Zandvoort, Aerdenhout, Bloemendaal en Overveen
No. 7
ZONDAG 13 JUNI 1915
4de Jaargang
Predikbeurten.
Niet bezorgd.
DE ZONDAGSBODE
VOOR
VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG
ABONNEMENTSPRIJS:
Per Jaargang voor Zandvoort en
Bloemendaal f 1.50
elders (franco) 2.50
Afzonderlijke nummers0.05
RED AC T I E
G POSTHUMUS MEYJES - Zandvoortef
Jhr Dr. M F. VAN LENNEP - Aerdenhout,
J A. VAN LEEUWEN - Bloemendaal,
Mej C. B1ENFAIT - Aerdenhou)
Adres voor de AdministratiSt:
P. SAAF - Zandvoort - Telefoon No.-2Z-.
PRIJS DER ADVERTENTIËN:
4—5 regelsf 0.55
"".Ike regel meer0.10
dienstaanbiedingen, 1 5 regels 0.35
.tEJke regel meer0.06
Bij abonnement extra korting
Dit nummer bestaat uit 2 bladen.
Ned. Herv. Gem. Zondag 13 Juni 1915.
Zandvoort, v. m. 10 uur: Ds. G. POSTHUMUS MEYJES.
Bloemendaal, v. m. 10 uur: Ds. J. D. J. IDENBURG,
pred. te Amsterdam.
Zijt dan niet bezorgd tegen den morgen,
want de morgen zal voor het zijne zorgen
elke dag heeft genoeg aan zijn eigen kwaad.
Matth. 6 34.
Weet ge welken naam de oude Grieken gaven aan het
wezen, dat wij mensch noemen Dezen naam hebben zij
voor hen uitgedachtde naar boven ziende. De mensch
dat is de naar boven ziende. Dat teekent zijn wezen, aard,
afkomst en bestemming. Hij ziet naar boven. Onder al wat hier
op twee en op vier beenen rondwandelt, is de mensch de eenige,
die dat omhoogzien bewerkstelligt, niet krachtens dressuur
of als hij kunstjes doet, maar krachtens zijn aard. Hij ziet
naar boven. Ik geloof, dat de fijne denkers van 't oude
Griekenland volkomen gelijk hebben De mensch is de
naar boven ziende. Maar als ik, met die definitie gewapend,
onder de menschen rondwandel, en hen gadeslaande, haar
stil bij mezelf herhaal, dan ben ik dikwijls thuis gekomen
met mager resultaat .Ja, als ze kunstjes doen voor elkander,
en verbergen wat ze denken, en met de ziel vol zorg
zorgeloos lachen dan richten ze het hoofd op. Er is
immers niets? En alsof ze van gebukt gaan niet weten, en
neergebogenheid niet kennen, beglimlachen ze elkander,
doen ze zorgeloos want de mensch is immers de naar
boven ziende Maar wee, wanneer ze al die mom en masker
eens wegleggen. Dan is de rechtgerichte vaak de gebogene.
Dikwijls. Om te sidderen, zoo dikwijls.
Jezus, die door al die gedresseerde onbezorgdheid heenzag,
ziet dan ook wat anders. Lasten, bezorgdheden, moeiten.
Niet nu en dan, maar iederen dag En dan doet Hij iets
wonderlijks. Hij aanvaardt die dingen eenvoudig als neer
bukkende werkelijkheid. Hij zegt niet't is zoo erg niet.
Hij speelt geen mooi weer. Maar sterk aanvaardende het
„kwaad" van iederen dag, waarschuwt Hij tegelijkertijd
voor de neerbukkende overmacht, die 't naar boven zien
zou verleeren. Hij toont zich in sterke waarachtigheid de
naar boven ziende. Elke dag zoo zegt Hij heeft genoeg
aan zijn eigen kwaad. Maar zijt niet bezorgd. Vooral niet
tegen „morgen". Want „morgen" zal voor het zijne zorgen.
