun Jezus en de op
standing verkondigde.
HAND. 17 18.
Wie spraken zoo Sommige Atheners, aan wie Paulus
het evangelie van Jezus Christus had verkondigd en die er
maar weinig van hadden begrepen, immers, zij meenden
dat de opstanding uit de dooden die hij hun predikte, als
een godin naast den nieuwen god Jezus moest worden aan
gemerkt. Het invoeren van vreemde goden was in vroegere
eeuwen streng verboden Socrates was op dezelfde be
schuldiging als die thans tegen Paulus gericht werd, ter
dood veroordeeld maar in deze dagen waren de Atheners
liberaler of onverschilliger geworden zij hadden al zooveel
goden, daar konden er nog heel goed een tweetal bij maar
bovenal waren zij nieuwsgierig Lukas geeft hun dit ge
tuigenis, dat zij hun tijd tot niets anders besteedden, dan
om wat nieuws te zeggen en te hooren en zij wilden
dan ook wel gaarne vernemen wat die vreemde dingen
waren die Paulus voor hun ooren bracht. Nu, Paulus grijpt
dankbaar de gelegenheid aan, hem geboden, om in het
Athene der filosofen, Christus den gekruisigde, de wijsheid
Gods die bij de wijzen dezer wereld maar al te vaak dwaas
heid is, te brengen en hij spreekt op den Areopagus zijn
beroemde rede over den onbekenden God uit. Over die
rede, waarin hij hun weder den opgestanen Jezus, dien God
tot rechter verordend heeft, verkondigt, wil ik thans niet
spreken, maar naar aanleiding van de samenvoeging „Jezus
en de opstanding" op dezen Paasch-Zondag met u over
denken of en waarom deze beiden te zamen behooren.
Wat zou Jezus zijn zonder de opstanding, dat is, indien
hij niet waréf opgestaan
Het antvV&ord is eenvoudig en tegelijk diep weemoedig
een mislukte Heiland, die niet verlossen kon, wiens heerlijke
beloften en machtwoorden ter aarde gevallen waren.
Wat blijft er van zijn verzekering, dat de Zoon des
menschen zou gedood worden en ten derden dage zou
opstaan van de dooden? Wat van dat machtwoord „hemel
en aarde zullen voorbijgaan, maar,mijne woorden zullen
geenszins voorbijgaan" Is het niet alles ijdele grootspraak
of droeve waan geweest? En hadden dan niet de Emmaüs
gangers gelijk met hun weemoedige klacht„wij hoopten
dat hij was degene die Israël verlossen zou 1" Dan blijft
ook ons niet anders over dan de woorden die ik eens las
in een bijbel voor jongelieden door een vrijzinnig theoloog
geschreven, waar deze het verhaal van Golgotha en de be
grafenis van Jezus aldus besluit „rust zacht, vrome lijder
wij zullen u nooit vergeten
Maar nu, in de tweede plaats, wat zou Jezus zijn zonder
de opstanding, dat is, zonder onze opstanding indien hij
wel ware opgestaan uit de dooden, maar wij in den dood
moesten blijven
Ach, dan zou ook het Evangelie geen evangelie, geen
blijde boodschap meer zijn. Dan was er geen gemeenschap
W. GERTENBACH - Van Ostadestraat 13 - Telef. 145.
Depót van de STOOM VERVERIJ en CHEMISCHE WASSCHERIJ
LOTTGERING, Groote Houtstraat 5a, Haarlem-Telef. 1561 en 771.
Stoomt en verft alle soorten Dames- en Heeren-Garderobe vlug en onberispelijk,
si^- Speciale inrichting voor het stoomen van Dekens. Bedden en Matrassen, -«g