j. Vf\H VESSEM Tentoonstelling GEBR. BEEKMAN - Bloemendaal LUXE BROODBAKKERIJEN GEBR. J. VAN DER WERFF KTe;,k"irli2 Dr "rCS»48 Zandvoort. Rijwielen en Automobielen Garage Stock Michelin. J. H. VAN LEEUWEN, ONZE Elecfrische Deeg-Kneed-Machine ONZE Verdeelmachine ONZE Elecfrische Beschuit-Snijmachine ONZE Krentenwaschmachine WAARBORGEN DE GROOTSTE ZINDELIJKHEID SAAF's KUNSTHANDEL LUXE BROOD-, KOEK EN BESCHUITBAKKERIJ Kleverparkweg 10 HAARLEM Telefoon 1070 Eevett alle soorten brood vervaardigd van de beste grondstoffen C. BEEKHUIS, Zandvoort. Handel in Brandstoffen en Schelpen. voor twaalf staat. Maar als die 3 minuten dan geen heusche 3 minuten zijn zijn ze dan zinnebeeld van 3 jaren, of van 3 eeuwen misschien? Vol verwachting gaan we op de vragen van den suggestieven omslag antwoord zoeken in het boekje zelf. De voorrede geeft al dadelijk eenig licht. Daar schrijft Joh. de Heer dit: „Boven het filiaal van het Meteorologisch instituut in het Poortgebouw te Rotterdam, bevinden zich vier platte ronde schijven met ronde gaten doorboord en zijn deze zoodanig gesteld dat ze van uit de omliggende havens duidelijk zichtbaar zijn. Om 5 minuten voor 12 's middags worden deze schijven in verticalen stand georacht en precies om 12 ure neergelaten. Duizenden wandelaars passeeren dagelijks deze „tijdkleppen" zonder er ooit acht op te geven, doch de schepelingen hebben er het grootste belang bij om te weten wanneer het precies twaalf uur isHunne oogen zijn dan ook tegen dien tijd onafgebroken op de tijdkleppen gericht. Zoo is het ook met de teekenen der tijden. Duizenden gaan de wereldge beurtenissen onverschillig voorbij, doch zij die belangstellen in de wederkomst des Heeren en welk Christen doet dat niet? zullen in de thans plaats hebbende wereld gebeurtenissen erkennen dat het 5 minuten voor twaalven is, en daarom spoedig de afsluiting dezer bedeeling verwachten kunnen". Dat is pakkend gezegd Maar terstond valt op, dat de schrijver hier spreekt van 5 min. voor twaalven, terwijl de wijzerplaat op den omslag 3 min. voor twaalven staat Hoe laat is het nu in werkelijkheid 't Is geen fitzucht, dat we op dit verschil wijzen. Want het teekent de conclusie, die voor de hand ligt na lezing van het geheele boekje: we weten het niet, hoe laat het is. Niemand weet het. De schrijver geeft deze tijdsbepaling: „Ik, en gelukkig duizenden met mij, verwachten de spoedige wederkomst van Christus" Zonder twijfel, Christus komt. En in den huidigen chaos van wereldrumoer en wereldellende, is menig hoofd luisterend geheven, of achter deze dingen de voetstap van den komenden Heiland te speuren valt. Maar wat de schrijver daarvan aanwijst, ten betooge, dat dit „spoedig" zal zijn wie zal daardoor overtuigd worden? Van alles wordt overhoop gehaald, om aan de hand van 'n paar willekeurige teksten, het spoedige van die wederkomst te„ bewijzen". Een proefje? „De meesterstukken van een Rembrandt, de bekoorlijke heidetafereeltjes van Mauve, de zeegezichten van Mesdag, de treffende tafereelen van Israels, ze kunnen het hijgende, zenuwachtige verlangen naar snellere emoties niet meer bevredigen. Het futurisme poogt ook hier aan die verlangens te gemoet te komen, door de onmogelijke poging, om op eenvolgende gebeurtenissen in één beeld vast te leggen. Het futuristisch streven in de kunst is geen verschijnsel, dat op zichzelf staat, o, neen!.... een teeken des tijds dat zich ook weerspiegelt in het volk, dat met de rustige licht beelden geen genoegen meer neemt, sinds de Bioscoop de beelden in snellere opeenvolging te zien geeft". Niet waar, dat is nog eens kunstcritiek die bewijst dat Christus spoedig wederkomt. Daarna krijgt de Wetenschap een veeg uit de pan. En raak ook. Luister maar. „Is het onbillijk", vraagt de schrijver, „om ook op den vooruitgang der Wetenschap de woorden van Paulus toe te passen: vernieling en ellendigheid is in hunne wegen, Rom. 3 16?". Zeker is dat onbillijk. En al is het duidelijk, dat de schrijver de wegen der Wetenschap mijdt (vermoedelijk om Rom. 3 16), Paulus zou er van schrikken als hij de aangehaalde woorden zag „toegepast" op luchtschepen, onderzeeërs, röntgenstralen, phonograaf. En dit alles ten bewijze, dat „groote kennis" een der teekenen is, die er op wijzen, dat de wereldklok spoedig twaalf zal slaan. Eindelijk wordt betoogd, dat met de aanstaande weder komst van Christus op aarde, zal samengaan een bijzondere openbaring van de leugen, 't Is toch duidelijk, zegt de schrijver, dat die „algemeene leugentoestand" er nu is. Bewijs? Luister en ril. „Dienstboden wenschen als juf frouw te worden aangesproken. De juffrouwen zijn daar door genoodzaakt „Mevrouw" te worden en een „leugen stand" op te houden. Onder de mannen is het geen haar beter. Knechts willen heeren en heeren willen baronnen zijn". Toen ik dat had gelezen, heb ik met schrik gezien naar de wijzerplaat op den omslag of de wijzers niet minstens 2l/2 minuut vooruit waren gegaan. Maar ze stonden nog precies eender. De schrijver heeft't uitnemend bedoeld. Maar bewijs dat 'tvijf minuten voor twaalven is neen, dat is het niet. BI. j. A. v. L. ADVERTENTIËN. (naast den Watertoren.) PAKVELDSTRAAT 14. LEVERING IN AERDENHOUT ZONDER PRIJSVERHOOGING Bloemendaalsche Straatweg 120, BLOEMENDAAL. In Tabak, Sigaren, Koffie en Thee.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

De Zondagsbode voor Zandvoort en Aerdenhout | 1915 | | pagina 5