Luchthartig dus Zoo iets van hou je maar goed, en til
niet te zwaar En zoo den niet meer naar boven ziende,
omdat hij niet kan niet kan door zijn gebogenheid onder
bezorgdheid en „kwaad", nog 'n beetje wanhopiger achter
latende. Ik zou zeggen dat is wèl iets voor ons maar niets
voor Jezus. En.Wfe met zijn bezorgdheid zich in Christus'
tegenwoordigheid waagt, ondervindt ook wel anders. Zie
maar eens welke behandeling Hij voorschrijft voor dat
„kwaad' waarvan iedere dag genoeg heeft, die zorg en
strijd die dagelijks zich aanmelden, 't Eerste wat wij er mee
doen moeten is, niet bezorgd zijn. Dat is alleen mogelijk,
als we goed uit elkander houden bezorgheid en zorg.
Uiterlijk gelijken die twee zoo op elkaar Maar in wezen
zijn ze totaal verschillend. Bezorgdheid en zorg hebben dit
gemeen Zij gaan uit boven het tegenwoordige, en grijpen
naar het toekomstige. Zij verlaten wat is, om zich bezig te
houden met wat komt. Zij hebben beiden vleugelen; die
onze gedachten, onze ziel, met al wat deze vervult van
hoop en vrees, dragen naar de toekomst. Toch is er tusschen
bezorgdheid en zorg diepgaand verschil. Zorg gaat uit van
de werkelijkheid van het heden, en gebruikt die als fundament
voor de toekomst. Bezorgdheid gaat uit van de realiteit van
wat nu is, maar zet daarop, of daarnaast, meestal daar
naast 'n gebouw vol fantasie. Zorg legt het zwaartepunt
van haren arbeid in het heden, en wil den regelmatigen
gang der schepping volgen ontkiemen, groeien, vruchtdragen.
Bezorgdheid legt het zwaartepunt van haar werkzaamheid
in de toekomst, en mist vertrouwen en geloof, die kunnen
behoeden voor verliezen van het innerlijk evenwicht. Zorg
dragen is de van God bevolen taak. aan ieder leven, dat
de zaligheid wil ontvangen van het Koninkrijk Gods. Bezorgd
zijn is verboden werk voor ieder mensch, die weet dat Hij
God meer kan vertrouwen, dan 't eigen, kleine ik. Op zorg
dragen is heel de schepping aangelegd. Naar 'n beroemd
woord is besturen voorzien. God regeert dus God voorziet,
zorgt vooruit. Dat blijkt uit al wat leeft. In den eikel rust
de eikenboom. In 't mosterdzaad sluimert de plant, waarvan
de takken schuilplaats zullen zijn voor vele vogels. In de
wereld des geestes is die zorg even machtig, als in de
wereld der stoffelijke dingen. In het groote werk der genade
zorgde God vooruit, nog tastbaarder dan in het groote werk
van het zienlijk heelal. Zij zendt Zijnen Zoon, maar bereidt
van eeuw tot eeuw de wereld op diens komst.
Als wij nu, op het voetspoor van God, zorg dragen, is
dat heel iets anders dan de bezorgdheid, die Jezus verbiedt.
De zaaier die zaait, zorgt. Waar eindigt zijn zorg en zou
de bezorgdheid beginnen De zorg eindigt, als hij heeft
geploegd, geëgd, aan den akker toevertrouwd het uitgestrooide
zaad. De bezorgdheid begint, als hij elk oogenblik naar den
akker gaat en zucht als 't zaad nu maar opkomtEn als
't opkomt, zuchtals 't nu maar rijp wordtZorgen is
W. GERTENBACH - Van Ostadestraat 13 - Telef. 145
Depót van de STOOMVERVER1J en CHEMISCHE WASSCHERIJ
J. LOTTGERING, Groote Houtstraat 5a, Haarlem - Telef. 1561 en 771.
Stoomt en verft alle soorten Dames- en Heeren-Garderohe vlug en onberispelijk.
Speciale inrichting voor het stoomen van Dekens, Bedden en Matrassen.