VOOR ZANDVOORT EN AERDENHOUT No. 48 ZONDAG 4 APRIL 1915 3de Jaargang BERICHT. Vreemde goden, Jezus en de opstanding. ONDAGSBODE VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG Abonnementsprijs Per Jaargang voor Zandvoort 1.50 buiten (franco) 2.50 Afzonderlijke nummers0 05 REDACTIE: G. POSTHUMUS MEYJES - Zandvoort. Jhr. Dr. M. F. van LENNEP - Aerdenhout. Adres voor de Administratie P. SAAF, Burgemeester Engelbertsstr. G-13 Zandvoort - Telefoon No. 27 - Advertentiën 1—5 regels0.55 Elke regel meer0 10 Dienstaanbiedingen 1—5 regels 0 35 Elke regel meer0 06 Bij abonnement extra korting Met het begin van den nieuwen jaargang op 1 Mei, treden tot de redactie toeDs. J. H. van Leeuwen, predikant te Bloemendaal en Mejuffrouw C. Bienfait te Aerdenhout. Deze laatste heeft, gelijk den meesten lezers bekend zal zijn, reeds sedert het eerste nummer van ons blad, wekelijks haar zeer gewaardeerde medewerking onder de letters C. B. ons verleend. De Zondagsbode zal dan voortaan den naam dragen van „De Zondagsbode voor Zandvoort, Aerdenhout, Bloemendaal en Overveen' De drie predikanten-redacteuren zullen beurtelings het hoofdartikel schrijven, terwijl Ds. Posthumus AIeyjes. als vooiheen de mededeelingen uit Zandvoort, en Ds van Lennep het feuilleton en de zendings rubriek voor zijn rekening neemt. Mej. Bienfait schrijft weder „Voor eiken dag" en „Allerlei Ook de vragenbus blijft voortbestaan; ieder der drie predikanten houdt zich voor vragen aanbevolen. Ds. van Leeuwen hoopt alle mede deelingen en aankondigingen voor Bloemendaal te geven sen wacht die gaarne tijdig elke week in. Bovendien wenschen wg nog een nieuwe rubriek te openen, onder den naam „Leestafel", waarin boeken, die ter recensie aan ons blad worden toegezonden, zullen worden aangekondigd en besproken. Ten einde meer ruimte voor deze nieuwe rubrieken te winnen, is het ons voornemen zoo vaak dit noodig mocht zijn, nog twee bladzijden aan den Zondagsbode toe te voegen. Dit zal echter slechts mogelijk wezen, indien het aantal abonnementen klimt, daar de drukkosten in dat geval aanmerkelijk worden verhoogd. De abonnementsprijs wordt nu voor Bloemendaal en Overveen, evenals voor Zandvoort en Aerdenhout, 1.50 per jaar; voor andere plaatsen 2.50. DE REDACTIE. Zondag, 1ste Paaschdag, 4 April 1915, Ned. Herv. Gem., v.m. 10 uur: Ds. VUNDERINK, pred. te Haarlem. (Extra collecte voor de Kerk) Maandag, 2de Paaschdag, 5 April 1915, Ned. Herv. Gem., v.m. 10 uur: Ds. W. C. POSTHUMUS MEYJES, pred te Giethoorn. Anderen zeiden Hij schijnt een ver kondiger te zijn van vreemde goden, omdat hij hun Jezus en de op standing verkondigde. HAND. 17 18. Wie spraken zoo Sommige Atheners, aan wie Paulus het evangelie van Jezus Christus had verkondigd en die er maar weinig van hadden begrepen, immers, zij meenden dat de opstanding uit de dooden die hij hun predikte, als een godin naast den nieuwen god Jezus moest worden aan gemerkt. Het invoeren van vreemde goden was in vroegere eeuwen streng verboden Socrates was op dezelfde be schuldiging als die thans tegen Paulus gericht werd, ter dood veroordeeld maar in deze dagen waren de Atheners liberaler of onverschilliger geworden zij hadden al zooveel goden, daar konden er nog heel goed een tweetal bij maar bovenal waren zij nieuwsgierig Lukas geeft hun dit ge tuigenis, dat zij hun tijd tot niets anders besteedden, dan om wat nieuws te zeggen en te hooren en zij wilden dan ook wel gaarne vernemen wat die vreemde dingen waren die Paulus voor hun ooren bracht. Nu, Paulus grijpt dankbaar de gelegenheid aan, hem geboden, om in het Athene der filosofen, Christus den gekruisigde, de wijsheid Gods die bij de wijzen dezer wereld maar al te vaak dwaas heid is, te brengen en hij spreekt op den Areopagus zijn beroemde rede over den onbekenden God uit. Over die rede, waarin hij hun weder den opgestanen Jezus, dien God tot rechter verordend heeft, verkondigt, wil ik thans niet spreken, maar naar aanleiding van de samenvoeging „Jezus en de opstanding" op dezen Paasch-Zondag met u over denken of en waarom deze beiden te zamen behooren. Wat zou Jezus zijn zonder de opstanding, dat is, indien hij niet waréf opgestaan Het antvV&ord is eenvoudig en tegelijk diep weemoedig een mislukte Heiland, die niet verlossen kon, wiens heerlijke beloften en machtwoorden ter aarde gevallen waren. Wat blijft er van zijn verzekering, dat de Zoon des menschen zou gedood worden en ten derden dage zou opstaan van de dooden? Wat van dat machtwoord „hemel en aarde zullen voorbijgaan, maar,mijne woorden zullen geenszins voorbijgaan" Is het niet alles ijdele grootspraak of droeve waan geweest? En hadden dan niet de Emmaüs gangers gelijk met hun weemoedige klacht„wij hoopten dat hij was degene die Israël verlossen zou 1" Dan blijft ook ons niet anders over dan de woorden die ik eens las in een bijbel voor jongelieden door een vrijzinnig theoloog geschreven, waar deze het verhaal van Golgotha en de be grafenis van Jezus aldus besluit „rust zacht, vrome lijder wij zullen u nooit vergeten Maar nu, in de tweede plaats, wat zou Jezus zijn zonder de opstanding, dat is, zonder onze opstanding indien hij wel ware opgestaan uit de dooden, maar wij in den dood moesten blijven Ach, dan zou ook het Evangelie geen evangelie, geen blijde boodschap meer zijn. Dan was er geen gemeenschap W. GERTENBACH - Van Ostadestraat 13 - Telef. 145. Depót van de STOOM VERVERIJ en CHEMISCHE WASSCHERIJ LOTTGERING, Groote Houtstraat 5a, Haarlem-Telef. 1561 en 771. Stoomt en verft alle soorten Dames- en Heeren-Garderobe vlug en onberispelijk, si^- Speciale inrichting voor het stoomen van Dekens. Bedden en Matrassen, -«g

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

De Zondagsbode voor Zandvoort en Aerdenhout | 1915 | | pagina 1